坂本龍一さんのこと



 「こっちのことは気遣わずともご自分を大切に。」僕の病気のことは気を遣わなくて良いからご自分の身体を大切に。いつも坂本さんはそう仰っしゃられました。「互いに残された時間を充実したものにしましょう。」そう励まし合いながら

 

30年以上を過ごされたニューヨークから治療のため、日本へとやむを得ず借住まいなさっていた坂本さんに、終の棲家として是非長野にいらしてくださったら嬉しいなという僕の勝手な思いから、長野の安曇野や聖高原の雪景色など日々の写真をお送りしていました。坂本さんはいつかニューヨークの家に戻りたいと努力しておられたようですが、残念ながらその願いは叶わず東京で最期を迎えることになってしまいました。

 

 ここ数年、互いの誕生日がある冬の時期になると、僕と坂本さんは特に頻繁にメールでのやり取りを繰り返していました。最近は互いに入院していることが多く、病院のベッドの上からということが多かったと思います。なかでも、昨年の年末から今年の坂本さん71歳の誕生日だった 117日が過ぎるまでは、何か特別な不安を抱かざるを得ない状況でした。しかしながらその不安は絶望的とは違うものでした。気がかりだったのは、坂本さんからメールの返信がいつもにも増して余りにも速かったことです。17日の誕生日が過ぎるまでPCのログイン状態がずっと続いていたことから、PCはずっと開きっぱなしで、もしかしてベッドから起き上がることすらままならないのではないかと想像は容易く、メールにて「具合いはいかがですか」の一節をなかなか送ることができぬまま、何度も何度も書いては消していました。

 

 20117月 はじめて坂本さんよりご連絡をいただき、跳び上がるほど心躍らせたことは今でも忘れられません(無論、僕からの猛烈なアプローチの末にですが)。20121215日 松本市民芸術館に於いてはじめてお会いすることが叶い、そのあたたかな人柄に触れました。1980年代 中学生だった僕は『RYDEEN』でイエロー・マジック・オーケストラの存在に触れて以降、坂本さんはずっと憧れの人でした。彼は僕の生きる手本だったのです。まさか、そんな憧れの人に手が届くことになるなどと誰が想像したでしょう。

 


─ 僕の人生には坂本龍一の音楽が常に響いています。人生は短し、残された時間を大切に生きて往きたいと思います。

 



2023 428日 月命日

柿崎順一

 

-

 


※事実と異なる記述がある旨のご指摘をいただき一部文章を修正させていただきました  20230429

 


-

 



Photo by Junichi Kakizaki 

©︎ 2023 JUNICHI KAKIZAKI HANA OFFICE+PEALab.









*



About Ryuichi Sakamoto

 


Mr.Sakamoto always told me, "Don't worry about my illness, please take careof yourself."  "Let's make themost of the time we have left with each other," encouraging each other ─

 

Mr. Sakamoto, who had been living in NewYork for over 30 years, had no choice but to move to Japan for medical treatment.I was sending him daily photos such as the snowy scenery of Azumino and Hijiri Kogen in Nagano.  It seems that Mr.Sakamoto was trying hard to return to his home in New York someday, butunfortunately his wish was not fulfilled and he ended his life in Tokyo.

 

 Overthe past few years, Mr. Sakamoto and I have exchanged emails frequently,especially during the winter months when we both have birthdays. Both of themwere often hospitalized, and I think it was often from the hospital bed. Inparticular, from the end of last year until after January 17, which was Mr.Sakamoto's 71st birthday this year, I couldn't help but feel a anxiety. However, the anxiety was not hopeless. What worried me was that Mr. Sakamoto's reply to the email was muchfaster than usual.  Mr. Sakamoto's PC is open all the time, Sincehe was logged in to PC all the time until his birthday on the 17th, it was easyto imagine that he might not even be able to get out of bed.

I had a hard time sending a sentence of "How are you feeling?" in an email. I wrote and erased over and over again.

