皇后盃全日本女子柔道選手権が4月21日に横浜武道館で開催されました。

今回はパリ五輪と世界選手権代表が出場しない中での開催でしたが、初優勝した瀨川麻優の戦い方が際立った大会だと思いました。

 

瀨川は1日を通して相手の特徴と状況に応じて多彩に技を出し、展開を組み立てていたと思います。

決勝で対戦した児玉ひかるに対しては、一瞬の隙をついて左払巻込で技ありを奪いましたが、技のバリエーションが豊富だったからこそ効いた技だったと思いました。

 

ニュースでも話題になっていましたが、優勝インタビューで夫の勇気さんに「愛してるよー!」と叫んでいたのは明るくてとても良いなと思いました。優勝おめでとう御座いました!

 

昨年に続き3度目の準優勝となった児玉は、悔しい結果だったと思います。準決勝で手首を怪我していたと聞きました。怪我をしっかりと治し、次へと備えて欲しいと思います。

 

 

一方で大会を見ていて率直に感じたのは、選手たちが懸命に戦う姿をもっと多くの方に見て貰いたいという事、そして日々練習に励む選手たちによりふさわしい舞台を用意してあげたいという事とでした。

そのためには思いきった改革が必要になると思いますが、きっと多くの方が全日本女子選手権の魅力をもっと引き出すためのアイデアをお持ちだと思います。そうしたアイデアや知恵を出し合い課題を乗り越えていけば、選手の奮闘にふさわしい全日本女子選手権を作っていけるはずだと思います。

 

 

 

Thoughts on the Empress’s Cup

 

The Empress’s Cup All Japan Women’s Championship was held at the Yokohama Budokan on April 21.

Team members for the Paris Olympics and the World Championships were absent however the highlight of the competition was the performance of SEGAWA Maya, who took  her first win, giving an outstanding performance .

 

 

Throughout the day SEGAWA adapted and developed her techniques based on the condition and trademark moves of her opponents. In the final against KODAMA Hikaru she won sweeping in the tiniest gap with a left harai makikomi (hip sweep wraparound throw)I this worked so well thanks to the huge variation of techniques she had employed.

 

As you may have seen on the news, in the post-match interview she shouted, “I love you!!!” to her husband Yuki which was wonderful to see. A big congratulations to you!

 

It was a disappointing final for KODAMA who following last year has appeared in the final three years running.

I heard that she sustained a wrist injury in the semi-final. I hope she recovers well and can start to focus on the next match.

 

Something I did feel at the competition was how good it would be if more people could watch the athletes giving it their all and how we need to prepare the stage for the athletes to show off all the hard work and practice they have accomplished.

In order to do so it would likely require a completely new approach however I’m sure there are many people who have great ideas about how to increase the appeal of the All Japan Women’s Championships.

 

If we can bring out into the open and discuss these ideas and share knowledge, I think we can create a competition worthy of all the efforts of the athletes.