بازاریابی دیجیتال از زمانی آغاز شد که وسایل دیجیتال از جمله کامپیوتر و تلویزیون راه خود را به خانههای مردم باز کردند. با ورود تلفنهای همراه و خیلی زود گوشیهای هوشمند، یک بستر کاملا جدید برای دنیای بازاریابی به وجود آمد. حالا بازاریابها میتوانستند با زحمت خیلی کمتری، برنامههای بازاریابی خود را با کمک وسایل دیجیتال شخصی مردم اجرا کنند.
تولد اینترنت سرعت این جریان را صدها برابر کرد و باعث شد زیرشاخههای دیجیتال مارکتینگ به سرعت متولد شوند. ایمیل مارکتینگ به عنوان مثال یکی از اولین زیرشاخهها بود و امروز شاهد زیرشاخههای جدیدتری از جمله بازاریابی شبکههای اجتماعی هستیم.
پایههای دیجیتال مارکتینگ
برای چیدن یک استراتزی دیجیتال مارکتینگ باید با قسمتّهای مختلف یا به عبارتی پایههای آن آشنا شوید:
دستگاههای دیجیتال
مخاطبان برای آشنایی با شما و وبسایتتان، از یک دستگاه دیجیتال استفاده میکنند. تبلت، موبایل، کامپیوتر و لپتاپ همگی جزو دستگاههای دیجیتال هستند. برای تدوین استراتژی دیجیتال مارکتینگ باید بدانید مخاطبان شما دقیقا چه دستگاههایی در اختیار دارند.
بسترهای دیجیتال
مخاطبان شما از چه بسترهایی برای رسیدن به شما استفاده میکنند؟ سرچ گوگل برای آنها مهمتر است یا اپلیکیشن شما؟ یا این که فقط شبکهّهای اجتماعی شما را دنبال میکنند؟ شناسایی بسترهای دیجیتال به شما کمک میکند تا بهتر و بهینهتر برنامهریزی کنید.
برای مثال اگر مخاطبان شما در اینستاگرام فعالیت دارند، شما نیز باید در اینستاگرام فعال باشید و سعی کنید به اکسپلور اینستاگرام راه پیدا کنید.
دادههای دیجیتال
تمام اطلاعاتی که درباره مخاطبان جمعآوری میکند جزو دادههای دیجیتال است. این اطلاعات میتواند شامل مشخصات فردی (سن، شغل، جنسیت، …) باشد و همچنین شامل اطلاعات تماس (ایمیل، شماره تماس) و حتی آی پی افراد. این دادهها در طراحی پرسونا یا استراتژی دیجیتال مارکتینگ به شما کمک میکنند تا بعد از آن نقشه سفر مشتری را به بهترین شکل تدوین کنید. با استفاده از دادههای مخاطبان میتوانید باعث افزایش نصب اپلیکیشن خود شوید.
تکنولوژی دیجیتال
قرار است از چه تکنولوژیها و ابزارهای دیجیتالی استفاده کنید؟ آیا با نسخههای جدیدتر و آپدیتشده این تکنولوژیها آشنا هستید؟ آشنایی با جدیدترین تکنولوژیها و ابزارهای بازاریابی دیجیتال یکی از مهمترین مواردی است که باید بیاموزید.
بازاریابی دیجیتال چه چیزی نیست؟
معمولا بازاریابی دیجیتال با چند مدل دیگر از بازاریابی اشتباه گرفته میشود. در ادامه خواهیم دید که تفاوت دیجیتال مارکتینگ با سایر روشهای معروف بازاریابی چیست؟
تفاوت دیجیتال مارکتینگ با بازاریابی محتوایی

بازاریابی محتوایی یکی از استراتژیهای اساسی در بازاریابی دیجیتال است. از سوی دیگر دیجیتال مارکتینگ هم میتواند به عنوان یکی از استراتژیها در بازاریابی محتوایی به کار برود. به عبارتی، این دو مکمل یکدیگر هستند. بازاریابی موتورهای جستوجو (سئو مارکتینگ) را میتوان یکی از مهمترین نقاط تلاقی این دو روش بازاریابی دانست.
تفاوت دیجیتال مارکتینگ با اینباند مارکتینگ
حالتی شبیه به حالت قبل میان این دو برقرار است. بسیاری فکر میکنند که بازاریابی درونگرا یک حالت جدید از بازاریابی دیجیتال است؛ اما در واقعیت این دو کاملا مستقل از هم عمل میکنند. در دیجیتال مارکتینگ میتوانید یک رویکرد کاملا سنتی مانند استفاده از پیامک را به کار بگیرید. در نقطه مقابل، در بازاریابی درونگرا میتوانید از منابع غیر دیجیتال مانند چاپ بروشور و کتابچه استفاده کنید.