7月のテーマ
「基本文型③」

 

 

 TODAY'S
 
LESSON

 

 

【Week 1】基本文型

◆説明型

|ー make を用いた目的語説明型

|ー have を用いた目的語説明型

|ー let を用いた目的語説明型

◆ リポート文

|-(that)節

 

 

【Week 2】

◆リポート文

|- if / whether 節

|- wh 節

|ー 時制の一致

|ー 時制の一致は絶対ではない

 

 

【Week 3】

◆主語の拡張

|ー動詞-ing形・to 不定詞

|ーthat 節

|ーwhether 節

|ー wh 節

 

 

【Week 4】

◆目的語の拡張

|ーto 不定詞・動詞 -ing形

|ーこれから動詞

|ーリアリティ動詞

|ーto 不定詞・動詞-ing 形の選択で意味が変わる動詞

 

 

 

Opening Talk

 

 

番組冒頭(と終わり)でやり取りされる大西先生、ろーざさん、デイビットさん3人の会話の書き起こしです

 

番組中の英語での発言については、大西先生のお考えに沿って、基本的には「しっかりと耳を澄ます。それでもわからなければ気にしない。」というスタンスで取り組んでいます(楽しくディクテーションできますし^^)

 

もちろん、ご教示、ご指摘などもいただけたら嬉しいです!

(そもそも書き起こしを始めた理由はこちら⇒☆★☆

 

 

大西先生☞O

Rozaさん☞R

Davidさん☞D

 

 

O:ラジオ英会話~ハートでつかめ!英語の極意~講師の大西泰斗です。さぁ、早速始めていきましょうか。今日も盛りだくさんです!

 

R:そうね、盛りだくさんですよ。 This is Akino Roza.

 

D:And I'm David Evans.

 

O:それでは早速始めていきましょう。

 

 

 

 

Today's Dialogue

 

 

Jessica and William

 

J:  Oh, hello. Um, where is Professor Peacock?

W: He stepped out for a second.

J:  Do you know when he'll be back?

W: Not sure, but probably soon. Would you tell me why you're here?

J:  I had some questions for the professor.

W: Oh, me too. My name's William. I'm in his Roman studies class.

J:  Nice to meet you. I'm Jessica. I'm in that class too, but I've never seen you before.

W: Oh, well, I've just transferred from another university.

J: Interesting.

 

 

 

Lesson Notes

 

step out:席を外す

 

 

I've just transferred from another university.

ここでの just は、さまざまなニュアンスで使われる現在完了形が、直近の過去を表していることを明確に示すために使われている

 

 

 

 

Target Forms

 

Key Sentence

 

Do you know when he'll be back?

(あなたは、彼がいつ戻るのか知っていますか?)

 

➫「動詞(句)+wh節(wh語+平叙文)」のリポート文

➫ wh 節は wh 疑問文と似ているが、疑問形を伴わず、したがって質問の意味を持たない文の部品

 

ラジオ英会話

 

 

 

Practice

 

 

茶色はDavidさんとRozaさんの説明部分です

 

D: All right, it's practice time. Recently it's リポート文 on parade and today's no exception. This time, we'll use wh-clauses. Remember they're not questions, so be careful with the word order. But we'll start with the main verb and then add our wh-clause. Let's master them together.

 

R: OK, guys, let's begin the practice.

 

why you're here

 

Would you tell me why you're here?

Would you tell me why you're here?

 

 

D: Good. OK, let's keep going.

 

whose phone that is

 

I don't know whose phone that is.

I don't know whose phone that is.

 

 

what kind of music you like

 

I don't know what kind of music you like.

I don't know what kind of music you like.

 

 

R: Keep going.

 

what happened

 

Let me know what happened.

Let me know what happened.

 

 

D: Unlock your potential.

 

R: Repetition is the key.

 

D & R: Great work.

 

 

 

Grammar in Action

 

 

(1) Do you know why we're stopped? The train conductor hasn't announced anything.

 

 

 

 

(2) Can you tell me whose car this is? It's blocking mine.

 

 

 

 

(3) Let me know what you want for dinner. I'll start cooking soon.

 

 

 

 

 

Ending Talk

 

 

D:牛丼かぁ、いや、すき焼きでしょう。

 

O:Let me know what you want for dinner. Roza?

 

R:ウニ。

 

O:それは dinner じゃないでしょ!というわけで今日はこのへんで。

 

O, R, and D:Bye.

 

 

 

■□■□■□■□■□■□■□■□■□■□

 

 

 

青空の鹿児島シリーズ!
大久保利通像
 
 
 
「今日はさっぱりしたやつ…そうめんの気持ちかなぁ」

 

 

 

Have a lovely day!