パリオリンピックで柔道は、金メダル3個を含む8つのメダルを獲得しました。

金メダリストとなった角田夏実選手、阿部一二三選手、永瀬貴規選手の戦いぶりは素晴らしいものがあり、柔道の魅力が存分に表現されていたとも思いました。

 

私が感じた3人の共通点は、経験値が生かされていたということです。

それぞれこれまで厳しい試合をいくつも経験し、ときに悔しい思いを味わいながら成長してきました。そうした経験を全て生かし、ピーキングに成功していたところは、さすがだと思いました。

 

全体を通じてみると、ギリギリの差で勝った試合もあれば敗れた試合もあったと思います。オリンピックというところは、そのギリギリの差を制しながら戦っていかなければなりませんし、そこに今後の課題があるとも感じました。

 

そのひとつのカギとなるのが、ルールの熟知というところだと思いました。

適用されているルールにはどのような特性があり、どのような方向性で、運用されているのか、自分の柔道にはどのような影響があるのか、そうしたことを、選手は深く理解する必要がありますし、もう一度、その認識を確認していかなければならないと思います。

 

一方、柔道の発展という視点から見れば、現行のルールではあまりにも反則となる場面多すぎたり、細分化されすぎているのではないかと思います。そのことにより柔道の魅力が失われかねないとも思います。また、大会ごとの審判基準の偏りやトレンドのようなものがあり、果たしてそれで良いのかと思いますし、パリオリンピックでも少なからず感じたことでした。

 

団体戦については、日本は前回東京五輪に続いてフランスに敗れ銀メダルとなりました。改めてフランスの層の厚さと圧倒的な力を持っている選手がいることの強さを感じさせられる事となりました。

 

フランスの底力は、選手たちだけでなく、会場を埋め尽くした観客の皆さんの反応からも感じることができました。例えば阿部詩選手が敗れた後もそうでしたが、精一杯戦った選手には、自国フランスの選手であるか否かに関わらず、会場から温かい拍手が起こったり、良い試合に大きな声援が贈られたりします。そうした観客との一体感が素晴らしく、私自身、何度も震えるような感動を覚えました。

 

こうした経験は柔道をスポーツを愛するフランスならではだと思いましたし、オリンピックだからこそより価値が生まれる事だと思いました。

同時にオリンピックはやはり他の大会とは違うということをづくづく感じました。だからこそオリンピックだけの特別な対策が必要だということも改めて感じました。

 

柔道会場でも何人かと話をしましたが、ウズベキスタンの監督をしているイリアデスさんも「オリンピックは普通とは違うんだ」と話していました。

逆に言うなら、どうしたら普段通りの力を発揮できるか、それを追求して準備して臨むのがオリンピックであり、それこそがオリンピックの難しさであり、魅力なのではないかと思いました。

 

 

XP(=Experience Point)!

 

In judo at the Paris Olympics we won eight medals in total, three of them gold. 

 

The three gold medal winners, TSUNODA Natsumi, ABE Hifumi and NAGASE Takanori fought superbly showcasing the appeal of judo to the full. 

 

One thing I noticed all three athletes had it common was how they tapped into their experience. 

 

Each of them has grown and  developed  by experiencing frustration in challenging matches and at times losses. Without a doubt tapping into that experience is what helped them to peak and succeed. 

 

Overall some of the matches were won by a narrow margin and there were inevitably losses. At the Olympic level you need to be able to compete inside those narrow margins and I think it’s an issue to consider moving forward. 

 

 I would also argue that being familiar with the rules is key. Athletes need a clear and accurate understanding of what the specifics of the rules are and what they are designed to achieve and importantly how that affects their individual style of judo. This is something that we need to review and reconsider. 

 

On the other hand, I wonder, in terms of the development of judo, if the the current rules aren’t overly detailed and resulting in far too many fouls as due to that I feel that some of the appeal of judo will be lost. There were in fact more than a few  incidents at each event during the Paris Olympics when I felt that the varying benchmarks, trends, and biases among referees were cause for concern.

 

In the team event, as at the previous Olympics in Tokyo we lost to the French team and ended up with a silver medal. 

 

Yet again we were made to feel the punishing strength of some of the the athletes in powerhouse  French team.

 

The underlying strength of the French team is not solely the strength of its athletes I felt it also came  from the response of the spectators who filled the venue. The spectators warmly applauded and cheered for every hard fought match, as was the case when ABE Hifumi lost. They cheered for him irrespective of nationality. This unity with the spectators was something which gave me cause to feel overwhelmed with emotion on more than one occasion. 

 

 I believe this experience is something special to France where there is a great love for judo and it also feels more  special because it is of course the Olympics. 

 

At the same time I truly felt that the Olympics are indeed different to any other competition. All the more reason why a distinct strategy is necessary I believe.

 I spoke to a number of people at the venue including LLIADIS the Uzbekistan coach and we agreed that ‘there is something unique about the Olympics.’

 

Conversely the allure of the Olympics is perusing how to perform at your normal level and prepare  accordingly this is concurrently the allure and challenge of the Olympics.