12月13日、講道館で行われた視覚障害者柔道の国際合同合宿に講師として参加しました。

 

合宿は、12月11日に行われた東京国際オープントーナメント(IBSA Judo Tokyo International Open Tournament)に出場した選手とその指導者たちが参加していました。

 

これまで視覚障害者柔道はパラリンピックを含め、試合は観たことがありましたが、

指導は初めてでした。ひとことで言って非常に学びの多い、刺激を得た時間となりました。

私にとって新しい世界を見せてもらったというのが正直な感想です。

 

視覚障害者柔道の指導にあたっては、当然ですが見せて伝えるということはできません。

弱視の方もいますが、口頭での説明と手足を持っての動きの伝達が基本です。

 

例えば、引き手の引き上げ方ひとつとっても、その動きや方向、角度を細かく伝えていかなければなりません。

 

これが非常に難しかったのですが、選手の皆さんは非常に感覚が鋭く、また想像力が非常に豊かなので、すぐに形になる。

内股をするのは初めて、という女子選手に指導したところ、ある程度の説明ですっとできたのには驚きました。

 

その方は全盲ではなかったのですが、当然のことながら視力は限られています。

こちらの説明を想像力によって補い、膨らませてそれを体現する。凄い能力だと思いましたし、感覚が鋭く、想像力が非常に豊かである事を感じました。

 

また、海外の選手たちの技術レベルの高さも知ることができました。特に印象に残ったのはウズベキスタンです。

技のうまい選手が多く、視覚障害者柔道に力を入れていることがうかがえました。

 

今回もたくさん学ばせていただきました。皆さん、ありがとうございました。

 

 

 

 

 

(写真追加しました)

 

 

 

The Power of Imagination 

 

 

On December 13th I took part, as an instructor, in an international training camp for visually impaired judoka at Kodokan. 

 

The camp was attended by athletes and instructors who had competed in the IBSA Judo Tokyo International Open Tournament on December 11th. 

 

 I had previously seen judo matches for the visually impaired including some at the Paralympics but it was my first time to instruct. 

In a word, it was really stimulating and there is such a lot to learn.

My honest opinion is that it feels like I’ve been shown a whole new world.

 

It goes without saying that when you’re giving instructions in visually impaired judo you can’t simply demonstrate.

 

Some athletes do have limited vision but basically you need to explain things verbally and physically hold and move limbs to get your point across, 

 

For example the movement, direction and angle of a hikite or pulling hand needs to be explained in detail. 

 

It was extremely difficult but the athletes have extremely sharp senses and powers of imagination meaning they could perform the movements straight away.

I was amazed by one girl I was training to do uchimata for the first time. With very little explanation she grasped the technique easily.

She had not lost her sight completely but was nevertheless visually impaired.

Based on our explanations she was able to expand and supplement the moves using her imagination and then embody them. 

I was amazed by her keen senses, and power of imagination. 

 

It was also a chance to gauge the level of international athletes. I was particularly impressed by the athletes from Uzbekistan . A lot of them had great techniques. I could see that they put a lot of effort into training their visually impaired judoka. 

 

It was another great learning experience for me. 

Thank you to all!