講道館の鏡開式が年明け早々の1月8日に行われ、私も出席してきました。

 

今年は形の演技の他、全柔連強化選手と講道館少年部・女子部・成年部との乱取が3年ぶりに披露されました。

皆さん、緊張しながらも堂々と披露していて、その姿は大変清々しく、見ている私の方も気が引き締まる思いがしました。

何より、柔道に携わっている人々が一堂に会し、新年を共に迎えるという事そのものが良いものだな、と思いました。

 

 

鏡開式だけでなく寒稽古もそうですが、こうした伝統行事は大切にし、継承していかねばなりません。

 

そのためにはこれらの行事がなぜあるのか、といった理由も学ぶ必要があると思います。

同時に、今の時代にあったやり方で残していくやり方の模索も大切なのだと思います。

本質的なものは失われないようにしつつ、時代の変化に合わせたやり方で継承していけたらいいのではないかと心から思いました。

 

そういう意味では柔の形の演舞で中村美里さんが参加されていて素晴らしいと思いました。

オリンピアンが積極的に携わっている姿は若い世代にも鏡開式に興味を持ってもらうきっかけになるのではないでしょうか。

 

 

例年、講道館鏡開式ではしるこ会が行われ、参加者全員でおしるこを頂くのが恒例となっていました。しかし、残念なことに昨年から行われなくなってしまいました。

コロナの影響もあるとのことですが、私は皆さんと一緒におしるこをいただくのが楽しくて大好きでしたので、またいつかそんな日が来たらうれしいと勝手ながら思いました。

 

 

 

 

Kodokan Kamibiraki Ceremony

 

 On January 8th I attended the Kodokan Kagamibiraki ceremony where the New Year’s rice cakes are ceremoniously cut.

 

In addition to seeing kata we were also able to watch Randori performances by National Judo Federation team members and Kodokan juniors, women’s, and adult teams for the first time in three years.

 

It was really refreshing and uplifting for me to see everyone performing so remarkably despite being nervous.

 

Even more so it felt great to be able to gather and see in the new year with people involved with judo.

 

I feel it’s important to carry on these traditions, not only the Kagambiraki ceremony but also midwinter training.

 

I also feel there is a need to learn the reasons behind such traditions.

 

 At the same time I think it’s also important to grapple with preserving them in a manner that keeps up with the times.

 

I really feel we need to find a way to move with the times without losing any of the essential elements. 

 

In that respect it was wonderful to see NAKAMURA Misato take part in the Ju no kata performance. 

 

I’m sure that the active involvement of an Olympic athlete will encourage the younger generations to take more of an interest in events like the Kagami Biraki ceremony.

 

 In previous year it was customary to have a shiruko party at the Kodokan Kagamikai Ceremony, where all participants enjoy eating bean soup with rice cakes. Unfortunately, however, this is no longer the case since last year.

 

Of course Covid has affected this decision but I always used to love having oshiruko with everyone, so am selfishly thinking how nice it would be to be able to do that again.