三男の高校の卒業式でした。

朝から高校3年生全員の卒業式。

そのあと、生徒と先生と保護者の懇談会。

さらにIBの修了式。

一度帰って場所を変えて謝恩会。


朝は残念ながら雨で、寒くて、テンションは少し低めでしたが、大丈夫かなということも多かった三男がついに高校卒業かと感慨深い気持ちになりました。

懇談会は、軽食をつまりながら、交流。

たくさんの人がいてカオスでしたが、三男と彼女とも会い、彼女のご両親にも初めて会いました。

IBの卒業式はとにかく明るい。

インターなので、ノリがやはり違います。

そしてここでは、ガウンと帽子をかぶってました。

終わってからみんなで一斉に帽子を脱いで飛ばしたり。

海外風を楽しみました。


一度家に帰りましたが、お腹が空いたので軽く腹ごしらえ。

家で着替えて、今度は謝恩会のホテルへ。

夫に車を出してもらいました。

女子はみんなドレスで着飾り、男子はスーツでした。

生徒が企画したものですが、非常に楽しく、そしてディナーもおいしく大満足でした。

1日がかりで疲れましたが、本当にいい卒業式でした。


今日知ったのは、三男はとても優しく、面倒見がよくてクラスのお母さんと呼ばれていること。

友達はあまり積極的にはつきあわないけど、みんなからは好かれていること。でした。


My husband and I attended my youngest son’s graduation ceremony from high school today.

In the morning, we attended the graduation ceremony for not only IB students but also the others.

After that, we joined the gathering of the students, the teachers, and the parents.

After that, we attended the graduation ceremony for only the IB students.

Then we went home and went to the hotel where the thanks party was held.


In the morning it was unlucky that the weather was bad.

It was rainy and cold.

That made me tense but I was moved that he graduated even though he had many issues which had often worried me.

In the gathering, we networked by eating snacks.

Many people made the room crowded but we met my son and his girlfriend and her parents whom we had never met.

The IB graduation ceremony was more cheerful.

International schools have different atmospheres from the Japanese.

And there my son wore the gown and hat that are often the case in Western schools but that are not in Japan.

After the ceremony, they put off their hat and flew it high simultaneously.

All enjoyed the Western style.


We went home at once and on our way, we ate food because we were hungry.

After we changed clothes and went to the hotel where the thanks party was held.

My husband drove us.

The female students all wore the dress and the male all wore the suits.

We were satisfied with the party because the party planning by the students were great and the dinner was very delicious.

We all were tired but it was a very good graduation.


What I was getting to know was as follows.

My son is kind and very helpful enough to be called “mother of the class”.

He doesn't proactively make relationships with his friends but he is very loved by everyone.