'OLELO NO'EAU
Mary Kawena Pukui先生著
A a
Ahu ka hoka i Kapi(カハコーあり)kai

A heap of disappointment at K apa(カハコーあり)kai.

Fooled and left stranded.
In ancient times,two fishermen
sailed from Kapa(カハコーあり)kai, a small canoe landing between 'Upolu point and the heiau of Mo'okini in Kohala.
As they were about to leave for Maui,a stranger asked permission to accompany them,
And it was granted.
Late that night one of the fishrmen signaled to the other to toss the passenger overboard because he was doing nothing to help with the canoe.
The passenger guessed what they were up to and cried
【Oh! I forgot my cowrey sinkers at the canoe landing】
Cowry sinkers were valuable,so they turned about and returned to Kapa(カハコーあり)kai.
Upon landing,the passenger leaped ashore.
When asked where the sinkers were valuable,so they turned about and returned to Kapa(カハコーあり)kai.
Upon landing, the passenger leaped ashore.
When asked where the sinkeres were, he pointed to two half-buried rocks nearby.
The fishermen were disappointed(hoka)in not obtaining the coveted cowry sinkers. 
In another version the saying orignated at the birth of Kamehameha I on a canoe.
At the landing at Kapa(カハコーあり)kai his mother prtended illness,which drew attention to herself and gave Nae'ole the opportunity to seize the newborn baby and flee with him into hiding.
Kapa(カハコーあり)kai

食べ物に対する失望の1つ

だまされて立ち往生しました。
昔、二人の漁師がKohalaの'upolu岬とMo'okiniのヘイアウ(神殿)の間に着く小さなカヌー、
Kapa(カハコーあり)kaiから出航しました。
彼らがMaui島に向けて出発しようとしていたとき、
見知らぬ人が一緒に同行の許可を求めました。
そしてそれは認められました。

その夜遅く、漁師の一人がもう一人の漁師に合図し、
カヌーの手伝いを何もしなかった乗客を船外に放り込みました。
乗客は彼らが何をしているのか推測して泣きました【おお!カヌー乗り場にcowry sinkeres重りを忘れてしまいました】Cowry sinkeresは貴重だったので向きを変えて
Kapa(カハコーあり)kaiに戻りました。

着陸すると乗客は飛び降りました。
貴重なsinkers重りはどこにあるのかと尋ねると、
彼らは向きを変えてKapa(カハコーあり)kaiに戻りました。
着陸すると、乗客は飛び降りました。
Sinkers重りはどこにあるのかと尋ねると、
彼は近くに半分埋もれている2つの岩を指さしました。漁師たちは、切望していたcowry sinkeresを
入手できずにがっかりしました

別のバージョンでは、
このことわざはカヌーに乗ったカメハメハ一世の誕生に由来しています。Kapa(カハコーあり)kaiの着陸時に
母親が病気のふりをしたため、
Nae'oleは自分に注目を集め、
生まれたばかりの赤ん坊を捕まえて
一緒に逃げて隠れる機会を得ました。

間違えていましたらごめんなさい。

このblogは未來を担う次世代のお子さん方が探して勉強してくださいます事を願い遺しています。

Hokulani