幼稚園児のウクライナ | 六月の虫のブログ

六月の虫のブログ

ブログの説明を入力します。

テレビのニュースを見ていた6歳の娘が、私に「ウクライナって、戦争しているの?」と訊いてきました。


私は幼稚園児でも分かるように、今のウクライナの状況を説明しました。


「幼稚園に虹組(にじぐみ)と太陽組(たいようぐみ)があるよね。もし、虹組のお友達の一人が、太陽組が楽しそうだから、太陽組に移りたいと言ったらどうする?もし、モリー(娘)が太陽組のリーダーだったらどう思う?」。


娘は「太陽組に来たいなら、入れてあげる」と答えました。


「だったら、もし、モリーが虹組のリーダーだったらどう思う?」と尋ねました。


「嫌だけど、虹組も楽しくするようにして、またお友達に戻ってきてもらう」。


幼稚園児並みの頭しかない私も、今のウクライナの状況が良いのか悪いのかよく分かりません。私は「お友達」(この場合、クリミア)が虹組(ウクライナ)から太陽組(ロシア)に移りたいなら移ったらいいと思うのですが・・・。


ありもしない大量破壊兵器を「ある」と言って、イラクに戦争を仕掛けた欧米にロシアを批判する資格があるとは思えないのですが、どうでしょう?


私の考え方は、幼稚すぎるのでしょうか?





My 6-year-old daughter was watching the news on TV and asked me "Is Ukraine in a war ?".


I tried to explain about the current situation of Ukraine for a 6-year-old kindergartener to understand.


"You have the Rainbow class and the Sunshine class at your kindergarten. What would you think if one of your Rainbow class friends wanted to join the Sunshine class because the Sunshine class seemed more fun than the Rainbow class ? And if you were the leader of the Sunshine class, what would you do ? ".


She answered "I let that friend join our Sunshine class !".


I asked her again "what would you do if you were the leader of the Rainbow class ?".


"I would not like it, but I would try to make the Rainbow class more fun and I would hope that friend to return to our Rainbow class" she said.


My thinking level may be the same as a kindergartener. I cannot understand if the current situation of Ukraine is good. I just simlply think that if that friend (in this case Crimea) wishes to leave the Rainbow class (Ukraine) to join the Sunshine class (Russia), let her do it.


I don't think that the US, who entered a war with Iraq saying there were mass destruction weapons in Iraq which had never existed, has the right to criticize Russia.


Or am I just stupid ?