「極真を一つに」
極真を真に一つにするためには、オリンピック競技化を目指す以外に道はありません。
しかし、その実現のために、ただ単に「ダメージの与え合い」や「耐久力の競い合い」を続ける形では、戦争の形態と本質に同じく、覇権争いに堕してしまいます。それは私が望む生き方ではなく、戦う者同士の共感も生まれず、観客に真の感動を与えることもないでしょう。
ゆえに、極真は「ダメージや耐久力の競争」という枠組みを超え、それらの能力を包含しつつも、「有効打撃の競い合い」という新たな理念へと変革しなければなりません。すなわち「卓越した打撃技術」と「打撃技を用いた攻防スキル」を競う方向へと進化させるべきなのです。
もしこの思想を理解するならば、極真は再び「一つ」となり、将来の極真空手愛好者に希望を与えることでしょう。皆さん、テニスやサッカー、バスケットボールを思い浮かべてください。そして、いつの日か、野球の大谷翔平のような偉大なアスリートを極真からも生み出そうではありませんか。
これは、極真史上最強の闘士たち、ミッシェル・ウェーデル、アンディ・フグ、大西靖人、三瓶啓二、松井章圭、ジェラルド・ゴルドー、七戸康博、八巻健二と激闘を重ねた私、増田章の遺言であると受け止めていただきたいのです。
今、私は「極真」という命題に答えを出し、かつてとは異なる、しかし進化した新たな形で、再び極真を「一つ」とすることを目指しています。
増田 章
【Uniting Kyokushin】
To truly unite Kyokushin, there is no path other than striving toward becoming an Olympic discipline. Yet, if we pursue this goal merely through “mutual exchange of damage” or endless contests of endurance, it will inevitably descend into a struggle for supremacy, mirroring the form and essence of warfare. That is not the way of life I seek. Such a path would give rise neither to empathy among warriors, nor to genuine inspiration for the spectators.
Therefore, Kyokushin must transcend the framework of “damage and endurance contests.” While still embracing those elements, it must transform toward a new ideal: the contest of effective striking. In other words, Kyokushin must evolve into a competition of “refined striking technique” and “the skill of offense and defense through striking.”
If this philosophy is understood, Kyokushin will once again become “one,” bringing hope to future generations of Kyokushin practitioners. Think of tennis, soccer, and basketball. And let us envision the day when Kyokushin, too, gives rise to an athlete as great as Shohei Ohtani in baseball.
I ask you to receive these words as the testament of Masuda Akira—one who fought fiercely against the strongest warriors in Kyokushin’s history: Michel Wedel, Andy Hug, Yasuhito Onishi, Keiji Sanpei, Shokei Matsui, Gerard Gordeau, Yasuhiro Shichinohe, and Kenji Yamaki.
Now, I am resolved to answer the very proposition of “Kyokushin” itself—to make Kyokushin “one” once more, not in its former image, but in a renewed and evolved form.
Masuda Akira