アバドの熱演!ロシアの歴史と民衆の魂を描いたオペラ「ボリス・ゴドゥノフ」

こんにちは、オペラ好きのあなたにおすすめの動画を紹介します。それは、1998年ザルツブルク音楽祭で上演されたオペラ「ボリス・ゴドゥノフ」です。このオペラは、ロシアの歴史と民衆の魂を描いた壮大な作品で、指揮者アバドの熱演が光ります。

オペラ「ボリス・ゴドゥノフ」は、ロシアの作曲家ムソルグスキーが作ったもので、1868年に完成しました。このオペラは、ロシア語の発音やイントネーションを忠実に再現することで、登場人物の性格や感情を表現しました。このオペラは、ロシアの歴史上の人物であるボリス・ゴドゥノフが王位を簒奪し、その後に起こった混乱や反乱を描いています。

このオペラは4幕からなりますが、ざっくりとあらすじを説明すると、こんな感じです。

第1幕では、ボリス・ゴドゥノフが皇帝フョードル1世の死後に王位を狙っていることが明らかになります。彼はフョードル1世の弟であるドミトリー皇子を暗殺しましたが、その罪悪感に苦しみます。一方、修道院で暮らすプスコフ公女マリーナは、ドミトリー皇子が生きているという噂を聞きます。実はこの噂は偽物であり、ポーランド貴族グジンスキーが王位奪取のために仕組んだものです。マリーナはグジンスキーと共謀し、偽物のドミトリー皇子と結婚することを決めます。

第2幕では、偽物のドミトリー皇子がポーランドからロシアへ侵攻する準備を進めます。彼はマリーナと恋に落ちますが、彼女は王位への野心しか持っていません。一方、ボリス・ゴドゥノフは王位への即位を迷っていますが、民衆の支持を得るためにそれを受け入れます。しかし、彼はドミトリー皇子が生きているという噂や反乱の動きに不安を感じます。

第3幕では、偽物のドミトリー皇子がロシアへ侵入し、多くの支持者を集めます。彼はプスコフ公女マリーナと結婚し、モスクワへ向かいます。一方、ボリス・ゴドゥノフは偽物のドミトリー皇子の正体を知りますが、それを公にすることができません。彼は自分の王位が危ういことを悟ります。

第4幕では、ボリス・ゴドゥノフが死に瀕しています。彼は自分の息子であるフョードル2世に王位を譲りますが、彼もまた偽物のドミトリー皇子に殺されることを予感します。彼は自分の罪を告白し、神に許しを請います。彼は息絶えます。その後、偽物のドミトリー皇子がモスクワに入城し、ロシアの新しい皇帝として宣言されます。

このオペラは、ムソルグスキーの代表作として広く知られています。彼は権力や野心、罪や罰などの普遍的なテーマを扱いながらも、ロシア民衆の姿や心情も鮮やかに描き出しました。例えば、第2幕の「聖堂広場」では、民衆がボリス・ゴドゥノフに王位への即位を求める場面があります。この場面では、ムソルグスキーは民衆の歌や叫び声を多様な音楽的手法で表現しました。また、第4幕の「死」では、ボリス・ゴドゥノフが自分の罪や運命に苦しみながら死ぬ場面があります。この場面では、ムソルグスキーはボリス・ゴドゥノフの心理的変化や感情的高揚を劇的な音楽で表現しました。

1998年ザルツブルク音楽祭のYouTube動画は、この曲を得意とし、深い愛情を抱いているアバドの総決算とも呼べるものです。

ロシア音楽を得意とするアバドですが、なかでも《ボリス・ゴドゥノフ》への思い入れは格別のように見受けられます。

ウィーン国立歌劇場、イースターと夏のザルツブルク音楽祭で反復して取り上げ、自らの解釈にさらなる磨きをかけてきました。

音楽の細部に至るまで自らの音楽を徹底し、アバドはベルリン・フィルのもつ表現力を最大限に生かすことに成功しています。

アバドの洗練された音楽性とベルリン・フィルの機能美は、この最もロシア的なオペラに劇的かつ精妙な美しさを与えました。

ロイド=ジョーンズ校訂版を基調としつつ、第4幕第1場に1869年初稿と1874年決定稿も収録しています。

ボリスのコチェルガは主人公としての苦悩をきわめて人間的に表現し、ラングリッジの、ガルージン のドミトリー、リポヴシェクのマリーナ等々のオール・スター・キャストに、コーラスも威力抜群です。

 

ルンルン

 

Abbado's passionate performance! “Boris Godunov” is an opera depicting Russian history and the soul of the people.

