フルトヴェングラーの歴史的復帰演奏会で響いた『第5』の感動!

 

こんにちは、みなさん!音楽評論家の和田大貴です。今日は私の尊敬する指揮者の一人、ヴィルヘルム・フルトヴェングラーについて、どんな人だったのか、どんな音楽を残したのか、みなさんに紹介したいと思います。

フルトヴェングラーは、ドイツの指揮者で、ベルリン・フィルハーモニー管弦楽団の常任指揮者を務めていました。彼は戦争中にナチスに協力したという噂がありましたが、実際には反ナチスで、多くのユダヤ人や反ナチスの芸術家を救ったり、自分の音楽で抵抗したりしていました。戦後はアメリカやイギリスから追放されましたが、1947年に無罪が確定しました。

その年の5月、フルトヴェングラーは戦後初めてベルリン・フィルと再会しました。その時の演奏会がすごく感動的だったんです。戦争で破壊された劇場で、衣食住もままならない人々が集まって、フルトヴェングラーとベルリン・フィルがベートーヴェンの『エグモント』序曲、『田園交響曲』、そして『第5』を演奏しました。この演奏会は録音されていて、今でも聴くことができます。

私はこの演奏会の録音を聴くたびに、フルトヴェングラーの音楽に感動します。彼の音楽はとても深くて豊かで、人間の感情や思想を表現しています。特に『第5』はすごいですね。第4楽章では、暗闇から光へと向かうような壮大な展開で、聴く者の心を奮い立たせます。

フルトヴェングラーさんは自分の音楽で何を伝えたかったのでしょうか?私は彼が言った言葉を思い出します。

「音楽は人間性の表現であり、人間性は自由であるべきです。」

「音楽は人間の心を開き、人間同士の理解を深めることができます。」

「音楽は人間に希望を与えることができます。」

私はフルトヴェングラーの音楽に共感し、彼の信念に敬意を表します。今日は彼の誕生日です。彼が生きていたら、どんな音楽を聴かせてくれたでしょうか?彼が亡くなった後も、彼の音楽は私たちに生き続けます。彼の音楽を聴いて、私たちも自分の心に正直に生きることができるようになりましょう。

この演奏会の模様はYouTubeで聴くことができます。

音符

 

The excitement of “No. 5” that resonated at Furtwängler’s historic comeback concert

 

Hello everybody! My name is Daiki Wada and I am a music critic. Today I would like to introduce to you all about Wilhelm Furtwängler, one of the conductors I respect, what kind of person he was and what kind of music he left behind.

Furtwängler was a German conductor who was the permanent conductor of the Berlin Philharmonic. Although there were rumors that he collaborated with the Nazis during the war, he was actually anti-Nazi, saving many Jews and anti-Nazi artists, and resisting with his own music. . He was exiled from the United States and Britain after the war, but his innocence was determined in 1947.

In May of that year, Furtwängler reunited with the Berlin Philharmonic for the first time after the war. The concert at that time was very moving. Furtwängler and the Berlin Philharmonic performed Beethoven's ``Egmont Overture,'' ``Pastoral Symphony,'' and ``No. This concert was recorded and can still be heard today.

Every time I listen to the recording of this concert, I am moved by Furtwängler's music. His music is very deep and rich, expressing human emotions and thoughts. Especially "No. 5" is amazing. The fourth movement is a magnificent development that seems to move from darkness to light, stirring the hearts of the listeners.

What did Mr. Furtwängler want to convey with his music? I remember what he said.

He said, ``Music is an expression of humanity, and humanity should be free.''

"Music can open the human heart and deepen understanding between humans."

"Music can give people hope."

I identify with Furtwängler's music and respect his beliefs. Today is his birthday. What kind of music would he have made us listen to if he were alive? Even after he passes away, his music will live on with us. Let's listen to his music and learn how to live true to our hearts.

ビックリマーク