  

 InJuly 2011, when Mr. Sakamoto contacted me for the first time, I still can'tforget how excited I was (Of course, after a fierce approach from me).  December 15, 2012 I had the chance to meethim for the first time at the Matsumoto Performing Arts Center, and was touchedby his warm personality.  When I was ajunior high school student in the 1980s, Mr. Sakamoto was someone I admiredever since I came across the existence of the Yellow Magic Orchestra in"RYDEEN".  He was my rolemodel.  No way, who would have imaginedthat I would be able to reach out to such a longed-for person. 

 


Ryuichi Sakamoto's music has alwaysreverberated in my life.  Life is short,and I want to make the most of the time I have left.

 


April 28, 2023  anniversary of death

Junichi Kakizaki

 

-

 

* It was pointed out that there werestatements that differed from the facts, and some sentences were revised  20230429

-




Photo by Junichi Kakizaki 

©︎ 2023 JUNICHI KAKIZAKI HANA OFFICE+PEALab.










*


スエン舞踏カンパニー 30周年 セレブレーション

 


JUNICHI KAKIZAKI | 

柿崎順一

BEYOND THE BORDER |

国境を超えて

 

 


スウェーデン ウプサラ城国立ホール

ウプサラ宮殿 旧国会議事堂 (Uppsala Slott Rikssalen)

22 October 2022

 

 

 


© Rikssalsstiftelsen

 

 

 

本展は、スエン舞踏カンパニー30周年セレブレーションの一環として催されるものであり、ここでは柿崎順一がストックホルムのフィルキンゲンでスエン舞踏団と初めて出会った 2003年 から現在までの20年間に製作された写真作品とビデオ作品群を一堂に展示します。 福島の映像作品以外はすべて北欧 スカンジナビアで撮影されまています。もしもスエンの影響を受けていなかったなら、今の柿崎は存在していなかったでしょう。これらは多くの出会いと発見をもたらし、柿崎を前進させました。スカンジナビアの大自然、ハグランド・スコラとウプサラを愛する柿崎は、スエン舞踏団の30周年を皆様と共に盛大に祝います。


 

 

© Rikssalsstiftelsen

 

 

 

 

─────────────────

展示概要

 

タイトル  

SU-EN Butoh Company Celebrates 30 years anniversary 


JUNICHI KAKIZAKI | 柿崎順一

BEYOND THE BORDER |

国境を超えて

 

会場

スウェーデン ウプサラ城国立ホール

ウプサラ宮殿 旧国会議事堂 (Uppsala Slott Rikssalen)

 

会期

2022 10 22 () 16:30 - 20:00

 

スケジュール

16:30  開場

17:00 Body and the World スエン舞踏カンパニー30周年ムービー上映

18:20  晩餐、アーティスティックサプライズ、観覧

20:00  閉場

 

─────────────────

出展作品一覧

 

 

From the land of Scandinavia  2005 - 2017

Photo exhibition by digital monitor

All photos by   柿崎順一

 

 

Monitor 1

 

1.voluptuous trap | 妖艶な罠 2010 

@Linderudkollen Skiarena, Oslo

Photograph, Installation

2.Inside and outside of Lilim's head | リリムの頭の中側と外側2005  Photograph,  Sculpture

@Moderna Dansteatern, Stockholm

3.Traces of someone of wind | 誰かの風の痕跡 2010

@Rønningen folkehøgskole, Oslo

Photograph, Installation

4.Almunge's bird's nest | アルムンゲの鳥の巣 2005

@Haglund Skola, Almunge Uppsala

Photograph, Sculpture, Installation

5.Haro 2010

@Rønningen folkehøgskole, Oslo

Photograph, Installation

6.Humleblomster in anthill#1 2010

@Linderudkollen Skiarena, Oslo

Photograph, Installation

7.Humleblomster in anthill#2 2010

@Linderudkollen Skiarena, Oslo

Photograph, Installation

8.Wandering Spirit | 魂の彷徨A 2010

@Storhaug, Oslo

Photograph, Installation

9.Wandering Spirit | 魂の彷徨B 2010

@Storhaug, Oslo

Photograph, Installation

10.AFTERLIGHT | 残光A  2017

@Haglund Skola, Almunge Uppsala

11.AFTERLIGHT | 残光D  2017

@Haglund Skola, Almunge Uppsala

 

