6月のテーマ
「基本文型②」
![TODAY'S](https://stat100.ameba.jp/ameblo/entry_designs/v1/sources/assets/limited023_heading.png)
LESSON
【Week 1】基本文型
説明型
|ー過去分詞を説明語句に
|ーthat 節を説明語句に
|ーif / whether 節を説明語句に
|ーwh 節を説明語句に
【Week 2】基本文型
説明型
|-オーバーラッピング(感覚印象)
|-オーバーラッピング(さまざまな動詞)
|ーオーバーラッピング(come と go)
|ーオーバーラッピング(get)
【Week 3】基本文型
授与型
|ー基礎
|ーマイナスの授与
|ー授与を表すそのほかの形
目的語説明型
|ー基礎
【Week 4】基本文型
目的語説明型
|ー動詞 -ing形・動詞原型
|ー過去分詞
|ーto 不定詞①
|ーto 不定詞②
Opening Talk
番組冒頭(と終わり)でやり取りされる大西先生、ろーざさん、デイビットさん3人の会話の書き起こしです
番組中の英語での発言については、大西先生のお考えに沿って、基本的には「しっかりと耳を澄ます。それでもわからなければ気にしない。」というスタンスで取り組んでいます(楽しくディクテーションできますし^^)
もちろん、ご教示、ご指摘などもいただけたら嬉しいです!
(そもそも書き起こしを始めた理由はこちら⇒☆★☆)
大西先生☞O
Rozaさん☞R
Davidさん☞D
O:ラジオ英会話~ハートでつかめ!英語の極意~講師の大西泰斗です。
英語をマスターする秘訣?簡単だ。何度挫けても何度でも立ち上がること。最後に立っていれば、お前の勝ちだ、シュタルク。
R:誰それ?
O:あははは。
R:Akino Roza here. Let's get started.
D:And I'm David Evans. All right, let's be the last man standing.
O:ははは。さあ、それでは早速始めていきましょう。
Today's Dialogue
Caspar and Alexis
C: Wow, Alexis, I haven't been camping in years!
A: When was the last time you went?
C: Oh, when I was a teenager.
A: You look so happy here, Caspar.
C: Yeah, I love the smell of the woods...I feel so relaxed.
A: Are we going to make a campfire tonight?
C: That sounds great. We can roast marshmallows.
A: On a stick?
C: Yes, there's nothing like roasted marshmallows!
A: Sounds really sweet.
(Umi: Meow.)
C: I think Umi heard us. She must be hungry. You broght the cat food, right?
(Sounds really sweet.の解説)
O:これはなかなか技ありの発言ですよね、ろーざさん。
R:So here the "sweet" is actually used as a double meaning. It's talking about the sweet marshmallows, but also we say, when something is good situation, we like it, we say, "Oh, that's so sweet," that's a great thing.
O:なるほど。状況がいいということとマシュマロが甘いということが引っかかっているというわけなんですね。
Lesson Notes
When was the last time you went?
➫ When was the last time when you went? でもOK
there's nothing like ~:~に勝るものはない、~は最高だ
Target Forms
Key Sentence
You look so happy here.
(ここでのあなたは、とても幸せそうに見えます)
➫説明型の動詞には be動詞だけでなく、感覚の印象を表す動詞も頻繁に使われる
look(見える)
sound(聞こえる)
smell(においがする)
taste(味がする)
feel(感じがする)
など
➫意味が薄く単に「=」を表すだけの be 動詞と異なり、上記の動詞群は実質的な意味を持っているため、その意味が文全体を覆い・オーバーラップする
(「説明型オーバーラッピング」)
Practice
*茶色はDavidさんとRozaさんの説明部分です
D: All right, let's get started with today's practice. Our forms today are similar to be-verb constructions; A equals B. However, the verb in these sentences shows how A and B are equal. All right, let's practice.
R: Repeat after us.
That...great
That...great
That sounds great.
That sounds great.
D: All right, good work. Let's keep going.
That bread...delicious
That bread smells delicious.
That bread smells delicious.
R: One more.
I...so relaxed
I feel so relaxed.
I feel so relaxed.
D: Unlock your potential.
R: Repetition is the key.
D & R: Great work.
Grammar in Action
(1) This recipe looks easy. Why don't we try making it?
(2) Your voice sounds strange. Have you come down with something?
(3) I feel a bit sick. Can we pull over at the next parking area?
(ちょっと気分が悪いです。次のパーキングエリアで止まれますか?)
Ending Talk
O:American people like marshmallows, right?
D:Oh, yeah, it's part of our culture. Roasting marshmallows on a campfire...there's...there's nothing more American than roasted marshmallows.
O:はははは。Davidさんはほんとにマシュマロ好きそうですよね。というわけで今日はこのへんで。
O, R, and D:Bye.
D: No marshmallow, no life.
■□■□■□■□■□■□■□■□■□■□
テキストで大西先生が
今日のおやつはマシュマロに決まりですね!
とおっしゃっていますし、
David さんもあんなにマシュマロ推しですから👻
久しぶりにマシュマロを食べてみますか!
Have an amazing week!