明日29日、故金川千尋信越化学会長をしのぶ会が開かれます。

 

 

金川会長は、私が理事長を務めるNPO法人JUDOsの名誉顧問として法人設立時からご支援いただき、私の後援会の発起人、会長としても応援いただいていきました。生前のご厚情に感謝申し上げ、心から哀悼の意を表します。

 

 

柔道家である金川会長とのご縁は、私が金メダルを獲得した2000年シドニー五輪の試合を会長がご覧になっておられたことから始まりました。

 

初めてお目にかかったのは私が選手を引退し、指導者になってからでしたが、当時の試合内容をよく憶えておられて大変ありがたく思うのと同時に、柔道という日本の文化が紡いでくれたご縁に心から感謝いたしました。

 

その後も会長には折に触れてお会いする機会をいただき、いつも温かいお言葉で励ましいただきました。特に私が全日本柔道男子強化監督として悩み、苦しんでいたとき、どれほどの力をいただいたかわかりません。また、オリンピックや世界選手権などの大事な一戦を終えた後には必ず慰労会を催していただき、満面の笑みで祝福してくださいました。

 

 

さらには年に一度、山本五十六元帥の命日に行われる「山本五十六をしのぶ会」に参加させていただき、実体験を基にした戦争のお話、山本元帥への思い、そして会社経営の理念など、貴重なお話をたくさんしていただきました。そのすべてから、組織のリーダーとして、経営者として、日本人としてどう生きるべきか、そのお手本を示していただいているといつも感じておりました。

 

NPO法人JUDOsの活動に対しても、多大なるご理解とご支援を賜ってきました。金川会長のお力添えのおかげで、これまで世界中のたくさんの柔道家を支援し、たくさんの人たちに夢や希望、柔道という生きがいを届けることができたと思っています。

 

理事長として、また一柔道家としての感謝するとともに、金川会長と柔道を通じた国際貢献活動をご一緒できたことを誇りに思います。

 

 

あるとき、会長の執務室に、山本五十六元帥と小田切新太郎元会長の写真を飾っておられるというお話をしてくださったことがあります。

 

「私が仕事をしっかりとやっていないとおふた方から金川もっとしっかりやれってゲンコツをいただく気持ちでいるんです」と嬉しそうに話しておられました。その姿が忘れられません。

 

こうしたお話を、もううかがうことができないかと思うとただただ悲しく、寂しい限りです。でも、私も会長の強く、優しいお心を受け継ぎ、柔道家として、またひとりの人間として精進してまいりたいと思います。もしも私がふがいない場合は、きっと空の上からゲンコツをくださるに違いありません。

本当にありがとうございました。

 

 

 

 

 

 Remembering Chairman Kanagawa Chihiro

 

I would like to offer my sincerest gratitude to Chairman Kanagawa for his kindness while he was alive and express my deepest sorrow on his passing. We were lucky enough to have him as Honorary Advisor to the JUDOs NPO of which I am Chairman, offering his support since our foundation, and also as a promoter and Chairman of my Supporter’s Association.

 

 

Our relationship began at the 2000 Sydney Olympics when Chairman Kanagawa, who was also a judoka, watched the match when I won a gold medal.

 

The first time I actually met him was after I retired from competing and became an instructor. I was very grateful that he remembered so much detail about the match and that it was judo, a part of Japanese culture which brought us together. 

 

Following that encounter whenever we met he always  encouraged me with his warm words.

I can’t explain how important he was to me, particularly when I was stressed and worried as Coach of the Men’s National Strengthening Team.

After important competitions like the Olympics or World Championships he would always hold a party in our honour, offering consolation or congratulations, always with a big smile.

Every year, he would attend the Memorial Service held on the anniversary of Commander Yamamoto Isoroku’s death, and relate many valuable stories about the war which were based on his real world experience, his thoughts on Commander Yamamoto and his philosophies on running a company.

 

Through these stories I always felt he was setting a great example of how to be an organizational leader, a manager and how to live as a Japanese person.

 

 At JUDOs NPO we received a great deal of support and understanding from Chairman Kanagawa. Thanks to that, we in turn have been able to support a large number of judoka around the world, bringing hope and dreams as well as a purpose in life through judo.

 

I am grateful to him both as Chairman and as a fellow judoka and am very proud of the projects we worked on together to make contributions internationally.

 

 

Once in his office, he happily told me a story about the photos he had on the wall of Yamamoto Isoroku and former Chairman Odagiri Shintaro. ‘When I’m not pulling my weight at work I feel like they both look down on me and give me a nudge to work harder.’ That is something I will never forget.

 

It’s very sad to think that I will no longer be able to hear such stories.

I would like to inherit his strong and kind heart and continue to devote myself to being a better judoka and a better person.

No doubt if I ever waver, he will give me a nudge from up high.

Thank you for everything.