According to news articles, Japanese major electricity companies are planning to restrict connections and purchases of electricity generated by renewable energies due to shortage of capacity of their grid systems (transmission and distribution networks).
However, this is a result of shortcomings of the Japanese Renewable Energy Act. Let me explain about it, comparing with the German Renewable Energy Act (EEG).
The German Renewable Energy Act provides that "grid system operators shall immediately and as a priority purchase, transmit and distribute the entire available quantity of electricity from renewable energy sources". (EEG Section 5、Section 8)


Also, the German Renewable Energy Act provides that "Upon the request of those interested in feeding in electricity, grid system operators shall immediately optimise, strengthen and expand their grid systems in accordance with the best available technology in order to guarantee the purchase, transmission and distribution of the electricity generated from renewable energy sources". (EEG Section 9)
And, "The grid system operator shall bear the costs of optimising, strengthening and expanding the grid system." (EEG Section 14)
As a result of that, in Germany, a transition from fired power and nuclear power electricity generation to renewable energy electricity generation has been advancing rapidly. In the first half of 2014, the share of electricity generated by renewable energies reached 30.4% in Germany.


In contrast, Japanese Renewable Energy Act does not include provisions that obligate electricity companies to "immediately and as a priority purchase, transmit and distribute the entire available quantity of electricity from renewable energy sources" nor "immediately optimise, strengthen and expand their grid systems in order to guarantee the purchase, transmission and distribution of the electricity generated from renewable energy sources".
It is obvious that the current Japanese Renewable Energy Act has shortcomings. The Act needs to be amended so that the above mentioned obligations are to be included as expeditionary as possible.
In democracies, it is the people who determine the nation's energy policy directions, not electricity companies.
I would appreciate it if you would convey your progressive voices to offices of members of the Japanese Parliament elected from your election district.
Thank you.
Reference:
(1) 「再生エネ受け入れを九電が保留、東北電も検討」日本経済新聞 2014年9月25日
(2) 「四国電も再生エネの新規受け入れ中断検討」日本経済新聞 2014年9月26日
(3) Act on granting priority to renewable energy sources (German Renewable Energy Sources Act – EEG)
Disclaimer:
Any views or opinions presented above are solely those of the author and do not represent those of any organizations or political parties.
報道によると、日本の各電力会社は、再生可能エネルギーによる電力の買い入れを制限しようとしているそうです。彼らが保有する電力系統 (送配電網) の容量不足が理由だそうです。
しかしながら、これは、明らかに、日本の再生可能エネルギー法の不備によるものです。ドイツ再生可能エネルギー法 (EEG) との比較で、ご説明させて下さい。
ドイツ再生可能エネルギー法は、電力系統運用者に、再生可能エネルギーによる電力の、電力系統への「優先的な」接続および買入れを義務付けています。(EEG Section 5、Section 8)
さらに、ドイツ再生可能エネルギー法では、電力系統の容量不足を見越し、再生可能エネルギーによる電力の受け入れに支障が生じないよう、電力系統運用者に電力系統の容量拡大を義務付けています。(EEG Section 9)
しかも、容量拡大のコストは、電力系統運用者が負担するとされています。(EEG Section 14)
この結果、ドイツでは、石炭火力発電・原子力発電から、再生可能エネルギーによる発電への転換が急速に進んでいます。2014年前半に、再生可能エネルギーによって発電された電力の割合は、30.4%に達しました。
これに対し、日本の再生可能エネルギー法では、これらの義務が規定されていません。
現在の日本の再生可能エネルギー法に不備があることは明らかです。一刻も早く、日本の再生可能エネルギー法を改正し、上記の義務を規定する必要があります。
民主主義の下、国家のエネルギー政策を決定するのは、電力会社ではなく、国民のみなさんです。
みなさんの地元選挙区から選出された議員の方々の事務所に対し、みなさんの進歩的な声を伝えていただけましたら、幸いです。
参照資料:
(1) 「再生エネ受け入れを九電が保留、東北電も検討」日本経済新聞 2014年9月25日
(2) 「四国電も再生エネの新規受け入れ中断検討」日本経済新聞 2014年9月26日
(3) Act on granting priority to renewable energy sources (German Renewable Energy Sources Act – EEG)
註記: 上記の見解は、私個人のものであり、いかなる団体あるいは政党の見解をも反映するものではありません。
However, this is a result of shortcomings of the Japanese Renewable Energy Act. Let me explain about it, comparing with the German Renewable Energy Act (EEG).
The German Renewable Energy Act provides that "grid system operators shall immediately and as a priority purchase, transmit and distribute the entire available quantity of electricity from renewable energy sources". (EEG Section 5、Section 8)