 

 

 

 

Monitor 2

Photo exhibition by digital monitor

All photos by   岡本譲治

 

 

12.Shampoohat Betty Boop 2010

@Rented apartment, Oslo 

Photograph, Sculpture

13.Noname 2010

@Rented apartment, Oslo

Photograph, Sculpture

14.Portrait of old Mr. Kazuo Ohno | 大野一雄氏の亡骸 2010

@Rented apartment, Oslo

Photograph, Sculpture

15.Nirvana of Kazuo Ohno | 大野一雄の涅槃 2010

@Rented apartment, Oslo

Photograph, Sculpture

16.Those who observe the end of Mr. O |O氏の最期を見届ける者たち  2010

@Rented apartment, Oslo

Photograph, Sculpture

17.Last vomit | 最後の嘔吐 2010

@Rented apartment, Oslo

Photograph, Sculpture

18.Mr. O | O氏 2010

@Rented apartment, Oslo

Photograph, Sculpture

19.Metaphor for The Monolith, Vigeland installation#2  2010

@Vigelandsparken, Oslo

Photograph, Installation

20.Metaphor for The Monolith, Vigeland installation #1  2010

@Vigelandsparken, Oslo

Photograph, Installation

 

 

 

 

 

 

Mask the Border 2022

Video exhibition by digital monitor

Directed by   柿崎順一 

 

Monitor 3、Monitor 4   and more...

 

 

Ephemeral Life | 儚き命 2022

@Shirakawa City, Fukushima "Isolepiscrassiuscula natural habitat of Kaneyama"

Video, 1920 x 1080 pixel Full high definition,MPEG-4/AVSC, NTSC/PAL, 3 min 40 sec.

 

監督/製作 柿崎順一

写真撮影 岡本譲治

監修 鈴木一史

ビデオ編集 細野夏未

録音/ロケーションコーディネート 鈴木 純

製作アシスタント チャン・アイン

 

 

───────────


 

Beyond the Border 2022

Performed by   柿崎順一

And Great performers from   スエン舞踏カンパニー

 

パフォーマンス

 

 

Beyond the Border | 国境を超えて》 パフォーマンス  2022

@The National Hall of Uppsala Castle (Uppsala Slott Rikssalen) スウェーデン ウプサラ城国立ホール ウプサラ宮殿 旧国会議事堂

 


アイデア/パフォーマンス 柿崎順一

パフォーマー ベンジャミン・オーケルンド・マーティンソン、カシアス・オーケルンド・マーティンソン (スエン舞踏カンパニー)

製作アシスタント 柿崎美卯

写真撮影 岡本譲治

動画撮影    柿崎芽実

 

 


 Artistic Director   SU-EN |

アートディレクター スエン 

スエン舞踏カンパニー




 



 

会場   スウェーデン ウプサラ城国立ホール ウプサラ宮殿 旧国会議事堂



© Rikssalsstiftelsen

© Rikssalsstiftelsen

 

 

 

 

 


 

Supervisor   Kazufumi Suzuki |

監修 鈴木一史

志賀高原ロマン美術館 学芸員








Courtesy the artist

Copyright 2022 JUNICHI KAKIZAKI HANA OFFICE+PEALab.All Rights Reserved.


