マルタ・アルゲリッチとシャルル・デュトワ(元夫)との会話

( 「 」、シャルル・デュトワ )

 

 

アルゲリッチ;
毎日音階を練習する人がいますが、私はしたことがありません。

「一度も?」


ないです。

「では何を練習するの?」


私にとっては、練習“しすぎる”ことは自分に合っていない。(向いていない)
完全に心理的なことでしょうね。

「どういう意味?」


はっきり言って、練習量が多い事が、良い結果をもたらす確証はない。
たまに長い時間ピアノと向き合いますが、結果的に上手くなっていない。
そして、時々距離を置くと、うまくいくもの。
でも、それは色んな事が付随して関係していると思う。
落ち着いて練習しているか、それとも、苛々しながら練習しているか、とかね。
もし、十分な時間がなく、4日で曲を仕上げなければならない!というような場合は、落ち着いて練習する方法とは別のやり方で練習します。

「頻繁に依頼されるコンサートで、あなたのテクニックが鍛え上げられ続け、そして最終的に上達、維持させておく必要性はあるでしょ?」


それはないです。
テクニックが落ちるなんてことはありません。ありがたいことに。
なので毎日音階を練習する人がいますが、私は決してしません。

「音階の練習はしないんですね。エクササイズのような練習は?」


それもないです。私がどんな練習してるか、そうねぇ・・・・
最近は、異なった音楽のフレーズを勉強(練習)しています。

「この2年半、あなた(アルゲリッチ)がどう過ごしていたか知らないもので。」

私は、とにかく音階は練習しません。

「そしたら、何を練習するの?」


それ以外だと、今弾いている作品を練習します。
そして響きが気に入らなかったら、その練習を繰り返します。わかるでしょ?

「ということは、あなたのテクニック練習は、その作品の中で直接行うということですね?」


そう。

「そしたら、本当にエクササイズはしないんだね。」


しないわよ。
私が11歳の頃ほんの数日、少しだけしたかな。
もし、ある曲の難しい部分があって、それに沿った練習曲集でそのテクニックの練習をしたとしても、それはその作品が弾けるとは限らない。
なぜなら、それは異なったものとして仕上がるからです。よくあることよ。
3度の練習をする時、必ずしもショパンの3度のエチュードをする必要はない。
でしょ?
オクターヴの練習をする時も、エチュードの中からオクターヴの曲を選んで練習する必要はない。

「そうですね。それからあなたの、そのとても機械的に動く独特の指裁きについて掘り下げさせてください。特に、身体の使い方に関しての問題点を解決する方法がいくつかあるように思いますが?(どのように身体や指を使うか)」

それは、幼少時代かそれ以降の、早い段階の時によるものだと思う。

「(一般的ではなく)あなたの事を話しているのですが、それは幼い時の(幼少期に培ったもの)ものですか?」
 

はい。
6~7歳頃、練習していた時、
その曲の中で、フレーズの弾き方に合わせて、身体や指の動きを模索していました。
私は、その作品自体の中で、その時教えられた様々な方法で練習しました。

「それは、実際テクニック上の問題がなかったからではないですか?」
(とても早い段階で、早く習得した?)

私はいつも、本当にテクニック上の問題を抱えています。
テクニックは別問題ではありません。
“私がテクニックを備えているからなんでしょう?!” なんて、そんな事言わないでね。
それはありません。
“私は、全ての曲を演奏することができるんです!”なんて言えないわ。
それぞれの作品には、ある特定の非常に個人的な難しさがあると思います。
(曲目の難しい箇所は、人それぞれで違うもの。皆が同じパッセージで苦労するとは限らない。)
私の場合は、いつもこんな感じ。
“あなたは、素晴らしいテクニックを持っていて、何でも簡単に弾きこなせる”
ってよく言われるけど、何か作品に取り掛かった時は、私も苦労してるのよ。

 

 

 

さすがは、天才。

幼少期に英才教育を叩き込まれたか。

アルゲリッチだからこそ言えるのかもしれない。

 

そういえば、「曲の中でテクニックの練習をすれば良い。」と同じような事を、

フジコ・ヘミングさんも仰っていた。

 

 

 

Excerpt from;

Argerich Practice Scales, Surprisingly!!!


Martha Argerich and Charles Dutoit (her ex-husband)

But some people practice Scales every day!
I never did this.

Never?
No.

What did you do then?!
To me it is better to practice not too much to be fit.
It is quite psychologic as well.

What do you mean?
Precisely it’s not the fact you are all the time practicing that…
Ensure the result at its best.
Sometimes I was at my piano for a long time and I didn’t play well afterwards.
And sometimes less stuck to the piano and I did then better.
But it depends on many things!
If you’ve been practicing quietly or if the way you tarin has been hysterical.
If you think: “Oh I must do this and I lack 4days and I don’t have time enough”.
Then in that case, you train differently compared the way you’d work in a relaxed state.

Is it not necessary to improve of finally to keep building your technical skills demanding working frequently?
Is doesn’t work this way! No.
Technical skills don’t fly away. Thank goodness!
But some people practice Scales every day!
I never did this.
No scales. Never.


Exercises? 
Never What do I do, what do I do, what do I do..
What you do nowadays.
I study my different musical phrases. I don’t know what you were doing when you were two years and half.
I’ve never been practicing scales.

What did you do then?
Other things, I was training my works and if it didn’t sound, I kept studying it again.
You see? 

That means that you were working technical skills directly on the music itself. 
Yes. You never did exercises at all?

No. A little bit when I was 11 for a few days.
If you study in an exercise book considering only a certain aspect of a difficulty, you’ll be not necessarily able to achieve this in the piece.
Because it is settled in it differently. Quite aften.
If you train thirds you be not necessarily able to play the thirds-Chopin’s Etude.

You understand what I mean?
If you train octaves, you’ll be not necessarily able to play octaves in this or that piece…
Yes, but about the very mechanical work to untie your fingers. 
There are some methods to do this to solve certain problems linked to the body.
How do you do this?
During the early childhood or later it depends.

I‘m speaking about you.
As a child?
Yes.
I untied my fingers by articulating my phrases in the piece I was studying when I was 6-7 years old.
I trained in different ways I had been told.
In the music pieces themselves.

Is the reason not that in fact you don’t really have any technical problems?
I always have technical problems for sure.
But technique is not a separate matter.
You can’t say I possess my technical skills and that’s it.
So I am able to play everything/.
I don’t think this way. I think that each piece involves a specific and quite personal difficulty.
In my case, I always felt it like this.
Some people say “you have tremendous technical skills so everything is easy for you”.
But when I begin to study something it’s difficult for me also!