7月のテーマ
「基本文型③」

 

 

 TODAY'S
 
LESSON

 

 

【Week 1】基本文型

◆説明型

|ー make を用いた目的語説明型

|ー have を用いた目的語説明型

|ー let を用いた目的語説明型

◆ リポート文

|-(that)節

 

 

【Week 2】

◆リポート文

|- if / whether 節

|- wh 節

|ー 時制の一致

|ー 時制の一致は絶対ではない

 

 

【Week 3】

◆主語の拡張

|ー動詞-ing形・to 不定詞

|ーthat 節

|ーwhether 節

|ー wh 節

 

 

【Week 4】

目的語の拡張

|ーto 不定詞・動詞 -ing形

|ーこれから動詞

|ーリアリティ動詞

|ーto 不定詞・動詞-ing 形の選択で意味が変わる動詞

 

 

 

Opening Talk

 

 

番組冒頭(と終わり)でやり取りされる大西先生、ろーざさん、デイビットさん3人の会話の書き起こしです

 

番組中の英語での発言については、大西先生のお考えに沿って、基本的には「しっかりと耳を澄ます。それでもわからなければ気にしない。」というスタンスで取り組んでいます(楽しくディクテーションできますし^^)

 

もちろん、ご教示、ご指摘などもいただけたら嬉しいです!

(そもそも書き起こしを始めた理由はこちら⇒☆★☆

 

 

大西先生☞O

Rozaさん☞R

Davidさん☞D

 

 

O:学習者の悩みの種の「時制の一致」。これ、理屈がわかると、とっても簡単なんですよ。ラジオ英会話~ハートでつかめ!英語の極意~講師の大西泰斗です。

 

R:Sensei, I'm surprised that you speak Japanese.

 

O:Yeah, I know a few phrases.

 

R:Hey, everyone. This is Akino Roza.

 

D:And I'm David Evans. That's good to hear, sensei. Keep practicing.

 

O:OK. というわけで早速始めていきましょう。

 

 

 

 

Today's Dialogue

 

Kelly and Arnold

 

K: Arnold, I'm surprised that you speak Japanese. My husband is Japanese, so I know a few phrases myself.

A: I do. In fact, a few years ago we made a movie in Tokyo.

K: Right, I heard about that. There was one unknown Japanese actor.

A: Yes, Yayoi was her name. I thought she was great.

K: Did she speak to you in English?

A: Yes, she did. She works for an international company.

K: Sorry, what did you say her name was again?

A: Yayoi. Spelled Y-A-Y-O-I.

K: Got it. Thanks!

 

 

 

 

Target Forms

 

Key Sentence

 

I thought she was great.

(私は、彼女はすばらしいと思いました)

 

➫「時制の一致」は、「主節動詞が過去なら、従属節内も過去」という英語のクセ

➫たとえれば、動詞(句)は「箱」、後続の節の内容はその「中身」だから、「箱が過去に置かれたら、その中身も当然過去にあるはず」という自然な類推に基づく形

 

ラジオ英会話

 

 

 

Practice

 

 

茶色はDavidさんとRozaさんの説明部分です

 

D: OK, everyone, it's time for today's practice. Hmm, if the box is in the past, the content is in the past. I like it. Let's practice.

 

R: OK, guys, repeat after us.

 

She told me she loved me.

She told me she loved me.

 

 

D: Great. Let's keep going.

 

I thought you'd say that.

I thought you'd say that.

 

 

R: And one more.

 

What did you say her name was?

What did you say her name was?

 

 

D: Unlock your potential.

 

R: Repetition is the key.

 

D & R: Great work.

 

 

 

Grammar in Action

 

 

(1) I decided I needed to lose weight. That's why I joined the gym.

 

 

 

(2) Mark said he was busy. I'll ask someone else for help.

 

 

 

(3) Where did you say you were from? Gifu, was it?

 

最初の文は wh 疑問文であるにも関わらず、文末を上げて読んでいる

➫相手に聞き返している状況では「上げ調子」

 

2つめの Gifu, was it? は、付加疑問文ではない

➫Was it Gifu? の Gifu を前に出して、「岐阜、でしたっけ?」と言っているだけ

 

 

 

 

Ending Talk

 

 

O:さぁて、ここでお知らせです。8月に「ラジオ英会話」のスペシャル番組を放送します。テーマは「英語のお悩み相談」。皆さんが日々の英語学習で感じているお悩みいや疑問を私がズバッ⚡と解決します。番組ホームページの投稿フォームから、あなたの英語のお悩みをぜひお寄せください。それでは今日はこのへんで。

 

O, R, and D:Bye.

 

 

 

 

■□■□■□■□■□■□■□■□■□■□

 

 

「ラジ英」のお仲間 miracle さんが情報をシェアしてくださいました:

 

 

来月のラジ英のスペシャル番組。
8/12の17:00~17:30(再放送は8/18 21:30~22:00)
ラジオ第2放送でOAされます。
大西先生とDavidさん、いとうあさこさんが出られます。

 

 

miracle さん、ありがとうございます!

 

スケジュールに入れましたよー(^^)/

 

 

Have a wonderful day!