イスラエル・フィルハーモニー管弦楽団とアンドレ シフ (2016年)より

アンドラーシュ シフ;
「もし宜しければ、ほんの少しだけヴァイオリンの演奏についてお話しましょう。
私は、ヴァイオリンは弾けませんが、好きです。
妻は素晴らしいヴァイオリニストで、私の父は医者だったが、アマチュアで弾いていました。
そして、私はよくヴァイオリンのコンサートを聴きに行っていました。中でもダヴィッド・オイストラフのコンサートにはたくさん行きました。
例えば、ダヴィッド・オイストラフは、舞台に出てきて立ちますが、蛇使いのような動きはしません。
普通に立って弾きますが、動くといったら、(彼の肉厚のある)頬だけです。
ダヴィッド・オイストラフは動きませんし、さらに言うならイェフディ・メニューインも同様に全く動かない。
今なぜ、ほとんどのヴァイオリニストは変わってしまったのか??
彼らは動く、それは集中するのに反している。
これはピアニストでも同じことが言える。
ルービンシュタイン、ホロヴィッツを見てください、彼らはサーカスのような動きは全くしません。
カザルス(チェリスト)もチェロを弾く時動きません。
(エジプトの)ピラミッドの中にいるファラオのようで、カザルスは座って、全てを演奏に集中させる。
肉体的には、身体は音楽から切り離せない。(身体と音楽は、一体)」


これは、私も思っている。
どのピアノコンクールでも、“演技・振付” までもが入っている演奏をよく目にする。
いつの時からそうなったのかは知らないが、私は見ていて違和感がある。
シフの言うように、集中から反れてしまうのではないか。
聴衆から見ても、音に音楽に集中できない。(それが狙いか!?)
余計な動きで、無駄なエネルギーのように思うが。

ホロヴィッツはインタビューで、こう言っている。
「音楽は身体の内で感じて弾くもので、外に向けて身体で表現して弾くものではない。」
“Music is inside, not outside.”

私の好きなピアニスト、ジョン ブラウニングも・・
「無駄のない動きを。」

“Economy motion”

事実、彼らの演奏を見ていても音楽に集中できる。
 

 

何が正解かは分からないが、

オーバーリアクションの演奏には、違和感は拭えない。

 

 

Excerpt from:

"Israel Philharmonic Orchestra with András Schiff"

Andre Schiff;
Let’s talk about violin playing a little bit if I may.
I love the violin and you know I don’t play, but my wife is wonderful violinist and my father plays the violin. He was a doctor but it’s an amateur.
And so I always listen to violin and then when I went to many concerts of David Oistrakh.
For example, David Oistrakh would come out and stand here and you know no snake charming or anything, just stand up and the only thing that moved where it is you know but this shaking.
But David Oistrakh didn’t move and I still play Yehudi Menuhin same thing no moving at all. And why has this changed now that most violinists. 
They are moving because this is against the focus.
And pianists too.. look at Rubinstein, look at Horowitz, it’s not nothing no circus movement and look at Casals when he plays the cello.
It’s like a Pharaoh in a or you can put him in a pyramid you know here he sits and it’s all happening is the focus.
So it’s even physical but the physical is not independent of the musical.