先月のことになりますが、来日していたポーランドとウクライナの中学生を対象に柔道教室を開催しました。

 

NPO法人JUDOsのホームページで詳しく紹介していますが、今回は東海大スポーツプロモーションセンターが中心となって行った事業で、子どもたちは福岡市で行われた玄海旗柔道大会に出場したり、同年代の子どもたちと柔道交流を行ったり、いろいろな研修をして2週間あまりの日本滞在を楽しみました。

私の柔道教室は、JUDOs主催によるもので、9月29日に東海大柔道部道場で行いました。

 

ご存じのとおり、ポーランドはウクライナと国境を接しており、ウクライナからの避難民を多数受け入れている国です。未だウクライナ情勢の出口が見えないなか、両国の人たちは、心に傷を負い、不安や恐怖などいろんな葛藤の中で生活しています。来日した子どもたち(引率の大人の皆さんも含め)ももちろんそうだったと思います

日本滞在によって、その現実が少しでも忘れられる時間になったと信じたいですし、子どもたちには大好きな柔道を思いきり楽しんでほしいと思いました。

 

 

 

柔道教室はとても楽しい時間でした。子どもたちだけでなく、コーチの皆さんとも組みましたが、とてもうれしそうな様子をされていて、私もうれしく思いました。やはり、誰かが楽しそうにしている姿というのはいいものです。コーチの中には同年代の方もいて、同じ時代を柔道で過ごしてきた連帯意識のようなものもありました。

 

また、前日の東海大見学の際には、東海大柔道部師範の竹内徹先生のはからいでウルフ選手、ベイカー選手とも乱取りをしたということです。これはサプライズだったということで、皆さん、大喜びだったと聞きました。最高の思い出になったのではないでしょうか。

 

柔道教室では、事前の準備から平塚柔道協会と金目中の皆さんにお世話になりました。金目中の皆さんは子どもたちにお土産を用意してくれました。ありがとうございました。

 

また、今回の事業は九州柔道協会、東海大福岡高校をはじめ、

山口輝義さん、原口直也さん、東海大学スポーツプロモーションセンターの皆さん、

東海大の学生の皆さんなど、たくさんの方のご尽力により実現しました。

皆さんのお力のおかげで、元気や勇気が湧いてくるイベントになったのではないかと思っています。

 

 

JUDO school

 

Last month we held a judo school for junior high school students who are here in Japan from Poland and Ukraine.

 

The event which is described in detail on the JUDOs NPO website, was organized mainly by the Tokai University Sports Promotion Centre. The children who participated took part in the Genkai Flag Judo Tournament held in Fukuoka, exchanges with students of the same age, and various seminars during their two-week stay in Japan.

 

My lesson, organized by JUDOs took place on September 29th at the Tokai University Judo Club dojo.

 

As you know Ukraine and Poland share a joint border and Poland has welcomed a large number of refugees from Ukraine. 

With no end in sight to the situation in Ukraine, the peoples of both countries are traumatized living in conflict which brings fear and anxiety. 

 

The same goes for the children who came to Japan and of course the adult leaders who brought them here. I would like to think that, even if only for a short while they are able to forget their reality while they were here, enjoying doing the judo they love so much.

 

The judo lesson was great fun. The coaches also joined in, not only the children which made them very happy, it made me feel happy too. Watching people enjoying themselves is so great.

I felt a sense of solidarity with one of the coaches who was the same age as me and who had lived through the same era of judo. 

 

I heard that during a tour of Tokai University the day before, everyone was surprised and excited to be able to witness sparring between WOLF and BAKER under Tokai Uni instructor TAKEUCHI Sensei. That is certainly something they will never forget.

 

We are indebted to everyone at the Hiratsuka Judo Association and Kaname Junior High for all their preparation for the school. Kaname Junior High students were also kind enough to give out souvenirs to all the children. Thank you very much. 

 

The project was made possible with the support of many people from the Kyushu Judo Association, Tokai University’s Fukuoka High School, YAMAGUCHI Teruyoshi, HARAGUCHI Naoya, everyone at the Tokai University Sports Promotion Centre and the students at Tokai University.

 

Thank s to everyone’s help I’m sure the event brought energy and encouragement to all those who took part.