ショスタコーヴィチの弦楽四重奏曲: 反体制の響きを解き明かす 


ドミトリー・ショスタコーヴィチは、1906年にロシア帝国のサンクトペテルブルクで生まれました。彼は若くして音楽の才能を示し、1919年にはサンクトペテルブルク音楽院に入学しました。彼の作品は、初期からソビエト連邦の政治的圧力と密接に関わっており、彼の音楽はしばしば政治的なメッセージを含んでいました。

1930年代に入ると、ショスタコーヴィチはスターリン政権下での芸術家としての立場が危うくなります。彼のオペラ「ムツェンスク郡のマクベス夫人」が「プラウダ」紙で批判されたことをきっかけに、彼の作品はしばしば検閲されるようになりました。しかし、彼はこの困難な時期を乗り越え、第二次世界大戦中には「レニングラード交響曲」で国民的英雄となります。

戦後もショスタコーヴィチは創作活動を続け、弦楽四重奏曲や交響曲など多くの重要な作品を残しました。彼の音楽は、個人的な苦悩や社会的抑圧への反抗を表現しており、今日でも多くの人々に影響を与え続けています。1975年に亡くなるまで、ショスタコーヴィチはソビエト連邦で最も重要な作曲家の一人として活動しました。

ドミトリー・ショスタコーヴィチの15曲に及ぶ弦楽四重奏曲は、その数だけでなく、音楽的質と内容の面でも彼の交響曲と肩を並べる重要性を持っています。初心者に向けて強調したいのは、過去の日本の音楽評論家による誤解に満ちた解説を参考にしないことです。
 

筆者が参照したのは、旧東ドイツの音楽学者ジーグリド・ネーフ博士による洞察深い解説です。ボロディン弦楽四重奏団の演奏は1980年代前半のものが中心で、旧ソ連が存在していた時代の記録です。しかし、ネーフの解説はそれらの全集が完成した後に書かれたものであり、彼女の東ベルリンでの出版歴やベルリン国立歌劇場での経験が、ショスタコーヴィチの作品に対する深い共感を生んでいます。

ショスタコーヴィチ自身が言及したように、音楽は思索と観念を通じて力を獲得します。彼の弦楽四重奏曲は、1924年から1974年までの半世紀にわたる興味の対象であり、初期の実験から老齢期の熟達に至るまで、一貫して人生のはかなさや暗黒の時代に対する抗議を表現してきました。

作曲者直伝のベートーヴェン弦楽四重奏団の演奏は20世紀の音楽として、そして20世紀のための音楽として、私たちに多大な影響を与えています。ネーフの解説と組み合わせて聴くことで、ショスタコーヴィチの音楽が持つ深い意味を理解することができます。

 

!!

 

  Shostakovich's String Quartet: Unraveling the Sound of Dissent

 

Dmitri Shostakovich was born in St. Petersburg, Russian Empire, in 1906. He showed musical talent at a young age, and in 1919 entered the St. Petersburg Conservatory. His work was closely connected to the political pressures of the Soviet Union from the beginning, and his music often contained political messages.

In the 1930s, Shostakovich's position as an artist under Stalin's regime was in jeopardy. After his opera Lady Macbeth of Mtsensk County was criticized in Pravda, his works were often censored. However, he overcame this difficult period and became a national hero with his ``Leningrad Symphony'' during World War II.

After the war, Shostakovich continued his creative activities and left behind many important works, including string quartets and symphonies. His music expresses personal suffering and rebellion against social oppression, and continues to influence many people today. Until his death in 1975, Shostakovich operated as one of the most important composers in the Soviet Union.

Dmitri Shostakovich's 15 string quartets rival his symphonies in importance not only in number but also in musical quality and content. What I would like to emphasize to beginners is not to rely on misleading explanations by past Japanese music critics.

The author referred to an insightful commentary by Dr. Siegrid Neef, a musicologist from the former East Germany. The Borodin String Quartet's performances are mainly from the early 1980s, and are records of the era when the former Soviet Union existed. However, Neef's commentary was written after the complete works were completed, and her publishing history in East Berlin and experience at the Berlin State Opera give her a deep sympathy for Shostakovich's works.

As Shostakovich himself noted, music acquires power through thought and ideas. His string quartets were a subject of interest for half a century, from 1924 to 1974, and consistently reflected on the fragility and dark times of his life, from his early experiments to his mastery in old age. have expressed their protest against.

The Beethoven string quartet's performances, which were performed directly by the composer, have had a great influence on us as music of the 20th century and as music for the 20th century. Listening in conjunction with Neev's commentary will help you understand the deep meaning of Shostakovich's music.
 

!?メラメラ