6月のテーマ
「基本文型②」
![TODAY'S](https://stat100.ameba.jp/ameblo/entry_designs/v1/sources/assets/limited023_heading.png)
LESSON
【Week 1】基本文型
説明型
|ー過去分詞を説明語句に
|ーthat 節を説明語句に
|ーif / whether 節を説明語句に
|ーwh 節を説明語句に
【Week 2】基本文型
説明型
|-オーバーラッピング(感覚印象)
|-オーバーラッピング(さまざまな動詞)
|ーオーバーラッピング(come と go)
|ーオーバーラッピング(get)
【Week 3】基本文型
授与型
|ー基礎
|ーマイナスの授与
|ー授与を表すそのほかの形
目的語説明型
|ー基礎
【Week 4】基本文型
目的語説明型
|ー動詞 -ing形・動詞原型
|ー過去分詞
|ーto 不定詞①
|ーto 不定詞②
Opening Talk
番組冒頭(と終わり)でやり取りされる大西先生、ろーざさん、デイビットさん3人の会話の書き起こしです
番組中の英語での発言については、大西先生のお考えに沿って、基本的には「しっかりと耳を澄ます。それでもわからなければ気にしない。」というスタンスで取り組んでいます(楽しくディクテーションできますし^^)
もちろん、ご教示、ご指摘などもいただけたら嬉しいです!
(そもそも書き起こしを始めた理由はこちら⇒☆★☆)
大西先生☞O
Rozaさん☞R
Davidさん☞D
O:ラジオ英会話~ハートでつかめ!英語の極意~講師の大西泰斗です。いやー、最近「ラジオ英会話」ってねー、みーんな聞いてるんですよ。で、僕はジムに行ったらですね、受付の人にですね、講師だってバレてて。で、困ってるんですよね。
D:何が困ってんの?
O:いやぁ、面白いこと言わなくちゃいけないかなーっと思って必死になって考えてからジム行く癖が、つきました。
R:で、面白いこと言えた?
O:へへへ。
R:ま、しょうがないね。
Hey, everyone. Akino Roza here.
D:And I'm David Evans.
O:さあ、それでは早速始めていきましょう。
Today's Dialogue
Peacock and Aki
P: What are you watching now, dear?
A: Another CG historical video. This is about ancient Egypt.
P: It looks like Las Vegas.
A: That's true. The pyramids are so smooth and white. Were they really like that?
P: Yes, 5,000 years ago they probably did look like that.
A: They have aged a lot.
P: Well, nothing remains the same. Even our cities will look completely different in the future.
A: I wish I could see the distant future.
P: Me too, Aki.
Lesson Notes
smooth の発音 /smuːð/
Akiが見ていたのはこんな感じの動画だったのでしょうか
Target Forms
Key Sentence
Nothing remains the same.
(同じ状態のままとどまるものは何もありません)
➫説明型オーバーラッピングの形で用いる動詞は「A=B」を基本とする動詞たち
➫remain(stay よりカッチリした「とどまる」)も「説明型オーバーラッピング」の形で使える
Practice
*茶色はDavidさんとRozaさんの説明部分です
R: All right, everyone, it's time to practice. As sensei mentioned, the important thing to remember here is that these sentences are the same feeling of "A=B." The verbs are just a little bit different from last time. So let's practice.
D: All right, everyone. Here we go.
R: Stay positive.
Stay positive.
This one's easy. One more time.
Stay positive.
D: OK. Here's our next.
He...angry
He...angry
He seems angry.
He seems angry.
R: Keep going.
I...a doctor
I...a doctor
I became a doctor.
Once again.
I became a doctor.
D: Unlock your potential.
R: Repetition is the key.
D & R: Great work.
Grammar in Action
(1) Try to stay positive. Everyone loses a match now and again.
(2) You seem distracted. Is there something on your mind?
(3) Leslie became an engineer. It was her dream as a child.
Ending Talk
O:Stay positive.
D:I'll do my best.
O:Stay positive.
D:Oh, OK...
R:David, you know, you don't have to stay positive if you don't want to.
D:Yeah, I know. I think he's just practicing.
R: Really?
O: Oh, yes. I'm practicing.
D: Oh...
R:Again?
O:というわけで今日はこのへんで。
O, R, and D:Bye.
■□■□■□■□■□■□■□■□■□■□
今日のレッスンでは David さんがテキストに登場されてて
マシュマロ、おいしかったかな?
というメッセージがあります
昨日は私、マシュマロを(わざわざ)買って食べました
ご利益と言えば「マシュマロ」の綴りと発音を覚えたということでしょうか(笑)
Have a marshmallowish day!