古賀稔彦さんが今朝、御逝去されました。

突然の訃報に大変驚き、未だ信じられない思いでいます。

 

 

古賀さんは私にとってのスターであり、憧れの選手でした。

特に1992年のバルセロナオリンピックでの怪我をしている中での優勝や

1990年の全日本選手権において、71キロ級でありながら決勝まで勝ち上がった勇姿は、

今なお脳裏に焼き付いています。

まさしく「平成の三四郎」と呼ばれるのにふさわしい方でした。

 

 

また、私が中学生の時、宮崎のある道場で直接稽古をつけてもらった経験は、

その後の私の柔道人生に大きな影響をもたらしました。

 

古賀さんは中学生である私に対しても一切の妥協なく真剣に稽古をつけられたのですが、

終わった後はにこやかに「お前強いな、頑張れよ!」と気さくに接してくださって、

その様子に当時の私は非常に感じるものがあり、凄い人だと思ったのを憶えています。

 

 

選手を退かれた後、指導者として歩まれている日々においても、

会場等で飾る事なく、「監督大変だな、頑張れよ!」などと

いつも気軽に明るくお声をかけていただきました。本当に嬉しかったです。

 

そんな存在であった古賀さんがお亡くなりになられたことは非常に残念であり、柔道界にとっては大きな損失です。

しかし、古賀さんが残された功績を我々がしっかりと受け継いで頑張っていかなければと思っております。

 

古賀さん、ありがとうございました。

心からご冥福をお祈りいたします。

 

 

 

 

Judoka  KOGA Toshihiko

 

KOGA Toshihiko passed away this morning.

 I’m stunned by his sudden passing and can’t quite believe it is true. 

 

 

For me Mr. KOGA was a star, an athlete I greatly admired.

 

I remember in particular the 1992 Barcelona Olympics where he went on to win despite being injured. 

The image of him in 1990 making it through to the finals of the All Japan Championships despite being only 71kg is forever burned into my brain. 

 

He is undoubtedly worthy of the title, “Saburo of the Heisei Era.”

 

 

When I was in junior high, I was lucky enough to practice under him at a dojo in Miyazaki. That experience had a great influence on my future life as a judoka. 

 

 

Mr KOGA was unrelenting during that practice despite the fact that I was only in junior high. 

When the practice was over, he said to me in a very friendly manner, “You’re strong aren’t you? Work hard!”

I felt something very special in that moment. I can remember thinking what a great man he was.

 

 

 After retiring as an athlete and becoming an instructor he would still address me in in a cheerful manner, with plain words, when we met at a dojo. “It’s hard being a coach, isn’t it? Do your best!” It made me so happy.

 

 

It is such a terrible shame that a man with such presence as Mr. KOGA has passed away and it is a great loss for the world of judo. 

 

I feel that it is up to us now, to work hard and carry on his achievements.

 

 

Thank you Mr. KOGA.

 

May your soul rest in peace.