バッハ - イエスよ、私の喜び BWV 1105 - ヴァン・ドゥーセラー | ねぇ、マロン!

ねぇ、マロン!

おーい、天国にいる愛犬マロン!聞いてよ。
今日、こんなことがあったよ。
今も、うつ病と闘っているから見守ってね。
私がどんな人生を送ったか、伊知郎、紀理子、優理子が、いつか見てくれる良いな。

曽田歩美様に頼んでマロンの絵を描いていただきました。

Bach - Jesu, meine Freude BWV 1105 - Van Doeselaar | Netherlands Bach Society

 

 

 

Netherlands Bach Society

 

This first setting of the popular chorale 'Jesu, meine Freude' – recorded here for All of Bach with Leo van Doeselaar – Bach wrote when he was still a teenager. As a diligent pupil wanting to show what he could do, the young composer tried out a different technique for each phrase. We thus hear imitation, echoes and a melody that jumps from soprano to alto to bass – techniques that also crop up later in the Orgelbüchlein. Take especial note of a rather curious effect, whereby the melody is twice stretched out beyond breaking point, creating an ideal moment for unusual, expressive chord combinations.

 

 

・・・・・・・

 
人気のコラール「主よ、我がフロイデ」のこの最初の設定 – レオ・ファン・ドーゼラールとバッハのすべてのためにここに録音 – バッハはまだ 10 代のときに書きました。勤勉な生徒として、自分に何ができるかを示したいと考えていた若い作曲家は、フレーズごとに異なるテクニックを試しました。したがって、私たちは模倣、エコー、そしてソプラノからアルトからバスへと飛び移るメロディーを聞くことができます。これは、オルゲルビューラインの後半でも登場するテクニックです。特に奇妙な効果に注目してください。メロディーが限界点を超えて 2 回引き伸ばされ、珍しい表現力豊かなコードの組み合わせにとって理想的な瞬間が生まれます。