6月のテーマ
「基本文型②」

 

 

 TODAY'S
 
LESSON

 

 

【Week 1】基本文型

説明型

|ー過去分詞を説明語句に

|ーthat 節を説明語句に

|ーif / whether 節を説明語句に

|ーwh 節を説明語句に

 

 

【Week 2】基本文型

説明型

|-オーバーラッピング(感覚印象)

|-オーバーラッピング(さまざまな動詞)

|ーオーバーラッピング(come と go)

|ーオーバーラッピング(get)

 

 

【Week 3】基本文型

授与型

|ー基礎

|ーマイナスの授与

|ー授与を表すそのほかの形

目的語説明型

|ー基礎

 

 

【Week 4】基本文型

目的語説明型

|ー動詞 -ing形・動詞原型

|ー過去分詞

|ーto 不定詞①

|ーto 不定詞②

 

 

 

Opening Talk

 

 

番組冒頭(と終わり)でやり取りされる大西先生、ろーざさん、デイビットさん3人の会話の書き起こしです

 

番組中の英語での発言については、大西先生のお考えに沿って、基本的には「しっかりと耳を澄ます。それでもわからなければ気にしない。」というスタンスで取り組んでいます(楽しくディクテーションできますし^^)

 

もちろん、ご教示、ご指摘などもいただけたら嬉しいです!

(そもそも書き起こしを始めた理由はこちら⇒☆★☆

 

 

大西先生☞O

Rozaさん☞R

Davidさん☞D

 

 

O:Hey, guys. What do you think when you see a crab?

カニ見て、どう思う?

 

D:Oh, that's easy. I try to think how I can pick it up or catch it.

 

O:How about you, Roza?

 

R:I just think how cute it is.

 

O:Uh-huh.

 

R:What about you?

 

O:いやー、体脂肪がなくてうらやましいなぁと思って。ラジオ英会話~ハートでつかめ!英語の極意~講師の大西泰斗です。

 

R:Hey, everyone. This is Akino Roza.

 

D:And I'm David Evans.

 

O:それでは早速始めていきましょう。

 

 

 

Today's Dialogue

 

 

Jonas and Yayoi

 

J: Hey, Yayoi, how about going out for lunch today?

Y: I'd love to, Jonas, but I'm busy today.

J: OK. What's up?

Y: The boss told me to write a report about Raj's contributions to our department.

J: Raj? But he left our company a long time ago. Why now?

Y: They want us to keep a record of all the people who have worked here.

J: Sounds kind of strange to me. I don't see the purpose of that.

Y: Anyway, I have to do it.

 

 

 

Lesson Notes

 

Why now?

(そうして今頃になって?)

 

 

I don't see the purpose of that.

(その目的がわかりません)

 

see の基本イメージ

 

 

 

Target Forms

 

Key Sentence

 

The boss told me to write a report.

(上司は私にリポートを書くように言いました)

 

➫目的語説明型(動詞目的語説明語句)の説明語句に to 不定詞(to+動詞原型)を使った文

➫to の「指し示す」イメージにより、「目的語が to 以下の行為に進む」ことを意味する

➫この形は「指示」など、誰かをある行為に「押す」動詞と相性のいい形

 

 

ラジオ英会話

 

 

 

Practice

 

 

茶色はDavidさんとRozaさんの説明部分です

 

D: All right, today's practice uses the object, 目的語 and to 不定詞, infinitives. Imagine the 'to' is an arrow pointing from the objects to an action. That's a direction. All right, let's try. 

 

R: Repeat after us.

 

him -> to leave

him -> to leave

 

I asked him to leave.

I asked him to leave.

 

 

D: Good work. Let's keep going.

 

me -> to pull over

me -> to pull over

 

The police ordered me to pull over.

The police ordered me to pull over.

 

 

R: Keep going.

 

me -> to join a gym

me -> to join a gym

 

He convinced me to join a gym.

He convinced me to join a gym.

 

 

D: Unlock your potential.

 

R: Repetition is the key.

 

D & R: Great work.

 

 

Grammar in Action

 

 

(1) Bill told me to wait here. He said he'll be a few minutes late.

 

 

 

(2) I asked you to stop. Please don't make me ask agian.

(やめてって頼んだでしょう。どうか私にもう一度頼ませないで)

 

 

 

(3) My daughter persuaded me to take her shopping. I'm not good at telling her no.

 

 

 

Ending Talk

 

 

O:Hmm, I'm not good at telling her no. Good example. I'm not good at telling poeple no.

 

R:Hey, sensei. Can you buy me a horse?

 

D:Ooh, take us out to lunch, would you?

 

O:I'll give you a definite no.

 

R:なんだ。全然言えるじゃん。

 

O:ははははは。というわけで今日はこのへんで。

 

O, R, and D:Bye.

 

 

 

■□■□■□■□■□■□■□■□■□■□

 

 

今日は早めの出勤

 

出勤前に記事がどうにか間に合いました~💦

 

では行ってきます(^^)/

 

 

Have a splendid day!