6月のテーマ
「基本文型②」

 

 

 TODAY'S
 
LESSON

 

 

【Week 1】基本文型

説明型

|ー過去分詞を説明語句に

|ーthat 節を説明語句に

|ーif / whether 節を説明語句に

|ーwh 節を説明語句に

 

 

【Week 2】基本文型

説明型

|-オーバーラッピング(感覚印象)

|-オーバーラッピング(さまざまな動詞)

|ーオーバーラッピング(come と go)

|ーオーバーラッピング(get)

 

 

【Week 3】基本文型

授与型

|ー基礎

|ーマイナスの授与

|ー授与を表すそのほかの形

目的語説明型

|ー基礎

 

 

【Week 4】基本文型

目的語説明型

|ー動詞 -ing形・動詞原型

|ー過去分詞

|ーto 不定詞①

|ーto 不定詞②

 

 

 

Opening Talk

 

 

番組冒頭(と終わり)でやり取りされる大西先生、ろーざさん、デイビットさん3人の会話の書き起こしです

 

番組中の英語での発言については、大西先生のお考えに沿って、基本的には「しっかりと耳を澄ます。それでもわからなければ気にしない。」というスタンスで取り組んでいます(楽しくディクテーションできますし^^)

 

もちろん、ご教示、ご指摘などもいただけたら嬉しいです!

(そもそも書き起こしを始めた理由はこちら⇒☆★☆

 

 

大西先生☞O

Rozaさん☞R

Davidさん☞D

 

 

O:さぁみなさん、6月も明日のレッスンが最後となりました。これまでよくみなさん、がんばってきました。語学は、特に初心者のうちは、ある程度実力ができるまで続けることが肝心ですよ。これからもよろしくお願いします。

ラジオ英会話~ハートでつかめ!英語の極意~講師の大西泰斗です。

 

R:Hey, everyone. This is Akino Roza.

 

D:And I'm David Evans. よおし、がんばるぞ!

 

R:がんばろうね^^

 

O:それでは早速始めていきましょう。

 

 

 

 

Today's Dialogue

 

Dad and Roxy

 

D: Hey, Roxy, let's make dinner. I want Mom to relax today.

R: Sure. What are we making?

D: Croquettes. It's her favorite.

R: OK. What can I do?

D: I need you to peel the potatoes.

R: OK, I can do that.

D: Also, I want you to chop up the onions.

R: Sure. Hey, Dad, what are you going to do?

D: I'll be the taste tester.

R: That's not cooking!

D: Au contraire! It's a very important part of cooking.

 

 

 

Lesson Notes

 

croquette

発音の発音⇒★★★

 

 

chop up:みじん切りにする、切り刻む

・up に完全性が感じられる

 

 

 

au contraire:〈フランス語〉起源

➫ on the contrary「とんでもない、まったく逆で」

 

O:Hey, David. Do you use this phrase often?

H:I mean, personally, I do when I can. It sounds sophisticated.

D:デイビット、かっこつけるのが好きなんだよ。

O:はははは。みたいですよ。

 

 

 

Target Forms

 

Key Sentence

 

I want Mom to relax today.

(私は今日、母にリラックスしてほしいのです)

 

➫目的語説明型(動詞目的語説明語句)の説明語句に to 不定詞(to+動詞原型)が使われた文

➫「目的語が to 以下の行為に進む」ことを意味するこの形は、前のレッスンの「押す」動詞以外でも使われる

➫この文は「Mom が relax に進むことを want する」ということ

 

ラジオ英会話

 

 

 

Practice

 

 

茶色はDavidさんとRozaさんの説明部分です

 

D: All right, everyone, again today with our practice, we'll have our 目的語 and to infinitive. So the 'to' is an arrow pointing the object in the direction of an action. All right, let's master it together.

 

R: Repeat after us.

 

you -> to listen

 

I need you to listen.

I need you to listen.

 

 

D: Great job. Let's keep it up.

 

me -> to write a report

 

He expects me to write a report.

He expects me to write a report.

 

 

R: Let's keep going.

 

me -> to leave early

 

She allowed me to leave early.

She allowed me to learve early.

 

 

D: Unlock your potential.

 

R: Repetition is the key.

 

D & R: Great work.

 


 

Grammar in Action

 

 

(1) Does he want me to come? I haven't received an invitation.

 

 

 

(2) I need you to focus. Try to remember what you saw.

 

 

 

(3) We expect all employees to arrive on time. If you are delayed, contact us immediately.

 

 

 

 

Ending Talk

 

 

O:I need you to focus.

 

D:Hm? What? I wasn't paying attention.

 

O:I need you to focus.

 

D:What? I'm sorry I wasn't paying attention.

 

O:I'm just practicing.

 

D:Hm? What? Oh, sorry, I wasn't paying attention.

 

R:Oh, no. I think they're stuck in a loop.

 

O:はは。というわけで今日はこのへんで。

 

O, R, and D:Bye.

 

 

 

■□■□■□■□■□■□■□■□■□■□

 

 

Practice の文字起こしで昨日は

 

Imagine the two is an arrow pointing from the objects to an action.

 

としていました

 

が、今日の放送を聞いていて、two は to だよね?と思い直し、昨日分(下線部)も変更しておきました<(_ _)>

 

 

Have an amazing day!