 

Hello, I would like to introduce a video recommended for opera lovers. That is the opera ``Boris Godunov,'' which was performed at the Salzburg Festival in 1998. This opera is a magnificent work depicting Russian history and the soul of the people, and conductor Abbado's passionate performance shines through.

The opera ``Boris Godunov'' was written by Russian composer Mussorgsky and was completed in 1868. This opera faithfully reproduced Russian pronunciation and intonation to express the characters' personalities and emotions. This opera depicts the usurpation of the throne by Russian historical figure Boris Godunov and the chaos and rebellion that followed.

This opera consists of four acts, and the synopsis is as follows.

In the first act, it becomes clear that Boris Godunov is aiming to take the throne after the death of Tsar Fyodor I. He assassinated Prince Dmitry, the younger brother of King Fyodor I, and is tormented by the guilt. Meanwhile, Princess Marina of Pskov, who lives in a monastery, hears rumors that Prince Dmitri is alive. In fact, this rumor is false and was orchestrated by Polish nobleman Guzinski in order to usurp the throne. Marina colludes with Guzinsky and she decides to marry the fake Prince Dmitry.

In the second act, the fake Prince Dmitry prepares to invade Russia from Poland. He falls in love with Marina, but she has only ambitions for her throne. Meanwhile, Boris Godunov is hesitant about ascending the throne, but he accepts it in order to gain popular support. However, he is worried by rumors that Prince Dmitri is alive and by the movements of a rebellion.

In the third act, the fake Prince Dmitry invades Russia and gathers many supporters. He marries Princess Marina of Pskov and heads to Moscow. Meanwhile, Boris Godunov learns the identity of the fake Prince Dmitry, but he is unable to make it public. He realizes that his throne is at stake.

In the fourth act, Boris Godunov is on the verge of death. He hands over the throne to his son Fyodor II, but he has a premonition that he too will be killed by the fake Prince Dmitry. He confesses his sins and asks God for forgiveness. he dies. The fake Prince Dmitry then enters Moscow and is proclaimed the new Tsar of Russia.

This opera is widely known as Mussorgsky's masterpiece. While he dealt with universal themes such as power, ambition, crime and punishment, he also vividly depicted the appearance and feelings of the Russian people. For example, in Act 2, "Cathedral Square", there is a scene where the people ask Boris Godunov to ascend to the throne. In this scene, Mussorgsky expressed the people's songs and cries using a variety of musical techniques. Also, in the fourth act, ``Death,'' there is a scene in which Boris Godunov dies, suffering from his sins and fate. In this scene, Mussorgsky used dramatic music to express Boris Godunov's psychological changes and emotional upheaval.

The YouTube video from the 1998 Salzburg Festival can be called the summation of Abbado, who specializes in this song and has a deep love for it.

Abbado specializes in Russian music, but he seems to have a special fondness for Boris Godunov.

He has repeatedly featured it at the Vienna State Opera and at the Easter and summer Salzburg Festivals, further refining his interpretation.

Abbado has succeeded in making the most of the expressive power of the Berlin Philharmonic by thoroughly emphasizing his own music down to the smallest detail.

Abbado's sophisticated musicality and the Berlin Philharmonic's functional beauty gave this most Russian of operas a dramatic and exquisite beauty.

Based on the Lloyd-Jones revised version, the first draft of 1869 and the final draft of 1874 are also included in Act 4, Scene 1.

Boris's Kotscherga expresses the suffering of the protagonist in a very human way, and the all-star cast includes Langridge's Schuiski, Galouzine's Dimitri, and Lipovsek's Marina, and the chorus is also very powerful.