Also, the German Renewable Energy Act provides that "Upon the request of those interested in feeding in electricity, grid system operators shall immediately optimise, strengthen and expand their grid systems in accordance with the best available technology in order to guarantee the purchase, transmission and distribution of the electricity generated from renewable energy sources". (EEG Section 9)
And, "The grid system operator shall bear the costs of optimising, strengthening and expanding the grid system." (EEG Section 14)
As a result of that, in Germany, a transition from fired power and nuclear power electricity generation to renewable energy electricity generation has been advancing rapidly. In the first half of 2014, the share of electricity generated by renewable energies reached 30.4% in Germany.


In contrast, Japanese Renewable Energy Act does not include provisions that obligate electricity companies to "immediately and as a priority purchase, transmit and distribute the entire available quantity of electricity from renewable energy sources" nor "immediately optimise, strengthen and expand their grid systems in order to guarantee the purchase, transmission and distribution of the electricity generated from renewable energy sources".
It is obvious that the current Japanese Renewable Energy Act has shortcomings. The Act needs to be amended so that the above mentioned obligations are to be included as expeditionary as possible.
In democracies, it is the people who determine the nation's energy policy directions, not electricity companies.
I would appreciate it if you would convey your progressive voices to offices of members of the Japanese Parliament elected from your election district.
Thank you.
Reference:
(1) 「再生エネ受け入れを九電が保留、東北電も検討」日本経済新聞 2014年9月25日
(2) 「四国電も再生エネの新規受け入れ中断検討」日本経済新聞 2014年9月26日
(3) Act on granting priority to renewable energy sources (German Renewable Energy Sources Act – EEG)
Disclaimer:
Any views or opinions presented above are solely those of the author and do not represent those of any organizations or political parties.
報道によると、日本の各電力会社は、再生可能エネルギーによる電力の買い入れを制限しようとしているそうです。彼らが保有する電力系統 (送配電網) の容量不足が理由だそうです。
しかしながら、これは、明らかに、日本の再生可能エネルギー法の不備によるものです。ドイツ再生可能エネルギー法 (EEG) との比較で、ご説明させて下さい。
ドイツ再生可能エネルギー法は、電力系統運用者に、再生可能エネルギーによる電力の、電力系統への「優先的な」接続および買入れを義務付けています。(EEG Section 5、Section 8)
さらに、ドイツ再生可能エネルギー法では、電力系統の容量不足を見越し、再生可能エネルギーによる電力の受け入れに支障が生じないよう、電力系統運用者に電力系統の容量拡大を義務付けています。(EEG Section 9)
しかも、容量拡大のコストは、電力系統運用者が負担するとされています。(EEG Section 14)
この結果、ドイツでは、石炭火力発電・原子力発電から、再生可能エネルギーによる発電への転換が急速に進んでいます。2014年前半に、再生可能エネルギーによって発電された電力の割合は、30.4%に達しました。
これに対し、日本の再生可能エネルギー法では、これらの義務が規定されていません。
現在の日本の再生可能エネルギー法に不備があることは明らかです。一刻も早く、日本の再生可能エネルギー法を改正し、上記の義務を規定する必要があります。
民主主義の下、国家のエネルギー政策を決定するのは、電力会社ではなく、国民のみなさんです。
みなさんの地元選挙区から選出された議員の方々の事務所に対し、みなさんの進歩的な声を伝えていただけましたら、幸いです。
参照資料:
(1) 「再生エネ受け入れを九電が保留、東北電も検討」日本経済新聞 2014年9月25日
(2) 「四国電も再生エネの新規受け入れ中断検討」日本経済新聞 2014年9月26日
(3) Act on granting priority to renewable energy sources (German Renewable Energy Sources Act – EEG)
註記: 上記の見解は、私個人のものであり、いかなる団体あるいは政党の見解をも反映するものではありません。