横須賀駅で出口を出て左(海側)に進むと「ベルニー記念館」(Verrny Commernorative Museum)ある。

この中にベルニーが首長として建設して、今も稼働している「造船所」がある。この記念館には日本初の近代的大造船所のマザーマシン「スチームハンマー」が2台展示されている。
この機械は長時間働いた。横須賀製鉄所、横須賀造船所、横須賀海軍工廠、米海軍横須賀基地の艦船修理部(SRF)にて稼働していた。100年以上も稼働した。
横須賀製鉄所(造船所)の工作機械は徳川幕府が肥田浜五郎に密命を持ってオランダに派遣して「ROTTERDAM社」を経由して調達したものである。フランス人ベルニーは購入後に建設所の

首長に任命された。肥田浜五郎はすでにROTTERDAM社を経由してイギリスグラスゴーのGlen
& Ross社のスチームハンマーを購入していた。ベルニーは自分で調達していない工作機械400
トンを受け入れるわけがない。両者は理由があってのこの機械の調達に対して対立したが、調達の理事官(監督者)の柴田日向守が仲裁を行い。とりあえず機械類は
日本(横浜製作所)で試験を行う事でベルニーも了解した。試験結果は良好で、この機械類を用いて鉄製品の加工・製造が出来るようになった。
日本の造船技術はオランダの技術を薩摩藩、三菱(長崎)が輸入したが、江戸に近く最新式の造船技術は産業革命の発祥の地英国のグラスゴーであり、フランス、オランダなどの
機械の最適化をはかり総合工場とした手腕は、ベルニーの「プロジェクトマネジャー」としての能力が優れていた結果と思われる、
この報告は横須賀市自然・人文博物館 研究報告第67号(2023年3月)に詳細が報告されている。この研究報告は同上の博物館のウェブサイトから閲覧できる。英文の要約は簡潔に
書かれている。
この研究は42ページに及ぶので、全文を理解するには体力がいる。要約だけ英文で書かれているが日本訳がない。 グーグル翻訳で試すると正確に日本文となる。ぜひ試してください。
意味の分かる日本語に翻訳されるがこれは英文作成者の能力による。
The two steam hammers displayed at the Verny Commemorative Museum started to operate at the Yokosuka Arsenal in 1866 and terminated their work in 1957 at the Ship Repair Department of the U.S. Naval Base Yokosuka, Japan. The machine's description board mentioned the origin of product as the Netherlands, and the two steam hammers are respectively name of “ROTTERDAM”. However, it needed to be carefully considered “ROTTERDAM” is either as a name of the company or as a name of the manufacturer. In the past, archaeologists had ever tried to research where the machines were from, and they had also focused their attention on the “ROTTERDAM” as their original manufacturer, but this company was acquired in 1970 so that necessary information did not already exist, and they had to abandon further research. However, this time we inquired a diplomat at the Embassy of the Netherlands in Japan, who pointed us to a website where we could find the “ROTTERDAM” company. Although we found a book describing 75 year-history of Rotterdam on the web site, there was no mention of the steam hammer’s business in the book. But in this book curious descriptions of activities in 1866 were found such as the names of Tokugawa Shogunate executives and the name of the Dutch diploma executives.
However, the company soon withdrew and turned its business to the agricultural sector in Batavia. By coincidence, the same shape of the steam hammer was introduced on You-Tube by the Taipei Railway Museum (TRM), so we also inquired to TRM, and we found the name of the company was identified as “Glen and Ross” Glasgow, Scotland. We took several months to research but eventually we found that “Glen and Ross” company truly existed in Glasgow, Scotland by mean of “the post-office annual Glasgow directory” In addition, we also found there is a ‘February 16, 1866’article in the Jarmal of ‘The Engineer’ which clearly stated that the steam hammers were manufactured in Glasgow and shipped to Japan via Netherlands for the Japanese Government.
This was the first finding that the origin of product of the steam hammers at the Yokosuka Arsenal was Scotland and they were imported under the intermediary by Netherlands.
Then the origin of product of the steam hammers were Scotland in United Kingdom.
de 非宇宙人