〇説明

少年革命家の「ゆたぼん」の父が作詞作曲した楽曲「僕の唄」の歌詞と英訳を書いてみました。英訳に関しては微調整をしていくかもしれません。 リンク: YouTubeニコニコ動画

 

 

2021年11月追記。英語版の「僕の唄」を自ら歌唱・伴奏してYouTubeにアップしました。

僕の唄 Boku no Uta [English Version]

 

 

 

〇歌詞 (鍵括弧内の箇所はサビ)

どこまでゆくのか わからない
I have no idea how far I will go
果てしない 人生(みち)を歩く
I walk this endless way
夢をみる 人は誰でも
Everybody dreams
幸せを 探し求めて
seeking after their own happiness
 
どこまでゆくのか わからない
I have no idea how far I will go
果てしない 人生(みち)の途中
I'm on this endless way
唄うこと 大好きな僕
I'm very fond of singing
唄い続けよう いつまでも
Let's keep on singing forever
 
「こんな淋しい世の中でも
Even in this lonely world
僕は笑顔で歩きたい
I wanna walk this way smilingly
人生(みち)がどんなに険しくても
However tough this way is
僕は希望を握りしめる
I will hold on to my own happiness」
 
誰でも孤独に涙して
Everybody cries alone
誰でも唇噛みしめる
Everybody bites their lip
泣かないで 空を見上げて
Don't cry  Look up at the sky
聴こえてこない? 僕の唄
Don't you hear my song
 
「もう信じる人いなくて
I no longer trust anyone
もう誰ひとり愛せない
I no longer love anyone
そんな悲しまなくてもいい
You needn't be so sad
君の未来は輝いている
Your future is shining」
 
どこまでゆくのかわからない
I have no idea how far I will go
果てしない人生(みち)は続く
I continue to walk this endless way
生き抜いて 共にいるから
Let's survive  I am with you
幸せをここにみつけて
Find your happiness here
幸せをここにみつけて
Find your happiness here
幸せをここにみつけて
Find your happiness here