6月のテーマ
「基本文型②」

 

 

 TODAY'S
 
LESSON

 

 

【Week 1】基本文型

説明型

|ー過去分詞を説明語句に

|ーthat 節を説明語句に

|ーif / whether 節を説明語句に

|ーwh 節を説明語句に

 

 

【Week 2】基本文型

説明型

|-オーバーラッピング(感覚印象)

|-オーバーラッピング(さまざまな動詞)

|ーオーバーラッピング(come と go)

|ーオーバーラッピング(get)

 

 

【Week 3】基本文型

授与型

|ー基礎

|ーマイナスの授与

|ー授与を表すそのほかの形

目的語説明型

|ー基礎

 

 

【Week 4】基本文型

目的語説明型

|ー動詞 -ing形・動詞原型

|ー過去分詞

|ーto 不定詞①

|ーto 不定詞②

 

 

 

Opening Talk

 

 

番組冒頭(と終わり)でやり取りされる大西先生、ろーざさん、デイビットさん3人の会話の書き起こしです

 

番組中の英語での発言については、大西先生のお考えに沿って、基本的には「しっかりと耳を澄ます。それでもわからなければ気にしない。」というスタンスで取り組んでいます(楽しくディクテーションできますし^^)

 

もちろん、ご教示、ご指摘などもいただけたら嬉しいです!

(そもそも書き起こしを始めた理由はこちら⇒☆★☆

 

 

大西先生☞O

Rozaさん☞R

Davidさん☞D

 

 

O:ラジオ英会話~ハートでつかめ!英語の極意~講師の大西泰斗です。いやー、最近「ラジオ英会話」ってねー、みーんな聞いてるんですよ。で、僕はジムに行ったらですね、受付の人にですね、講師だってバレてて。で、困ってるんですよね。

 

D:何が困ってんの?

 

O:いやぁ、面白いこと言わなくちゃいけないかなーっと思って必死になって考えてからジム行く癖が、つきました。

 

R:で、面白いこと言えた?

 

O:へへへ。

 

R:ま、しょうがないね。

Hey, everyone. Akino Roza here.

 

D:And I'm David Evans.

 

O:さあ、それでは早速始めていきましょう。

 

 

 

Today's Dialogue

 

Peacock and Aki

 

P: What are you watching now, dear?

A: Another CG historical video. This is about ancient Egypt.

P: It looks like Las Vegas.

A: That's true. The pyramids are so smooth and white. Were they really like that?

P: Yes, 5,000 years ago they probably did look like that.

A: They have aged a lot.

P: Well, nothing remains the same. Even our cities will look completely different in the future.

A: I wish I could see the distant future.

P: Me too, Aki.

 

 

Lesson Notes

 

 

smooth の発音 /smuːð/

 

 

Akiが見ていたのはこんな感じの動画だったのでしょうか

 

 

 

Target Forms

 

Key Sentence

 

Nothing remains the same.

(同じ状態のままとどまるものは何もありません)

 

➫説明型オーバーラッピングの形で用いる動詞は「A=B」を基本とする動詞たち

➫remain(stay よりカッチリした「とどまる」)も「説明型オーバーラッピング」の形で使える

 

ラジオ英会話

 

 

Practice

 

 

茶色はDavidさんとRozaさんの説明部分です

 

R: All right, everyone, it's time to practice. As sensei mentioned, the important thing to remember here is that these sentences are the same feeling of "A=B." The verbs are just a little bit different from last time. So let's practice.

 

D: All right, everyone. Here we go.

 

R: Stay positive.

Stay positive.

 

This one's easy. One more time.

 

Stay positive.

 

 

D: OK. Here's our next.

 

He...angry

He...angry

 

He seems angry.

He seems angry.

 

 

R: Keep going.

 

I...a doctor

I...a doctor

 

I became a doctor.

Once again.

I became a doctor.

 

 

D: Unlock your potential.

 

R: Repetition is the key.

 

D & R: Great work.

 

 

Grammar in Action

 

 

(1) Try to stay positive. Everyone loses a match now and again.

 

 

 

(2) You seem distracted. Is there something on your mind?

 

 

 

(3) Leslie became an engineer. It was her dream as a child.

 

 

 

 

 

Ending Talk

 

 

O:Stay positive.

 

D:I'll do my best.

 

O:Stay positive.

 

D:Oh, OK...

 

R:David, you know, you don't have to stay positive if you don't want to.

 

D:Yeah, I know. I think he's just practicing.

 

R: Really?

 

O: Oh, yes. I'm practicing.

 

D: Oh...

 

R:Again?

 

O:というわけで今日はこのへんで。

 

O, R, and D:Bye.

 

 

■□■□■□■□■□■□■□■□■□■□

 

 

今日のレッスンでは David さんがテキストに登場されてて

 

マシュマロ、おいしかったかな?

 

というメッセージがあります

 

 

昨日は私、マシュマロを(わざわざ)買って食べました

 

ご利益と言えば「マシュマロ」の綴りと発音を覚えたということでしょうか(笑)

 

 

Have a marshmallowish day!