 

 








*

SU-EN Butoh Company Celebrates 30 years anniversary




JUNICHI KAKIZAKI|

BEYOND THE BORDER

 


The National Hall of Uppsala Castle - The Hall of State (Uppsala Slott Rikssalen)

22 October 2022

 


 

© Rikssalsstiftelsen

 





This exhibition is held as part of the SU-EN Butoh Company Celebrates 30 years anniversary, and features photographs works and videos works group during the 20 years from 2003, when Junichi Kakizaki first met the SU-EN Butoh Company at Filkingen, Stockholm, to the present. All works, except for the video work of Fukushima, were shot in Scandinavia. If it hadn't been for SU-EN's influence, Kakizaki wouldn't exist today.  It brought me manye ncounters and discoveries and pushed me forward.  With love to the vast nature of Scandinavia,Haglund Skola and Uppsala, Kakizaki celebrate the 30th anniversary of the SU-EN Butoh Company with you. Various artists and friends who have been involved with and supported the SU-EN Butoh Company will gather together to create a luxurious and chaotic night suitable for celebrating the 30th anniversary. Anyone can participate in this celebration.






© Rikssalsstiftelsen




─────────────────

Exhibition overview


Title

SU-EN Butoh Company Celebrates 30 years
anniversary
 

JUNICHI KAKIZAKI | Junichi Kakizaki

BEYOND THE BORDER


Venue

The National Hall of Uppsala Castle

Main Hall (Uppsala Slott Rikssalen)


Period

Saturday, October 22, 2022 16:30 - 20:00


Schedule

16:30 the doors open

17:00 the film 《Body and the World》 is shown

18:20 mingling, snacks and artistic surprises

20:00 the end



 


─────────────────

List of exhibited works

 

From the land of Scandinavia  2005 - 2017


Monitor 1

Photo exhibition by digital monitor

All photos by   Junichi Kakizaki

 


1.voluptuous trap2010 

@Linderudkollen Skiarena, Oslo

Photograph, Installation

2.Inside and outside of Lilim's head 2005 Photograph,  Sculpture

@Moderna Dansteatern, Stockholm

3.Traces of someone of wind2010

@Rønningen folkehøgskole, Oslo

Photograph, Installation

4.Almunge's bird's nest2005

@Haglund Skola, Almunge Uppsala

Photograph, Sculpture, Installation

5.Haro2010

@Rønningen folkehøgskole, Oslo

Photograph, Installation

6.Humleblomster in anthill#1  2010

@Linderudkollen Skiarena, Oslo

Photograph, Installation

7.Humleblomster in anthill#2  2010

@Linderudkollen Skiarena, Oslo

Photograph, Installation

8.Wandering SpiritA  2010

@Storhaug, Oslo

Photograph, Installation

9.Wandering SpiritB  2010

@Storhaug, Oslo

Photograph, Installation

10.AFTERLIGHTA  2017

@Haglund Skola, Almunge Uppsala

11.AFTERLIGHTD  2017

@Haglund Skola, Almunge Uppsala

 


 

 


Monitor 2

Photo exhibition by digital monitor

All photos by   Joji Okamoto



12.Shampoohat Betty Boop2010

@Rented apartment, Oslo 

Photograph, Sculpture

13.Noname2010

@Rented apartment, Oslo

Photograph, Sculpture

14.Portrait of old Mr. KazuoOhno2010

@Rented apartment, Oslo

Photograph, Sculpture

15.Nirvana of Kazuo Ohno2010

@Rented apartment, Oslo

Photograph, Sculpture

16.Those who observe the end of Mr. O2010

@Rented apartment, Oslo

Photograph, Sculpture

17.Last vomit2010

@Rented apartment, Oslo

Photograph, Sculpture

18.Mr. O2010

@Rented apartment, Oslo

Photograph, Sculpture

19.Metaphor for The Monolith, Vigeland installation #2 2010

@Vigelandsparken, Oslo

Photograph, Installation

20.Metaphor for The Monolith, Vigeland installation #1 2010

@Vigelandsparken, Oslo

Photograph, Installation

 


 

 

 


Mask the Border  2022


Monitor 3, Monitor 4  and more...

