超越的で神秘的なベートーヴェン「テンペスト」


ベートーヴェンのピアノ・ソナタ第17番「テンペスト」は1802年に作曲され、幻想的で劇的な音楽で知られています。

このソナタはベートーヴェンが難聴に苦しんでいた時期に作曲されました。ベートーヴェンは自分の音楽に対する不満と新しい道を探す決意を表明し、ハイリゲンシュタットの遺書と呼ばれる手紙を書きました。

シェイクスピアの戯曲「テンペスト」にインスピレーションを得たという逸話があります。しかし、この逸話はベートーヴェンの弟子であるシンドラーの証言に基づいており、その信憑性は疑わしいとされています。

この曲は、ベートーヴェンのソナタの中でも革新的であり、ロマン派音楽の先駆けともいえます。テンポの変化や和声の展開、ソナタ形式の自由な扱いなど、ベートーヴェンの個性が際立っています。

私はベートーヴェンのピアノ・ソナタ第17番「テンペスト」は、嵐の中での冒険と謎解きをイメージさせます。私は、その雰囲気に合わせて、宇宙探偵と宇宙犯罪者をテーマにした物語を作りました。登場人物は以下の通りです。

- レオ:主人公。名宇宙探偵。ベートーヴェンの音楽に詳しい。
- エリー:レオの助手。元ピアニスト宇宙人。ルーイに恨みを持っている。
- ルーイ:エリーの元夫。有名な音楽評論家宇宙人。殺人事件の被害者。
- マリ:ルーイの秘書宇宙人。レオの昔の恋人宇宙人。ルーイに恋している。

この物語はフィクションです。実在の人物や団体とは関係ありません。では、どうぞお楽しみください。

レオは電話を切った。彼は深くため息をついた。彼はエリーに向かって言った。

「ルーイが殺されたらしい」

エリーは驚いた顔をした。彼女は言った。

「ルーイ?私の元夫のルーイ?」

レオは頷いた。彼は言った。

「そうだ。警察から連絡があったんだ。彼らは私に捜査に協力してほしいと言ってきた」

エリーは怒った顔をした。彼女は言った。

「なんであなたが?あなたは探偵じゃないわ。あなたは音楽家よ」

レオは苦笑した。彼は言った。

「そうだけど、私はベートーヴェンの専門家でもあるんだ。警察によると、ルーイの遺体のそばにベートーヴェンの楽譜が置かれていたらしいんだ」

エリーは興味を示した顔をした。彼女は言った。

「ベートーヴェンの楽譜?どの曲?」

レオは答えた。

「ピアノ・ソナタ第17番『テンペスト』だ」

エリーは驚いた顔をした。彼女は言った。

「テンペスト?あの曲?」

レオは頷いた。彼は言った。

「そうだ。あなたも知ってるだろう。あれはベートーヴェンが最も謎めいた曲の一つだ。作曲者自身が『テンペスト』というタイトルを付けたわけではなく、後世になってから付けられたものだ。その由来についても諸説あって、シェイクスピアの戯曲『テンペスト』やベートーヴェン自身が体験した嵐などが関係していると言われている」

エリーは首を傾げた。彼女は言った。

「でも、それがルーイの殺人事件とどう関係するの?」

レオは肩をすくめた。彼は言った。

「それが分からないんだよ。だから、私は現場に行ってみることにしたんだ」

エリーは考え込んだ顔をした。彼女は言った。

「私も一緒に行ってもいい?」

レオは驚いた顔をした。彼は言った。

「え?なんで?」

エリーは真剣な顔をした。彼女は言った。

「ルーイは私の元夫よ。私にも彼の死について知る権利があるわ。それに、私もピアニストだったし、ベートーヴェンの音楽にも詳しいわ。あなたの力になれるかもしれないじゃない」

レオはしばらく考えた。彼はエリーの目を見た。彼はエリーを信頼していた。彼はエリーに同情していた。彼はエリーに好意を持っていた。彼はエリーに同意した。

「わかった。じゃあ、一緒に行こう」

エリーは嬉しそうに笑った。彼女は言った。

「ありがとう。あなたは優しいわ」

レオは照れくさそうに笑った。彼は言った。

「いや、別に」

二人はコートを着て、傘を持って、家を出た。外は雨が降っていた。雷が鳴っていた。風が吹いていた。嵐が来ていた。

二人は宇宙船に乗って、ルーイの自宅に向かった。ルーイの自宅は高級ステーションの一室だった。警察が封鎖していたが、レオとエリーは許可を得て中に入った。ルーイの遺体はリビングルームの水槽で発見されていた。彼は胸を刺されて死んでいた。水が床に広がっていた。彼の口にはベートーヴェンの楽譜が詰まっていた。

レオとエリーは現場検証を始めた。レオは遺体と楽譜を調べた。エリーは部屋の中を探した。

レオは楽譜に目を通した。それはピアノ・ソナタ第17番『テンペスト』だったが、普通の楽譜ではなかった。それはベートーヴェン自筆の楽譜だった。それも、世界で唯一残されていると言われているものだった。

