9月のテーマ
「説明ルール」

 

 

 TODAY'S
 
LESSON

 

 

説明ルール

 

【Week 1】

基礎

ー文修飾①場所・時を示すフレーズ

ー文修飾②付帯状況

ー文修飾③動詞 -ing 形による修飾

 

 

【Week 2】

ー動詞句修飾

①基礎

②フレーズで説明

③動詞 -ing 形で説明

④過去分詞で説明

 

 

【Week 3】

ー動詞句修飾

⑤ to 不定詞で説明(目的)

⑥ to 不定詞で説明(感情の原因)

⑦ to 不定詞で説明(結果)

⑧ to 不定詞で説明(判断の根拠)

 

 

【Week 4】

ー形容詞修飾

①「これから・進む」が感じられる形容詞とto不定詞

②可能性・傾向を表す形容詞とto不定詞

③難易を表す形容詞とto不定詞

ー名詞と説明ルール

 

 

 

 

Opening Talk

 

 

番組冒頭(と終わり)でやり取りされる大西先生、ろーざさん、デイビットさん3人の会話の書き起こしです

 

番組中の英語での発言については、大西先生のお考えに沿って、基本的には「しっかりと耳を澄ます。それでもわからなければ気にしない。」というスタンスで取り組んでいます(楽しくディクテーションできますし^^)

 

もちろん、ご教示、ご指摘などもいただけたら嬉しいです!

(そもそも書き起こしを始めた理由はこちら⇒☆★☆

 

 

大西先生☞O

Rozaさん☞R

Davidさん☞D

 

 

O:ラジオ英会話~ハートでつかめ!英語の極意~講師の大西泰斗です。さぁ、今月学習するのは「説明ルール」です。日本語と英語は決定的に語順が異なります。語順の違いを克服するためのゴールデンルール、じっくり身につけていきましょう。

 

R:Wow, look at all this English. I'm so excited for today's lesson. This is Akino Roza.

 

D:And I'm David Evans. Ooh, I'm excited for this golden rule. Let's go.

 

O:それでは、今月もがんばっていきましょう。

 

 

 

 

Today's Dialogue

 

Seiichiro and Ms. Stravinsky

 

S: Wow, Ms. Stravinsky, look at all these pianos! I want to play them all.

Ms. S: I don't think you can do without asking.

S: There are so many from other countries like Germany. 

Ms. S: Ah, yes, those are very expensive.

S: I'd like to play on a few. Can we ask the staff?

Ms. S: Sure. The man in the brown jacket standing in front of the elevator works here.

S: Thanks. You know, it's my dream to buy a grand piano.

Ms. S: Someday, Seiichiro. Someday.

 

 

 

 

Lesson Notes

 

 

I'd like to play on a few (pianos).

(何台か弾いてみたいです)

☞ この on は、ピアノなどの機器の上でなんらかの活動を行うといったニュアンスで使われている

 

 

 

you know:(文頭や文末に添えて)~ですからね

 

 

 

It's my dream to buy a grand piano.

(グランドピアノを買うことが私の夢です)

 

「まず it、そして to 以下で追いかける」リズム🎵

 

 

someday:いつか、いずれは

 

 

 

 

Target Forms

 

 

Key Sentence The man in the brown jacket standing in front of the elevator works here.
(エレベーターの前に立っている茶色のジャケットを着た男性は、ここで働いています)

 

➫英語と日本語では、(主語を除けば)語順が反転

➫「説明ルール:説明は後ろに置く」に従った表現を練習し、英語の語順を克服しよう!

 

ラジオ英会話

 

 

 

Practice

 

 

「説明ルール:説明は後ろ」を意識しながら練習

 

 

茶色はDavidさんとRozaさんの説明部分です

 

D: All right, everyone, it's time for today's practice. We'll focus today on giving extra information. Remember, in English, we put extra information after the main word, so 'the logo on your shirt.' Just like that. All right, let's practice.

 

R: OK, guys, repeat after us.

 

the logo on your shirt

the logo on your shirt

 

The logo on your shirt is very cool.

The logo on your shirt is very cool.

 

 

D: All right, here's the next one.

 

the shop next to the post office

the shop next to the post office

 

The shop next to the post office sells taiyaki.

The shop next to the post office sells taiyaki.

 

 

R: One more.

 

something to drink

something to drink

 

I want something to drink.

I want something to drink.

 

 

D: Unlock your potential.

 

R: Repetition is the key.

 

D & R: Great work.

 

 

 

 

 

Grammar in Action

 

 

1 ドライブウェイの車は、私の妻のものです。最新式のEVですよ。

 

 

The car in our driveway belongs to my wife. It's the lastest model EV.

 

 

 

 

2 この仕事の前の私の仕事は、マーケティングでした。よいときも悪い時もありましたよ。

 

 

My job before this one was in marketing. It had its ups and downs.

 

 

 

 

3 あなたは、あなたのシフトを変わってくれる人を見つけることはできますか?私たちは今、人手不足なのです。

 

 

Can you find someone to cover your shift? We're short-staffed right now.

 

 

 

 

 

Ending Talk

 

 

O:Hey, David. Can you play the piano?

 

D:Ah, you know, I took piano lessons when I was a little kid, but after that, no. How about you?

 

O:Me? Never.

 

D:No? Roza, can you?

 

R:Um, same here. I learned when I was a kid, but not anymore.

 

O:もしも~ピアノが~弾けたなら~♪

というわけで今日はこのへんで終わりにしましょう。

 

O, R, and D:Bye.

 

 

 

■□■□■□■□■□■□■□■□■□■□

 

 

別売り音声の中でろーざさん:

 

Well, September is one of my favorite months.

Do you know why?

Because it's my birthday, of course.

 

 

ということで、ろーざさんへ

 

 

Happy birthday!

 

 

 

みなさんの中にも今月誕生日の方がいらっしゃるかもしれませんね

 

そんなあなたにもお誕生日おめでとうございます✨

 

 

 

Have a nice day!