Video exhibition by digital monitor

Directed by   Junichi Kakizaki


 

Ephemeral Life2022

@Shirakawa City, Fukushima "Isolepiscrassiuscula natural habitat of Kaneyama"

Video, 1920 x 1080 pixel Full highdefinition, MPEG-4/AVSC, NTSC/PAL, 3 min 40 sec.


Director and Producer    Junichi Kakizaki

Photographer    Joji Okamoto

Supervisor    Kazufumi Suzuki

Video Editor    Natsumi Hosono

Recorder and Location Cordinator    Jun Suzuki

Production Assistant    Trn Anh

 

 

────────

 


Beyond the Border  2022

Performed by   Junichi Kakizaki   

And Great Performers from   SU-EN Butoh Company 

 

Performance

 

Beyond the Borderperformance  2022

@The National Hall. Uppsala Castle (Uppsala Slott Rikssalen) 


Idea and Performance    Junichi Kakizaki

Performer    Benjamin Åkerlund-Martinsson, Cassius Åkerlund-Martinsson (SU-EN Butoh Company)

Production Assistant    Myu Kakizaki

Photographer    Joji Okamoto

Videographer    Memi Kakizaki




Artistic Director     SU-EN 

SU-EN Butoh Company




────────────────────────


Venue  
The National Hall of Uppsala Castle (Uppsala Slott Rikssalen)




© Rikssalsstiftelsen

© Rikssalsstiftelsen

 









Supervisor     Kazufumi Suzuki 

Curator of  Shiga Kogen Roman Museum











Courtesy the artist

Copyright 2022 JUNICHI KAKIZAKI HANA OFFICE+PEALab. All Rights Reserved.











*



福島ビエンナーレ2022
「風月の芸術祭 in 白河」
 ”

Mask the Border | 境を覆う》#1 JUNICHI KAKIZAKI  2022
撮影 岡本譲治
© JUNICHI KAKIZAKI HANA OFFICEPEALab.   Courtesy of naonakamura




JUNICHI KAKIZAKI | 柿崎 順一 

Mask the Border | 境を覆う 


Shirakawa Performing Arts Theatre Hall Cominess  -  Exhibition Corner | 

白河文化交流館コミネス 展示コーナー

〒961-0075 福島県白河市会津町1-17


2022910日(土) - 109日(日)

火曜休館 入場無料

開館時間  9:00 am - 10:00 pm    

プレビュー  98日(木)、9日(金)

※9月8日(木)のみ作家在廊の予定

                   

Organizer | 主催   Shirakawa Art  FUGETSU Executive Committee  風月の芸術祭実行委員会

Co-sponsor | 共催   Shirakawa City   白河市    Shirakawa City Board of Education   白河市教育委員会    National University Corporation   Fukushima University   Research Institutefor Regional Creation through Art   国立大学法人 福島大学 芸術による地域創造研究所

 

────────────────────────────────────────────────




福島の天然記念物 「金山のビャッコイ自生地」をテーマにしたランドアート作品のインスタレーションをプリント写真とビデオで展示します


《Ephemeral Life | 儚き命》 JUNICHI KAKIZAKI  2022

撮影 岡本譲治

© JUNICHI KAKIZAKI HANA OFFICEPEALab.   Courtesy of naonakamura




柿崎 順一は花や木といった植物を美術素材に選び、領域としての自然や大地を支持体とした新たな環境を構築します。アースワークを用いたインスタレーションは、ランドアートや環境アートに位置する美術様式の一環であり、作家は自然物に自己表現を加味することで生命の際立つ美しさ、強さと儚さを提示します。

ビャッコイが自生する不動清水での制作は、高木の杉林に囲まれた窪地から湧き出る清流に育まれる植物相、ビャッコイが自生する泉そのものがインスタレーションの舞台となりました。深い森の中を印象づける空間に白のフィルム素材を用いることで、この自然界に曖昧なBorder|境を形づくりました。白色の象流水の進路をなぞる形物はLine|線であり、ビャッコイが生息する水面を覆うMask|面ともなります。 創造的に配置された美の形は場の特異点としての Point |点でありながら、広く周囲のSpac|空間に影響を与えていきます。

