(28)  「考古調査士」取得体験記 その4

 The experience of becoming an archaeological surveyor, part 4



今回は・・・(必須)考古学と関連科学(動物遺体分析)

(Required) Archaeology and Related Sciences (Animal Remains)

 




担当はT先生(早大卒で動物遺体分析法のスペシャリスト)


Dr. T (a graduate of Waseda University and a specialist in animal remains analysis methods) will be in charge.



1970年代以前は人骨以外は研究の対象から遠かったが、

後半から日本における自然遺物の研究が世界でも注目されるようになった


Before the 1970s, only human remains were studied in Japan, but since the latter half of the 20th century, the study of natural remains in Japan has been attracting attention from around the world.


日本の場合はヨーロッパなどと違い火山性の酸性土壌が多いため骨などのカルシウムが溶解しやすく遺体の残存状況はよくなかった。

Unlike Europe, Japan has a lot of volcanic acidic soil, so the calcium in bones dissolves easily, and the condition of remaining remains was not good.


しかし石灰岩や貝塚などのアルカリ性が強いところや

洞窟(秋芳洞など)のほか低湿地の一部では残存状態が良く、

特に沖縄は動物考古学の最先端となっている。
また焼骨は酸性にも強いため小片として残る。


However, in areas with strong alkalinity such as limestone and shell mounds, caves (such as Akiyodo), and some lowland areas, the condition of remains is good, and Okinawa in particular is at the forefront of zooarchaeology.
Burned bones are also resistant to acidity, so they remain as small fragments.




授業では、動物遺体の種類や残りやすい部位と平均的な出土確立の知識をはじめとして、

1,産状(出土状況)の記録
2,遺体の採取(ピックアップ法とフルイ法)
3,遺体分析(種類・年齢、性別、体長)
4,定量化(出土数と比率)
 について基礎を学ぶことができた。


In the class, we will learn about the types of animal remains, the parts that tend to remain, and the average establishment of excavation.

1,Recording the conditions of excavation
2,Collection of remains (pick-up method and flue method)
3,Body analysis (type, age, sex, length)
4、Quantification (number and ratio of excavated remains)


そして、動物遺体の分析によって、発掘された遺跡や地域における以下の解明が可能になることを知った。

1,生産活動の復元
2,加工処理・流通過程の復元
3,古環境の推定
4,人間活動が環境に与えた影響の解明(乱獲・移入など)
5,家畜の起源
6,骨角(皮革)製品の生産技術の復元
7,動物儀礼の復元
8,遺跡間の社会的関係性


The analysis of animal remains will enable us to understand the following in the excavated sites and areas.

1. Reconstruction of production activities
2. Reconstruction of processing and distribution processes
3. Estimation of the paleoenvironment
4. Elucidation of the impact of human activities on the environment (overfishing, relocation, etc.)
5. Origin of livestock
6. Reconstruction of production technology of bone and horn (leather) products
7. Reconstruction of animal rituals
8,Social relationships among archaeological sites


貝塚は古代の単なるゴミ捨て場ではない。

見ることができる、おびただしい貝や骨も、

分析一つで様々なことがわかる宝であることが、

はっきりと分かった大変有意義な授業だった。

Shell mounds are not just ancient garbage dumps.
 It was a very meaningful lesson that made it clear that the many shells and bones that can be seen are also treasures that can be analyzed to reveal various things.


なお成績評価は、最後の授業の試験で行われました。

Grading was done by an exam at the last class.

写真引用/伊興遺跡公園展示館(東京都足立区)より



次回は・・・
     (必須)考古学と関連科学(年代測定)のご紹介


Next time...
     (Required) Introduction to Archaeology and Related Sciences (Dating)



*** Translated with www.DeepL.com/Translator (free version) ***