「これはすごいな」とレオはつぶやいた。「これは本物だ」

エリーが近づいてきて、楽譜を見た。

「本物?どういうこと?」

「これはベートーヴェン自筆の楽譜だよ」とレオが答えた。「世界で唯一残されていると言われているものだよ」

「え?そんなものがあるの?どこから出てきたの?」

「それが分からないんだよ」とレオが言った。「でも、これが殺人事件の鍵になるかもしれない」

「どうして?」

「この楽譜には、ベートーヴェン自身が書き込んだ注釈があるんだよ」とレオが言った。「それがこの曲の謎を解くヒントになるかもしれないんだよ」

「どんな注釈?」

「例えば、ここだ」とレオが指さした。「第一楽章の冒頭部分だけど、ベートーヴェンはこう書き込んであるんだよ」

 

音符


ヴィルヘルム・バックハウス:ドイツの巨匠で、ベートーヴェンのピアノソナタ全集を録音した最初のピアニストの一人です。彼の「テンペスト」は、深い洞察力と豊かな表現力に満ちた名演として高く評価されています。

 

 

Beethoven's transcendental and mysterious "Tempest"
 

Beethoven's Piano Sonata No. 17 ``The Tempest'' was composed in 1802 and is known for its fantastic and dramatic music.

This sonata was composed at a time when Beethoven was suffering from hearing loss. Beethoven wrote a letter called the Heiligenstadt Testament, expressing his dissatisfaction with his own music and his determination to find a new path.

Legend has it that he was inspired by Shakespeare's play The Tempest. However, this anecdote is based on the testimony of Beethoven's disciple Schindler, and its authenticity is questionable.

This piece is one of the most innovative of Beethoven's sonatas, and can be considered a forerunner of Romantic music. Beethoven's individuality stands out in his changes in tempo, harmonic development, and free handling of the sonata form.

Beethoven's Piano Sonata No. 17 ``Tempest'' reminds me of adventure and mystery solving in a storm. I created a story with the theme of space detectives and space criminals to match that atmosphere. The characters are as follows.

- Leo: The main character. Master space detective. Familiar with Beethoven's music.
- Ellie: Leo's assistant. Former pianist and alien. He has a grudge against Louie.
- Louie: Ellie's ex-husband. Famous music critic alien. victim of a murder case.
- Mari: Louie's alien secretary. Leo's former lover, an alien. She is in love with Louie.

This story is a fiction. It has no relation to any real person or organization. Please enjoy!

Leo hung up. he took a deep breath. he said to Ellie.

"Looks like Louie was killed."

Ellie looked surprised. she said.

"Louie? My ex-husband Louie?"

Leo nodded. He said.

"Yes, I was contacted by the police. They wanted me to cooperate with their investigation."

Ellie looked angry. she said.

"Why you? You're not a detective. You're a musician."

Leo smirked. He said.

"Yes, but I'm also a Beethoven expert. According to the police, Beethoven's sheet music was placed next to Louie's body."

Ellie looked interested. she said.

"Beethoven's sheet music? Which song?"

Leo answered.

"It's Piano Sonata No. 17, 'Tempest.'"

Ellie looked surprised. she said.

"Tempest? That song?"

Leo nodded. He said.

"Yes, as you know, it is one of Beethoven's most mysterious pieces. The composer himself did not give it the title 'Tempest', but it was given to him later. There are various theories about its origin, with some saying it has something to do with Shakespeare's play ``The Tempest'' or a storm that Beethoven himself experienced.

Ellie tilted her head. she said.

"But what does that have to do with Louie's murder?"

Leo shrugged his shoulders. He said.

"I don't know that. That's why I decided to go and see it."

Ellie looked thoughtful. she said.

“Can I go with you?”

Leo looked surprised. He said.

"Huh? Why?"

Ellie looked serious. she said.

"Louie is my ex-husband. I have a right to know about his death. Also, I was a pianist myself and am familiar with Beethoven's music. Maybe I can help you."

Leo thought for a while. He looked into Ellie's eyes. He trusted Ellie. He felt sorry for Ellie. He had feelings for Ellie. He agreed with Ellie.

"Okay. Well then, let's go together."

Ellie laughed happily. she said.

"Thank you. You're so kind."

Leo smiled shyly. He said.

"No, not really"

The two put on coats, grabbed umbrellas, and left the house. It was raining outside. There was thunder. The wind was blowing. A storm was coming.

The two board a spaceship and head to Louie's home. Louie's home was a room in a luxury station. It was blocked off by the police, but Leo and Ellie got permission to go inside. Louie's body was found in a fish tank in the living room. He was stabbed in the chest and died. Water was spreading on the floor. His mouth was stuffed with Beethoven's sheet music.

Leo and Ellie began inspecting the site. Leo examined the body and the sheet music. Ellie searched the room.

Leo looked over the sheet music. It was Piano Sonata No. 17, ``Tempest,'' but it was no ordinary sheet music. It was Beethoven's own handwritten sheet music. It was also said to be the only one left in the world.

"This is amazing," Leo murmured. “This is real.”

Ellie approached and she looked at the sheet music.

"Real? What do you mean?"

``This is Beethoven's own sheet music,'' Leo replied. "It's said to be the only one left in the world."

"Huh? Is there such a thing? Where did it come from?"

"I don't understand that," Leo said. "But this may be the key to the murder."

"Why?"

``This sheet music has annotations written by Beethoven himself,'' Leo said. "That might be a clue to solving the mystery of this song."

“What kind of annotation?”

"For example, here," Leo pointed. ``At the beginning of the first movement, Beethoven wrote this.''

音譜


Wilhelm Backhaus: German master pianist and one of the first pianists to record Beethoven's complete piano sonatas. His ``Tempest'' is highly acclaimed as a masterpiece full of deep insight and rich expressiveness.