遙か昔のことのようですが、、、8月28日、全日本小学生柔道育成プロジェクト2022に参加しました。

全日本小学生学年別柔道大会が廃止になったことを受け、全日本柔道連盟が実施した新たな取り組みです。

 

全国から集まった子どもたちが練習試合をしたり、ルール講習会を受けたりして、柔道による交流をはかりました。

私は柔道教室の講師役として参加したのですが、新鮮だったののが日本スポーツ協会考案のアクティブ・チャイルドプログラムです。ゲームをしながら身体リテラシ—を伸ばしていくというプログラムで頭と身体を自然に動かし、チームワークを学んでいくことができるとても面白くて楽しい内容でした。

私も子ども達に促されて参加したのですが、私の性格上、かなり真剣になって取り組んでいたところ、どうやら動きにおかしいところがあったらしく、、、。子ども達からちゃかされっぱなしでした。

 

 

今回のイベントはとても楽しく、子どもたちも夏の思い出を作ることができたのではないか、と期待しています。ただ、今後は感性が豊かで多感な時期の子どもたちに、柔道がどんな時間を提供できるのか、全柔連として何を発信していきたいのか、しっかりとまとめた上で実施していくことが重要だと感じました。

 

 

ひとつ書き添えておくと、学年別少年大会は廃止しましたが、全柔連は勝負そのものを軽視しているわけではないということです。

廃止になったのは、勝負を重視するあまり、勝ちと負けという結果でしか判断できないような状況に陥ってしまったことに問題がありました。

 

柔道にはどんな価値があり、柔道をする動機や理由はどこにあるのか。

礼儀を学び、受け身を覚えて身体を守り、人と人とのつながりを持つことによって人を大事にしたり、自分を大事にしたりして、社会で生きていく力を養う。

そこには試合があり、競い合うことで成長していく面も確かにあります。

こういったことをしっかりと整理して、沢山の皆さんと価値を共有しながら日本柔道が目指す方向性を見出していけると良いと思っています。

 

 

 

 

 

Elementary School Student Development Project

 

 

It seems like a long time ago now, but, on 28 August, I participated in the All Japan Elementary School Judo Development Project 2022. This is a new initiative by the All Japan Judo Federation in response to the abolition of the All Japan Elementary School Grade Judo Tournament.

 It was a workshop to promote exchange through judo, bring children together from all over the country to do practice matches and take part in workshop about judo rules.

I took part as an instructor in the judo classes, and something that was new to me was the Active Child Programme devised by the Japan Sports Association. 

It was a really interesting and enjoyable programme where the children were able to  use their minds and move their bodies and learn teamwork through the development of physical literacy all while playing games.

The children encouraged me to take part in the programme, but me being me I took it all very seriously which meant I was moving in a strange way. The children kept teasing me.

 

 

The event was a lot of fun and I hope that the children took away with them good memories of their summer holidays. However, during this impressionable time in their lives I feel it’s critical for the judo federation to organize and implement the event carefully to communicate successfully what judo can bring to them.

 

  Another  thing I would like to add is that even though the grade-specific youth competitions have been abolished, the All-Japan Judo Federation has not completely disregarded the competitions themselves.

 

The problem that led to the abolition of the competitions was that the emphasis on competition had led to a situation where judges could only judge the results in terms of wins and losses.

 

 What value does judo have and what is the motivation and reason for doing it?

It develops the ability to live in society by learning manners and ukemi, how to protect your body. It also helps to develop relationships with other people, taking care of others and of oneself.

 

There is also certainly the aspect of growth through competing.

I hope that we can work through these to create shared values with as many people as possible and find the direction that Japanese judo is aiming for.