週1で行っている公共の陶芸講座が講座のある日以外は原則私も登校できない、講座の後に次の授業が工芸室を使うから講座終了したら即退出しなければならない。
ということで私は10時40分からの講座に対して前乗りで9時には登校して窯詰め窯出しや前任者が高齢だったからか魔窟になっていた釉薬、釉原料の整理、何年も前の引き取り手がない受講者の素焼き本焼きを廃棄することを淡々としてきた。
その学校に行くのに2時間かかるから10時40分の開始でも朝7時から電車には乗っている。
もうひとり70代くらいの女性先生と2人指導なんだけど、その方は「雑用は時間内に受講生にやってもらいましょう、今までそうしてきたから」派。
2時間しかない授業で粘土分けるのからやらせてたら受講者さん達、なーんにもできないじゃん。
ということで、「私が早く来て雑用をするのは私のポリシーだから勝手に1人でやります」ということになり、早出して掃除したり雑用するのは全部1人。
だってそこまでしないと、授業がグダグダになって何が何だかわからない顔をした受講者さんが出てきちゃうんだもん。去年半年で分かったんだもん。
私はみんなにいい笑顔で帰ってもらいたいんだもん。
さすがに朝の早出1時間で1人で窯出しして釉薬のバケツ洗って釉薬の原料セットしたりしていたら、昔小学校の国語の教科書に載っていた「ちいさいしろいにわとり」みたいな気分にはなったけど、いい授業したいから自分のためでもあるのでね。
で、問題は私は「大切な人」「自分が大切に思う職務」のためならいっくらでもパワフルに動けるけれど、「自分自身」のためには全然力が出ないってこと。
どうしたら私はあの魔神みたいな力を自分のために使えるのかしら。
多分考え方の鍵がわかれば使えるようになるはずなんだけど。

母の命日に仏壇に供えようと海鮮丼を買ったら、お隣さんから母の好物だったとうもろこしとメロンを頂いて、急に豊かなお供えに。



ちょっと英作文の参考にDeepLで英訳。平易で良い。ニュアンスが違う感じのところもあるから全部信用はできない。

The public pottery class I teach once a week means that I can't go to school on days when there's no class, and I have to leave right after the class ends because the next class uses the craft room.
 As a result, I have been arriving at school by 9 a.m. for the 10:40 a.m. class, handling tasks such as loading and unloading the kiln, organizing glazes and glaze materials that had become disorganized due to the previous instructor's advanced age, and disposing of unclaimed bisque and glazed pieces from years past.
 It takes two hours to get to the school, so even though the class starts at 10:40 AM, I have to catch the train at 7 AM.
 There's another female teacher in her 70s who co-teaches with me, but she's the type who says, "Let the students handle the menial tasks within the allotted time; that's how we've always done it."
 If we make them start dividing the clay in a two-hour class, they won't be able to do anything else.
 So, I decided, "Coming early to do the chores is my policy, so I'll just do it on my own," and now I'm the only one who comes early to clean and do the chores.
 Because if I don't do that, the class will become disorganized, and students will end up looking confused. I realized that after six months last year.
 I want everyone to leave with a good smile.
 Of course, when I was doing everything alone in the morning—taking out the kiln, washing the glaze buckets, and preparing the glaze materials—I felt like the little white chicken in the elementary school Japanese textbook, but I do it for myself because I want to give a good class.
 The problem is that I can be incredibly powerful when it comes to “important people” or “work I care about,” but when it comes to “myself,” I can’t muster any strength at all.
 How can I harness that demon-like power for myself?
 I think if I could figure out the key to my mindset, I might be able to use it.

 On my mother’s memorial day, I bought a seafood bowl to offer at the Buddhist altar, but then my neighbor gave me corn and melon, which were my mother’s favorites, so suddenly the offering became very abundant.