OrganicWOMとAmplifiedWOMの違いに
自信がもてなくなってきたので今一度WOMMAによる
定義を調べてみました。

http://www.womma.org/wom101/04/

The following terms attempt to explain the differences between
word ofmouth that results from day-to-day interaction with customers
and thekind that occurs as a result of a specific campaign to create
orencourage it.

下記は、日々の顧客とのやりとりの結果のクチコミと、特定のキャンペーン
によって奨励された、或いは作り出されたクチコミの違いを
説明するものである。

Organic WOM occurs naturally when people becomeadvocates
because they are happy with a product and have a naturaldesire
to share their support and enthusiasm.  

オーガニックWOMは、顧客が製品について満足し、自然と企業を応援したい
と思ったり、サポートしたいと思った時に起こる。

Amplified WOM occurs when marketers launch campaigns
designed to encourage or accelerate WOM in existing or new
communities.

増幅されたWOMは、マーケターが既に存在する、或いは新たな
コミュニティでのWOMを加速/奨励する目的でデザインしたキャンペーンを
行った時に起こる。



出先で人と話すときにオーガニックWOMという表現に
どうも違和感を感じたりすることがあったので調べて見ました。

うーん、すっきり。

あくまでWOMMAによる定義なので、これが絶対正解では
ないかも知れませんのでご注意いただけますと幸いです。

具体例として紹介されているのは以下です。

【OrganicWOM】
  • Focusing on customer satisfaction
  • Improving product quality and usability
  • Responding to concerns and criticism
  • Opening a dialog and listening to people
  • Earning customer loyalty
クチコミを狙ってるわけではなくて、CRMとか製品開発をめちゃめ
ちゃがんばることによって生まれるのがオーガニックWOMというイメージでしょうか?

【AmplfiedWOM】
  • Creating communities
  • Developing tools that enable people to share their opinions
  • Motivating advocates and evangelists to actively promote a product
  • Giving advocates information that they can share
  • Using advertising or publicity designed to create buzz or start a conversation
  • Identifying and reaching out to influential individuals and communities
  • Researching and tracking online conversations
パブうったり、コミュニティ作ったり、インフルエンサーに情報あげたり、
なんらか目的もってやる場合は、AmplifiedWOMって事に近い感じがします。

あと、思い出したついでに書いておきたいと思います。

いわゆるPPPについてWOMMA SUMMITで質問が出る事があったのですが、
回答者の100%は「やるな」とか「僕はあんまり好きじゃない」って言ってました。

「もっと他にやることあるでしょ?」って感じで。