夏休み、長男が一人で先にニューヨークに戻ることになった。
国内外に関わらず、飛行機での移動は慣れたもののはず。
でも国際線の一人旅は、税関やイミグレ審査など、不安も多い。

お盆前の金曜日、成田空港に見送りに行く。
チェックインの段階で、予約が取れていないことが判明。
キャンセル待ちの希望も叶わず、大荷物を持って実家に戻る。
往復に費やした時間、6時間以上。

日曜日、もう一度成田空港に送りに行く。
逞しくなった背中を見送り、JFK空港へのお迎え手配も完了。
成田から2時間かけて、実家の近くの居酒屋で一杯。

帰宅した途端、航空会社から連絡あり。
急病人発生で飛行機が戻ってくるので、羽田に迎えにきて欲しいと。
酔いから一気に覚めて、父の車を借りて一人深夜にハンドルを握る。
激しい雷雨が窓に降りかかり、緊張感いっぱいの首都高空港線。

国際線ターミナルまで到着しても、どこに行ったら良いのか分からない。
航空会社の電話は、どれも営業時間外で繋がらない。
深夜1時、ようやく本人からPC経由で連絡あり。
イミグレを抜けられず、明日のフライトまで空港ゲートで待機なのだと。
降機を希望するなら、荷物を下ろすのに数時間待つことになる。
翌朝8時の出発から逆算すると、家に戻っても2時間寝られない。
結局、息子を空港に残して、私一人で帰路に就く。

翌朝出発した飛行機は、15時間遅れでニューヨークに到着。
本人は、ラウンジの食事をもらって、思ったよりも快適に過ごしていたらしい。
こんなにもハラハラドキドキしていたのは、母親だけだったのかもしれない。

ダイバートの原因は、機内迷惑行為だったらしい。
成田を出発してまもなく、外国人乗客が、泥酔してトイレに篭ったとか。
千歳空港付近まで行ったのなら、なぜそこで旅客を降ろさなかったのか。

航空会社の裏事情も知っているだけに、一方的な文句は言えないけれど、
夜間、すべての電話がテープ案内のみになるシステムはいかがなものか。

写真 2018-08-23 17 52 44


Summer vacation, the eldest son was supposed to return to New York first.
Regardless of domestic and overseas, he is familiar traveling by airplane.
But traveling alone on international flights is uneasy for me, including customs and immigration screening.

On Friday before the Bon week, Japanese summer holiday season, we went to see off him at Narita Airport.
At the check-in stage, it turned out that the reservation was not taken.
Hope of waiting for cancellation does not come true, too, and we returned to my parents' house with big luggage.
Time spent round-trip, more than 6 hours.

On Sunday we went to Narita airport again.
We saw off the his back and completed order of pickup to JFK airport.
It took two hours from Narita, and I had dinner at the pub near my parents’ house.

As soon as we came home, there was a message from the airline.
As the sudden illness causes an airplane to return, they asked to pick up my son at Haneda.
I woke up all at once from drunk, borrow my father's car and hold the handle alone late at night.
A heavy thunderstorm leaned against the window, the capital high airport line full of my tension.

Even if I arrived at the International Terminal, I did not know where to go.
None of the airlines' phones could be connected off business hours.
At midnight I finally got in touch from my son via PC.
It was impossible to through from immigration gate and they had to be at the airport gate until tomorrow's flight.
If he wanted descent, we had to wait a couple of hours to luggage.
We could not sleep for two hours even if we go back to my house if we count back from the departure at 8 o'clock the following morning.
After all, leaving my son at the airport, I went home on my own.

The plane departing the next morning arrived in New York 15 hours later.
He seemed to have had a lounge meal and was comfortable more than I thought.
It might have been only a mother that I was so nervous like this.

The cause of Divert seemed to have been a trouble passenger onboard the plane.
Shortly after departing Narita, foreign passengers were drunk and caught in the restroom.
When the airplane went to near Chitose Airport, why did not they drop off the passengers there?

I do not say unilateral complaints because I know the backstage of the airline,
But how about a system where all phones become only tape guidance at night? .


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