12月7日に群馬県高崎市でALSOK柔道教室が行われ、講師として参加してきました。

 

ALOSK柔道教室は私が選手時代から続けているALSOKの社会貢献事業の一つで、今回で31回目となりました。高崎市での開催はコロナ禍により延期になっていましたが、10月の常総市と同様、3年越しで行うことができました。

 

今回は午前を小学生、午後を中学生の部として、全部で約200人が参加してくれました。講師には、中矢力さんと香川大吾選手も参加し、皆で一緒にワイワイ楽しい時間を過ごすこができました。

 

指導者や保護者の皆さんも、お子さんや同じ道場の子どもたちの頑張る姿を楽しそうに見つめておられたのも印象的でしたし、柔道教室の様子をSNSに投稿され、思い出として残してくださっているた様子を見て、私自身もとてもうれしく思いました。

 

柔道教室は本当に楽しいです。教室という名前がついていて私たちは講師という立場なのですが、子どもたちと一緒に柔道することができ、思わぬ質問があったり、反応があったりして本当に面白いですし、たくさんのエネルギーをもらうことができます。今回もとても楽しかったです。

高崎市の皆さん、ありがとうございました!

 

 

 

ALSOK Judo Workshop in Takasaki

 

I participated as an instructor, at the ALSOK Judo lesson in Takasaki, Gunma on December 7th.

 

ALSOK’s judo lesson is one of their  Social Contribution Projects which has been ongoing since I was competing, this being the 31st year.

 

The event in Takasaki had previously been cancelled due to covid but along with the one in Joso back in October , it was finally held for the first time in 3 years. 

Around 200 competitors took part, elementary school students in the morning and junior high students in the afternoon.

 

Together with the other instructors NAKAYA Riki and KAGAWA Daigo we had a great time. 

 

I was also very glad to see that instructors and parents were enjoying watching their children and children from the same dojo doing their best, and that they were posting about the judo lesson on social media.

 

 

Judo lessons really are great fun.  

They are called ‘lessons’ and we are ‘instructors’ however doing judo with children is really interesting as we get unexpected questions and reactions.

It’s really energizing.  This event was no exception.

 

A big thank  you to everyone in Takasaki!