From Michael Nesmith Facebook on February 21, 2019

 

もし僕が独善的だったら、許してほしい。でも、TV番組を作るよりバンドを作る方が難しいと思ってる、、、TV番組から何かを奪うんじゃなくてね。最近、僕はMSNBCのニュースを見るんだけど、呆れるばかりで、、、僕に足りないのは「浅はかさ」だ。

 
この朝、ピーター・トークが亡くなった。安らかに亡くなったと聞いている。
 
これを書いている今も、僕は涙があふれ、心が張り裂けそうだ。僕たちは続いていると言う考えに僕がしがみついていても、こういう別れに伴う痛みには治療法はない。辛い日になりそうだ。
 
とは言え、この変化を、この「喪失」を全てのモンキーズ・ファンと共有しよう。
 
PTは永遠に僕の一部となるだろう。以前にも言ったことがあるが、、、今はよりしっくり来る、、、僕たちがそれをバンドと呼ぶのは皆で演奏するために行く場所だったからだ。
 
モンキーズとTVショーを僕たちのプライベートな、あえて言えば「秘密の」遊び場にしてくれた全ての人たちへの賛歌として、バンドはもうないけれど、音楽は続いている。
 
ピーターのために、彼の歌が僕たちをどこまでも高揚させ、僕たちの子供時代がモンキーズという特別な輝きで永遠に生き続けることを祈るのみだ。彼が居ないと寂しくなるだろう、戦友よ。飛び立て、我が兄弟。
 
Pardon me if I am being dogmatic -- but I think it is harder to put together a band than a TV show -- not to take anything away from TV shows. These days I watch MSNBC -- mostly aghast at what I see -- and what I am missing is "madcap".
Peter Tork died this AM. I am told he slipped away peacefully.
Yet, as I write this my tears are awash, and my heart is broken. Even though I am clinging to the idea that we all continue, the pain that attends these passings has no cure. It's going to be a rough day.
 
I share with all Monkees fans this change, this "loss", even so.
 
PT will be a part of me forever. I have said this before -- and now it seems even more apt -- the reason we called it a band is because it was where we all went to play.
 
A band no more -- and yet the music plays on -- an anthem to all who made the Monkees and the TV show our private -- dare I say "secret" -- playground.
 
As for Pete, I can only pray his songs reach the heights that can lift us and that our childhood lives forever -- that special sparkle that was the Monkees. I will miss him -- a brother in arms. Take flight my Brother.