本プロジェクトにおけるインスタレーションは、白河市表郷金山に位置するビャッコイ自生地にて展開されました。「ビャッコイ」とは、カヤツリグサ科ビャッコイ属に分類される多年草の水生植物であり、明治38年に植物学者 牧野 富太郎(1862–1957)により「白虎隊」の名に因んだ命名がなされました。また、ビャッコイが氷河期時代の名残を留める希少種であり、この場所が国内唯一のビャッコイの自生地であることから「金山のビャッコイ自生地」として福島県指定の天然記念物に登録され、今日まで保護され続けています。

自然保護区である同地の植生と環境保護を最優先に、現場設置はわずか1日のみ、非公開でのインスタレーションを完成させました。白河文化交流館コミネスでは、その記録的価値観を内包しつつも、視覚芸術として重点を置いた写真およびビデオの形態にて発表します。


Context by Kazufumi Suzuki  Curator of Shiga Kogen Roman Museum | コンテクスト 鈴木 一史 志賀高原ロマン美術館



───────────────────────


キュレーター 鈴木一史  志賀高原ロマン美術館 学芸員


撮影 岡本譲治

写真製版 熊倉桂三

ビデオ編集 細野夏未

録音 / ロケーションコーディネート 鈴木 純

制作助手 チャン・アイン


コミネス音響技術 後藤弘人

コミネス広報管理 佐々木郁哉 


───────────────────────────────────


Cooperation | ご協力いただいた皆様    

Ministry of Land, Infrastructure, Transport and Tourism | 国土交通省   Fukushima Prefecture | 福島県   Fukushima Prefectural Boardof Education | 福島県教育委員会   Shirakawa City Cultural Promotion Division | 白河市文化振興課    Shirakawa City Cultural Property Division | 白河市文化財課    Shirakawa City Regional Revitalization Cooperation Corps Art Promotion | 白河市地域おこし協力隊 アート振興    Shirakawa Performing Arts Theatre Hall Cominess | 白河文化交流館コミネス    NPO Culture Network | NPO法人カルチャーネットワーク  


OKAMOTO JOJI / LIONPHOTOSTUDIOTOKYO Inc. | 岡本譲治/ライオンフォトスタジオ東京株式会社 |

YAMADA PHOTO PROCESS CO.,LTD | 株式会社山田写真製版所


────────────────────────────


柿崎順一 出展作品一覧

作品番組、タイトル、制作年 、形態  / 素材 / サイズ(規格)


 No.1Mask the Border | 境を覆う》#1 2022 

写真プリント / ソルグラフ、ピクトリコグラフィックアーツ ポスターフォトペーパー、アルミ複合板 / 1000×1414×30 mm

 No.2Mask the Border | 境を覆う》#2 2022 

写真プリント /  ソルグラフ、ピクトリコグラフィックアーツ ポスターフォトペーパー、アルミ複合板 / 1000×1414×30 mm

 No.3《Mask the Border | 境を覆う》#3 2022 

写真プリント / ソルグラフ、ピクトリコグラフィックアーツ ポスターフォトペーパー、アルミ複合板 / 1000×1414×30 mm

 No.4《Mask the Border | 境を覆う》#4 2022 

写真プリント / ソルグラフ、ピクトリコグラフィックアーツ ポスターフォトペーパー、アルミ複合板 / 1000×1414×30 mm

 No.5《Ephemeral Life | 儚き命》 2022 

ビデオ / USBメモリ、デジタル映像データ / 1920×1080 pixel フルハイビジョン、MPEG-4/AVSCNTSC340

 No.6 《Borderline | 境界線》 2022 

立体、インスタレーション / PEフィルム(LLDPE 直鎖上低密度ポリエチレン)、木製丸棒、鉄製スタンド、接着剤 /
910×3600×300 mm  2



───────────────────────────────────

Junichi Kakizaki | 柿崎 順一

Photography by Joji Okamoto  © JUNICHI KAKIZAKI HANA OFFICEPEALab.



