「大阪国際音楽コンクール」は、2000年にスタートした総合音楽コンクール。

ピアノ、弦楽器、管楽器、声楽から民族楽器まで、審査ジャンルが豊富で、

テクニックは当然のことながら、その音楽性、将来性を重視して評価される。
 

日本国内のみならず、世界からも応募者が増え、その実績は年々向上。

各部門の優勝者もしくは上位入賞者によるガラコンサートも高い評価を得ている。

 

コロナ禍、世界の舞台で活躍するオペラ歌手・田村麻子さんから相談を受けた。

彼女は、数年前から同コンクールニューヨーク地区本戦の審査員長を務めており、

NYで開催予定のガラコンサートを含め、当該地区の育成に力を入れたいと。

 

昨年よりNY地区団体としてジャパンパレードに参加して、少しずつ基盤を固め、

今年のガラコンサート@カーネギーホールをお迎えする準備を整えた。

 

コロナ禍で中断されていたガラコンサートは、2019年以来4年ぶりの開催。

大阪本戦に加えて、セシリア大会での優秀者も含めて13名が出演予定。

コンサート自体は大阪本部の主催、NY側は集客や告知サポートのみ委任されて、

当日はカーネギーホールでゆったりコンサートを聴けるのを楽しみにしていた。

 

ところが。

コンサート2日前から、不測の事態が次々と発生。

当日の運営を全てこちらで仕切らなくてはならないという緊急事態に至った。

 

最後に特別出演する麻子さんは、舞台の表と裏を知り尽くしているだけに、

不安も大きかっただろうが、とにかく役割を明確にして当日を迎えた。

 

リハーサル開始から本番終了まで、あっという間という言葉しか見つからない。

 

観衆の拍手と歓声が鳴り止まない圧倒的なステージのその裏側は、

息をつくまもないほどの、緊張とドタバタの中で進行されていたけれど、

何よりも、出演者のレベルの高さに救われた。

 

コンサート慣れしているニューヨーカーだけに、その反応は直に伝わってくる。

ニューヨークでも日本でも、音楽コンクールの類は多々開催されているけれど、

これほどいろんな音楽のジャンルで、観衆を魅了できる企画は数少ないだろう。

 

若者を世界に送り込む企画が日本で開催されていることを、もっと伝えなければ。

彼らの未来のために、私たちができることは何だろうと考える。

 

大阪国際音楽コンクール主宰の北野蓉子さん、ヒロさん、宮井さん、

裏方を支えてくれたミアちゃん、そして大黒柱の麻子さんと出演者の皆さん、

素晴らしい舞台、感動をありがとうございました。

 

さて。次に進みましょう。

©️大阪国際音楽コンクール

 

The "Osaka International Music Competition" is a comprehensive music competition launched in 2000.

There are a wide variety of genres to be judged, ranging from piano, strings, wind instruments, and voice to ethnic instruments,

The judging is based on technique, musicality, and future potential.

 

The number of applicants has been increasing from Japan and all over the world, and its performance has been improving yearly.

The gala concerts held by the winners or top prize winners of each category are also highly acclaimed.

 

During the COVID-19 pandemic, Asako Tamura, an opera singer active on the world stage, consulted me.

She has been the head judge for the competition of New York regional round for several years,

She would like to focus on cultivating the said district, including the gala concert in New York.

 

Since last year, we have participated in the Japan Parade as a New York regional group, gradually building a solid foundation,

We had ready to welcome this year's Gala Concert @ Carnegie Hall.

 

The Gala Concert, interrupted by the COVID-19 Disaster, will be held for the first time in four years since 2019.

In addition to the Osaka main competition, 13 performers, including the best performers from the Cecilia competition, were scheduled to perform.

The Osaka headquarters will host the concert, with the NY side delegated only to support audience attraction and announcements.

I was looking forward to listening to the concert in a relaxed atmosphere at Carnegie Hall.

 

However, two days before the concert, unforeseen circumstances occurred one after another.

We had to take charge of all the operations on the concert day.

 

Asako, who was to make a special appearance at the end of the concert, knew the ins and outs of the stage.

She must have been very anxious, but we clarified our role and went about the day of the performance.

 

From the start of rehearsals to the end of the performance, the only word that comes to mind is "in the blink of an eye."

 

Behind the overwhelming stage performance, which never ceased to draw applause and cheers from the audience, there was so much tension and slapstick going on that there was not a moment to catch one's breath,

But above all, we were saved by the high level of the performers.

 

New Yorkers are accustomed to concerts, and their reactions were palpable.

Many music competitions are held in New York and Japan, but only a few can attract such a wide variety of music genres and audiences.

 

We need to tell more people that Japan has a project to send young people to the world.

I wonder what we can do for their future.

 

To Ms. Yoko Kitano, Mr. Hiro, and Ms. Miyai, the organizers of the Osaka International Music Competition,

To Mia, who supported us behind the scenes,

and Asako, our mainstay, and all the performers,

Thank you very much for the beautiful stage and the excitement.

 

Now, let's move on.