6月のテーマ
「基本文型②」

 

 

 TODAY'S
 
LESSON

 

 

【Week 1】基本文型

説明型

|ー過去分詞を説明語句に

|ーthat 節を説明語句に

|ーif / whether 節を説明語句に

|ーwh 節を説明語句に

 

 

【Week 2】基本文型

説明型

|-オーバーラッピング(感覚印象)

|-オーバーラッピング(さまざまな動詞)

|ーオーバーラッピング(come と go)

|ーオーバーラッピング(get)

 

 

【Week 3】基本文型

授与型

|ー基礎

|ーマイナスの授与

|ー授与を表すそのほかの形

目的語説明型

|ー基礎

 

 

【Week 4】基本文型

目的語説明型

|ー動詞 -ing形・動詞原型

|ー過去分詞

|ーto 不定詞①

|ーto 不定詞②

 

 

 

Opening Talk

 

 

番組冒頭(と終わり)でやり取りされる大西先生、ろーざさん、デイビットさん3人の会話の書き起こしです

 

番組中の英語での発言については、大西先生のお考えに沿って、基本的には「しっかりと耳を澄ます。それでもわからなければ気にしない。」というスタンスで取り組んでいます(楽しくディクテーションできますし^^)

 

もちろん、ご教示、ご指摘などもいただけたら嬉しいです!

(そもそも書き起こしを始めた理由はこちら⇒☆★☆

 

 

大西先生☞O

Rozaさん☞R

Davidさん☞D

 

 

O:ラジオ英会話~ハートでつかめ!英語の極意~講師の大西泰斗です。

「さぁ今日も基本文型、急がずゆっくりと徹底的に練習しましょう」

 

R:先生、声どうしたの?

 

O:「ビル・バンガローです」

 

R:Hey, everyone. This is Akino Roza.

 

D:And I'm David Evans.

 

O:さあ、それでは今日も早速始めていきましょう。

 

 

 

Today's Dialogue

 

Bill and Stacy

 

B: So, your name is Stacy Lee. Any relation to Bruce Lee?

S: No, there are lots of Chinese families in America named Lee.

B: Oh, you're Chinese-American.

S: Yes, my grandparents came here from Hong Kong.

B: We've played in Hong Kong. It's a cool city. The problem is that it's too expensive.

S: But you're a rock star. You don't need to worry about money, do you?

B: The thing is that I don't like paying too much for things.

S: Well, I can relate to that.

 

 

Lesson Notes

 

 

the を用いた焦点化(強調)の記事

 

 

I can relate to that.

(私もその気持ちはよくわかります)

relate to ~:~に共感する

 

 

 

Target Forms

 

Key Sentence

 

The problem is that it's too expensive.

(問題は、それが高すぎることです)

 

➫この文も「動詞説明語句」の「説明型」

➫説明語句が that 節のケース

➫「節」とは主語と動詞を備え、文の部品として使われる「小さな文」

➫ that は「導く」感触を伴い、「問題はどういうことかというと~ということです」という文になっている 

 

ラジオ英会話

 

 

 

Practice

 

 

茶色はDavidさんとRozaさんの説明部分です

 

D: OK, everyone, it's time for today's practice. Here are some set phrases that we usually use in combination with that-clauses. All right, let's master the rhythm and the feel.

 

R: Let's begin.

 

The thing is

The thing is

 

The thing is that ~.

The thing is that ~.

 

 

D: Good work. Keep going.

 

The issue is

The issue is

 

The issue is that ~.

The issue is that ~.

 

 

R: One more.

 

The trouble is

The trouble is

 

The trouble is that ~.

The trouble is that ~.

 

 

D: Unlock your potential.

 

R: Repetition is the key.

 

D & R: Great work.

 

 

Grammar in Action

 

 

(1) The problem is that we don't have enough information.

 

 

 

(2) The thing is that the deadline is tomorrow. Can you finish it by then?

 

 

 

(3) The issue is that I don't know him. Can I trust him?

 

 

 

 

Dive Deeper

 

 

Grammar in Action (3)に関連して、オーレックス英和辞典では believe の項に次のような追加説明が載っています:

 

■信じる■

believe 希望をこめて、漠然と □事柄・情報・発言の内容を

believe in 強い確信をもって □存在・人柄・正しさ・有効性を

trust 必ずしも根拠はなくても信頼感をもって □人柄・能力・誠実さ・価値などを

 

 

 

 

Ending Talk

 

 

O:Hey, guys. The problem is and the isssue is, they share the same translation sometimes, right? What's the difference?

 

D:Ah, good question. See, issues and problems can both be big or small, but problems feel more serious. Issues require discussion and problems require solving.

 

R:Also if you use the word problem, it does have a more negative feeling. So you can say the same kind of feeling, but if you don't want to say anything negative, you can use the word issue.

 

O:なるほどね!problem のほうが、よりネガティブな感じがする表現だというわけですね。さ、それでは今日はこのへんで。

 

O, R, and D:Bye.

 

 

■□■□■□■□■□■□■□■□■□■□

 

 

今日のエンディングの issue と problem との違いも面白くて役に立ちましたね!

 

problem の方がより「困った感」が出ると😞

 

 

これからはうまく使い分けできる気がします(^^)/

 

 

Have a good day!