Spring Can Really Hang You Up The Most | MICCO Official Blog

MICCO Official Blog

ジャズシンガー下村瑞枝のブログ♪
(ニックネームはMICCO)
幼い頃から身近にあったジャズのこと、
その他、日常の出来事のいろいろを綴っています。

さて、アルバムの最初の曲。

 

Spring Can Really Hang You Up The Most
(春は私を最も憂鬱にさせる)
Lyric:Fran Landesman
Music:Tommy Wolf

 

 

高校生の頃、父のLPコレクションの中から見つけたアルバム

『Jazz At The Santa Monica Civic 72』

この中で、エラ・フィッツジェラルドが歌うこの曲が、すごく印象的で、何度も何度も聴いていた、自分にとっては思い出深い曲。

この曲が、アルバムの最初に入ることになり、感慨深いものがありました。

 

そう、収録時のエピソードもひとつ。

ライブでは何度も合わせてきた曲だったので、ピアノの遠藤征志さんとはほとんど打ち合わせをすることなく収録に臨みました。

1コーラス歌い終えた後、ピアノソロに入ってすぐ、あるフレーズを聴いた瞬間、目の前に曲の風景が突然広がっってきて、気持ちが更にググッと入っていきました。

その、あるフレーズについては、先日ご本人とも話しましたが、やはり事前に考えていたフレーズだったようで。。まんまと導かれてしまったようです(笑)

 

 

以前もこのブログで紹介した曲ですが、改めまして。

 

Lyrics

Once I was a sentimental thing;
threw my heart away each spring.
Now a spring romance
hasn't got a chance.
Promised my first dance to winter.
All I've got to show's a splinter
for my little fling.

Spring this year has got me feeling
like a horse that never left the post.
I lie in my room
staring up at the ceiling.
Spring can really hang you up the most.

Morning's kiss wakes trees and flowers,
and to them I'd like to drink a toast.
But I walk in the park
just to kill the lonely hours.
Spring can really hang you up the most.

All afternoon the birds twitter-twitt.
I know the tune. This is love, this is it.
Heard it before
and I know the score.
And I've decided that spring is a bore.

Love seems sure around the new year.
Now it's April. Love is just a ghost.
Spring arrived on time,
only what became of you, dear?
Spring can really hang you up the most.
Spring can really hang you up the most.

Love came my way. I thought it would last.
We had our day, now it's all in the past.
Spring came along, a season of song,
full of sweet promise
but something went wrong.

Doctors once prescribed a tonic.
Sulfur and molasses was the dose.
Didn't help one bit.
My condition must be chronic.
Spring can really hang you up the most.

All alone, the party is over.
Old man winter was a gracious host.
But when you keep praying
for snow to hide the clover,
spring can really hang you up the most.

 

 

 

 

かつて私は、春が来るたび、恋に夢中になり、
感傷的になっていたの

今は、
春のロマンスなんて、もうないわ
冬に約束したダンスの相手とね

この恋に突き進もうとしていた私の心に
棘が刺さってしまったの

今年の春は、決して出走できない競走馬のような気分
部屋でひとり寝転がって、
天井をぼーと見ている

春は私を最も憂鬱にさせる

朝の風のキスは、木々や花を目覚めさせ、
乾杯しているようだわ
私は、というと、
公園をただ歩いて、孤独な時間を紛らわしている

春は私を最も憂鬱にさせる

午後は、鳥たちがついばんでいる
これが恋の歌だよ、って
私も前に聴いたことがあるわ
その歌は知っている

でも決めたの
今年の春はもううんざり

恋は1月になったら、確かなものになると
信じてた
でも今は、春の恋はまるで幽霊のよう
春は私のところにちゃんとやってきたのに

春は私を最も憂鬱にさせる

恋は私のところにやってきた
そして、これがずっと続きますようにと願っていたわ
私達が過ごした日々、
今はもう過去になってしまった
甘い約束の歌で満ちている春がやってきた
でも、私にとっては何かが違うの

お医者様は元気が出るようにと、サルファ剤と黒糖を処方してくれた
でも少しも効かない
私の症状は慢性に違いないの

春は私を最も憂鬱にさせる

ひとりぼっち
パーティーはもう終わったの
冬は、優雅にもてなしてくれた
でも、ずっと雪の下に隠れている四つ葉のクローバーに
祈り続けていたわ

春は最も私を憂鬱にさせる

 

 

 

 

 

 

 

収録曲

01. Spring Can Really Hang You Up the Most

02. I’ve Never Been in Love Before

03. Something Cool 

04. Easy to Remember

05. Little Girl Blue

06. Guess I’ll Hang My Tears Out to Dry

07. Too Late Now  

08. I Got it Bad(And That Ain’t Good)

09. Moon River

10. It Never Entered My Mind

11. But Beautiful

 

レーベル 24ジャズジャパン More’s 24M-0003

tower records  http://tower.jp/item/4398916/リトル・ガール・ブルー

amazon  https://goo.gl/b3TzBh

disk union http://diskunion.net/jazz/ct/detail/1007236946