In Conversation with George Michael - Part.12 | THERE WAS A TIME
※下記インタビューは
「FAITH / デラックス・コレクターズ・エディション」封入
ブックレット掲載 MARK GOODIER によるインタビューより引用
和訳はライナーナノーツ(訳者記載見あたらず…)より転記




:::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::


MG : You never know at the time.

GM : You never know that at the time. I know that I'll very rarely
write a song that goes for the jugular again. I think it's quite clear that I'm incapable of going for the jugular. If I can have a chorus
that sneaks up on people the way 'Fast Love' does, I'm always
going to go for that rather than the one that you can sing two
seconds after you've heard it.



MG:渦中にいるときはわからないものだよね

GM:そうこうこと。だけど、今はわかっていることはひとつだけあるよ。
きっと僕はもう「大ヒット狙い」のためだけの曲はおそらく書かないだろうなって
いうこと。 そういう曲作りは、僕は向いていないんだ。初めて聞いて2秒後に
歌えちゃう曲より、"FAST LOVE" のコーラスみたいに、抜き足差し足、みんなの
背後に迫るような曲を書きたいね





MG : What about 'Father Figure'?

GM : Do you know what's interesting about the making of that
song? It started off with a rhythm track with a snare, and when
you play it like that it sounds a bit like Prince. But I must have
been listening to it without the snare and gone, "Oh my God,
that totally changes the record!" It suddenly becomes a gospel
record. A couple of things in my career have been a complete
accident, where I stumbled upon the sound. I know when
something resonates, and one of my saving graces is that I can
hear something when I stumbled upon it. When I'm actually
going for something else, on the way to a different sound,
I have the ability to stop and say, " No. Actually that's much
better." It's tiny little things like that makes a record, I think.



MG:"Father Figure" はどう?

GM:あの曲の誕生秘話も興味深いよ。最初はスネアの入ったリズムトラックを
使って書き始めたんだ。若干プリンスっぽい感じで。一度スネアなしで聞いてみて
「なんじゃこりゃ!?全然違うじゃん」って思って。突然ゴスペルになっちゃった。
時々こういう「事故」が起きるんだ。僕が子運なのは、そういう事故が起こったとき
にそうだと気づく耳を持っているということ。まったく違うサウンドの方向へむかって
走っている途中でも、ちょっと止まって「こっちがいいかな」って、進路変更できる
能力を持っているんだ。レコードって、そいういうちゃっちゃなことの積み重ねで
できあがっているんだよね。僕はそう思うよ。





MG : Is this also a function of how you write and record?

GM : For the most part I try and play everything. It wasn't the
case in Wham! Apart from 'Last Christmas' and 'Everything She
Wants' are all me. Both of those tracks were all made on one synthesizer.



MG:それはいつもの作曲・レコーディングの手法なの?

GM:ほとんど、すべてのパートを自分で演奏するようにはしているね。ワムでは
"Last Christmas" と "Everything She Wants" が例外だったけど、すべて1台
のシンセで演奏したその2曲以外は、すべて僕。





MG : On this record, is that partly why there’s an intimacy,
not just lyrically but musically?


GM : I don't know about the intimacy. I think the minimalism
of some of it is because I didn't have the ability to play!



MG:FAITHのアルバムを聴くと、詞や音楽だけじゃない部分にも、
親和性を感じるんだけど、それがその理由かな?

GM:親和性はわからないけど、ミニマリズムを感じるとしたら、それは僕の
演奏能力不足が原因だと思うよ!





MG : That's very honest of you!

GM : Well, I don't have the ability to play any of it live. I
understand music enough to be able to play it and construct
it so it sounds like a proper performance, but I can't do any
of that 'live'. For instance, I did the bass line and the chords
to 'Cowboys And Angels' and it's probably the longest I've
ever spent on a chord sequence and a bass line. It took me
four days recording the bass line. I can't do it live, but I can
play five or six bars well enough to construct the whole thing.



MG:正直だね!

GM:ライブで演奏できる楽器なんてひとつもないもの。演奏して、ちゃんと聞こえる
ように編集することはできるけど、ライブは無理。たとえば "Cowboys And Angels"
のベースラインとコードをやった時、信じられないくらい長くかかっちゃった!ベース
のレコーディングに4日間だよ!だから、ライブは無理。だけど、一曲に必要な5,6
小節なら大丈夫。




MG : Why does that work for you, rather than having someone
who can play sat there?


GM : Because it doesn't allow you the distraction of your own
musicianship. It means that you have to create a mood with
what you have, and what you have is limited.



MG:なんでスタジオミュージシャンを使わないの?

GM:できないなりに自分でやるのがいいんだよ。自分の限られた能力の範囲で、
ひとつのムードを完成させなければならないでしょう?





MG : Something else happens...

GM : I never learnt to play an instrument as a child. If I had,
I'm sure my music would have been totally different.



MG:そこに意外性がある?

GM:子供の頃からやっている楽器なんてひとつもないから。もし、そういう子供時代
だったら、今の僕の音楽はまったく違ったものになっていると思うし。





今日の佐治単語



go for the jugular 激しく攻撃する、痛いところを突く、手きびしく批判する


jugular   頸部


intimacy 親密さ、親しい関係、深い知識、造詣


minimalism 最小限の音による反復と持続を多用するクラシック音楽の流派



:::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::


若い世代(え?)にとって、佐治といえばこの曲なのね…
ぷすす~~~~ん



George Michael - Fastlove(official Video):georgemichael






(photo sauce)