زمانی که یک سایت را راه اندازی می کنید، باید از طرق مختلف سایت خود را در معرض دید قرار دهید. یکی از این روش‌ها، ساخت UTM است.
به‌عنوان‌مثالتبلیغاتی در سایت ها

 

ی مختلف، ایمیل مارکتینگ ها، شبکه های اجتماعی یا حتی در دنیای واقعی انجام می دهید تا سایتتان بیشتر بازدید داشته باشد، اما باید یک معیار و سنجش هم وجود داشته باشد که بفهمید کدام یک از تبلیغاتتان بازدید و بهره‌وری بیشتری داشته است و بتوانید روی آن بیشتر سرمایه گذاری کنید؛ دقیقاً همین جاست که  UTM به کمکتان می آید.

 

ساخت UTM چیست؟

در سال ۲۰۰۵، نرم‌افزاری ساخته شد که بعدها آن را ارتقا دادند و تبدیل به گوگل آنالیتیکس شد که امروز از آن استفاده می کنند تا ببینند که سایت چه روندی داشته و داده های آن در بخش های مختلف چه عملکردی داشته اند. UTM در واقع یک قطعه کد است که این آمارگیری را برای شما انجام می دهد. 

تاریخچه دیجیتال مارکتینگ

کد سازی در ساخت UTM
 

ساخت UTM 

برای اینکه بتوانید از آن استفاده کنید، کافی است که آن را به انتهای هر کدام از لینک هایی که می‌خواهید اضافه کنید تا گزارشات را دریافت کنید. 
بعد از اینکه روند مورد نظر طی شود و گزارشات را دریافت کنید، دقیقاً می توانید بفهمید که هر عملکردتان چه نتیجه ای داشته و در بازه های زمانی مختلف چقدر روی آن کلیک شده و به طور کل مورد پسند یا بازدید مخاطب قرار گرفته است یا نه؟  


آیا ساخت UTM جزئیات بازدید کاربر را هم در اختیار ما قرار می‌دهد؟

بله! UTM می تواند به کاربردی ترین شکل ممکن به شما توضیح دهد که کاربران چقدر مطالبتان را پسندیده و از آنها استفاده کردند. به‌عنوان‌مثال می تواند بگوید کاربر مورد نظر به صورت مستقیم وارد لینک شده یا اینکه از جای دیگر، سایت ثانویه یا کمپین دیگری سایت شما را پیدا کرده است. 
اگر از سایت دیگر آمده، دقیقاً اسم سایت چیست یا با استفاده از کدام بنر با شما آشنا شده است. پس همان‌طور که متوجه شدید، ساخت UTM می‌تواند یکی از مهم‌ترین اقداماتی باشد که انجام می دهید.

دارایی های بازاریابی اینترنتی
 

نحوه ساخت کدهای  UTM

خوشبختانه امروز با پیشرفت تکنولوژی می‌توانید هر کاری را در سریع ترین زمان ممکن انجام دهید که ساخت UTM هم از این قاعده مستثنی نیست. یعنی شما می‌توانید با استفاده از ابزارهای رایگان در اینترنت، UTM بسازید، اما اگر می‌خواهید خودتان این روش را انجام دهید، کافی است که مراحل زیر را دنبال کنید: 

مرحله 1

اول باید URL ساز کمپین مشخص شود. اگر وارد گوگل شوید، می‌توانید از طریق آن سه نوع تگ ردیابی را بیابید. دو مدل از اینها مربوط به اپ های جدید فروشگاه است که میزان ترافیک را مشخص می‌کند که بهتر است آنها را نادیده بگیرید. کاری که باید در این مرحله انجام دهید، این است که به سراغ URL ساز کمپین بروید. 
 

مرحله 2

URL را معرفی کنید. در مورد معرفی URL، نکته اینجاست که URL معرفی شده، باید کامل باشد؛ یعنی همه کدها و اعداد را کامل در آن جا قرار دهید. از طرفی اگر به دنبال یک URL تأثیر گذار هستید، می¬توانید آن را مختصر، اما واضح بسازید. معمولاً URLهای کوتاه و واضح می‌توانند خیلی مفید واقع شوند و رتبه بهتری را در گوگل برایتان اخذ کنند. 

مرحله 3

فرم‌هایی که لازم است را پر کنید. بعد از طی کردن دو مرحله قبلی، وارد صفحه جدیدی می شوید که فرم‌های مخصوصی در آنها وجود دارد. کاری که باید انجام دهید، این است که URL را به همراه تمامی پارامترهای UTM در این قسمت وارد کنید. 
بهتر است عجله نکرده و اول URL خلاصه شده را وارد کنید. سپس به سراغ مراحل بعدی بروید. حتی می‌توانید از اول موارد داخل فرم را برای خودتان یادداشت کنید. این کار سرعتتان را افزایش خواهد داد.

چرا سئو سایت برای ما اهمیت دارد؟

مرحله 4

کمپین را مشخص کنید. در این مرحله باید مشخص کنید که URL کمپین چیست و آن را وارد کنید. مراقب باشید که URL سایت را با URL کمپین اشتباه نگیرید و حتماً برای کمپین را وارد کنید.