昨年末、ハワイ・オアフ島で柔道教室を行ってきました。

 

ケビン・アサノ先生(1988年ソウル五輪60kg級銀メダリスト)が

 

会長を務めるハワイ柔道連盟にご招待頂きました。

 

 

 

 

 

 

開催したのはクリスマス明けの12月26日からの3日間。

 

小学生から高校生までの子どもを対象に4回、コーチを対象に1回の

 

計5回のセッションを実施しました。

 

 

 

 

 

 

子どもたち対象のセッションでは毎回300人近くの参加があって、

大盛況でした。

 

技や乱取りのデモンストレーションを行い

 

技や技術を指導させてもらったのですが、

 

本当にみんなとても元気です!!

 

実にイキイキと取り組んでいて、本当に一生懸命でした。

 

その姿に感動しましたし、私自身、元気をもらいました。

 

 

 

 

 

 

そして、やっぱりハワイは良い所ですね!

 

過去に何度か訪れていますが、

 

ハワイアンの暖かさや人情味豊かなところは

 

私の出身地、宮崎の人達に近いような気がします。

 

南国特有の暖かさという感じです。

 

 

 

私も柔道を楽しみながら、

 

年末年始にリラックスした時間を過ごすことができました。

 

皆さん、有り難うございました!

 

 

 

 

 

 

参加者の皆さんにお土産として、

信越化学工業さんのシリコーン製のグラス「シュプア」をプレゼントしました

As a gift for participating, we gave all of the participants a silicon glass 

"Shupua" created by Shin-Etsu Chemical.

 

 

 

お世話になったロビンさん(Mr.Robin Puahala)と記念撮影。

ロビンさんはPearl City High Schoolで柔道を教えている先生です。

滞在中は大変お世話になりました。有り難う!

ちなみに、ハワイは私が柔道衣を持たずに初めて訪れた海外で思い出の土地でもあります。

新婚旅行先もハワイでした。しかし、私の父がハワイに行きたいと言い出して、

総勢20名ほどの大家族旅行となったんですが!

やっぱりハワイは良いですね!!

Commemorative photo with one of the people who helped us out, Mr. Robin Puahala.

Robin teaches judo at Pearl City High School.

He was very helpful to me during my stay. Thank you, Robin!

By the way, Hawaii is also a memorable place for me as it was the first overseas location for me to visit without a judo uniform. I went there for my honeymoon.

However, since my father stated that he wanted to go to Hawaii, we ended up going together as a family of a whopping 20 people!

I love Hawaii!!

 

 

 

 

Judo in Hawaii!

 

At the end of last year, we held judo lessons in Oahu, Hawaii.

 

Kevin Asano Sensei (1988 Seoul Olympics 60kg weight class silver medalist) introduced me to the Hawaii Judo Federation as the organization's chairman.

 

We held the lessons the three days after Christmas on December 26th, 27th, 28th.

 

We had a total of five sessions, four for elementary to high school students and one for coaches.

 

The children's sessions were a great success, with upwards of 300 participants in each session.

 

We demonstrated different techniques and randori (a type of sparring) and taught them how to do different techniques as well. Everyone was full of energy!

 

Everyone was getting really into the training as they practiced.

The whole scene really impressed me and gave me energy too.

Hawaii itself is such a great place as well!

 

I'd been there a few times before, but the warmth of the sun and the local's hearts reminds me of the people in my hometown of Miyazaki.

 

It's that special warmth you can only feel in the south.

 

I too was able to spend a relaxing and satisfying end of the year while enjoying judo.

 

Thank you so much, everyone!