プロフィール 

ランドアート、環境アーティスト

1971年 長野県生まれ。基礎造形と園芸学

を学び、花・葉・実・樹枝など植物や、

ノコ・地衣類など菌類、石・土などの自然

素材を主材または主題に、ランドアート・

エンバイロンメンタルアートやフラワーア

ートなどを制作、写真・ビデオなどを媒体

に国内外で発表している。



近年の主な展覧会

2008   「CRADLE - For The Land Art」オランダ ドゥーティンヘム・デ ブリーク スクエア 

2011   「PETITS MONSTRES DES FLEURS DE PARIS」フランス パリ ギャラリー・レ ヴァンシス シェーズ

2014   「Ikebana and Contemporary Plant Art」スウェーデン ウプサラ植物園 / リネアニウム ・オランジェリー

2017   「TREE」札幌芸術の森美術館 / 「AFTERLIGHT」スウェーデン アルムンゲ・ハグランドスコラ(−2022)

2019   「METAPHOR | 比喩的な自然」長野 国営アルプスあづみの公園・多目的ホール

2020   「PETITS MONSTRES DES FLEURS DE PARIS Ⅱ」フランス パリ ギャラリー・レ ヴァンシス シェーズ

2022   「Ψの庭 ・ Φの夢」東京 東向島 北條工務店となり





───────────────────────

展示会場

Shirakawa Performing Arts Theatre Hall  Cominess

Photography by TrAnh



───────────────────────



福島ビエンナーレ2022 

「風月の芸術祭 in 白河」

 


Management | 運営


〔 主催 〕

風月の芸術祭実行委員会  

〔 共催 〕

白河市/白河市教育委員会/国立大学法人 福島大学 芸術による地域創造研究所

〔 後援 〕

福島県/福島県教育委員会/福島民報社/福島民友新聞社/朝日新聞福島総局/毎日新聞福島支局/読売新聞東京本社福島支局/河北新報社/福島リビング新聞社/NHK福島放送局/福島テレビ/福島中央テレビ/福島放送/テレビユー福島/ラジオ福島/ふくしまFM/白河文化交流館コミネス指定管理者NPO法人カルチャーネットワーク

〔 協賛 〕

白河だるま総本舗 渡辺だるま店/佐川だるま製造所

〔 協力 〕

公益財団法人藤田教育振興会/白河ハリストス正教会/NPO法人しらかわ歴史のまちづくりフォーラム/白河商工会議所/白河商工会議所青年部/公益財団法人白河観光物産協会/公益社団法人白河青年会議所/NPO法人カルチャーネットワーク/南湖共栄会/本町町内会/中町町内会/天神町町内会/本町銀座会/白河市中央商店街振興組合/天神町共栄会/一般社団法人未来の準備室/ダルライザープランニング/白河市文化団体連合会/株式会社楽市白河/大堀相馬焼錨屋窯/SHOZO SHIRAKAWALampCafeNPO法人南湖森林公園案内人の会/ツーリズムガイド白河/有限会社大洋社/ロダンノリンク/福島カラー印刷株式会社/株式会社中村組/白河高校美術部/白河旭高校美術部/白河中央中学校美術部/白河第一小学校/福島大学/京都芸術大学ウルトラファクトリー/東京国立博物館/福島県立博物館/福島県立美術館/東京藝術大学/多摩美術大学/武蔵野美術大学/埼玉大学/明星大学/会津大学短期大学部/郡山女子大学/福島学院大学/雲南大学/前橋文学館/二本松上川崎和紙伝承館/株式会社タンデム/朋友会/アンリの会/メディア・ストリーム株式会社ビデオ/株式会社CIA/株式会社 Doorside/ミチ工芸/エンドースクリーン/ヒグチ運輸/月刊美術/月刊シティ情報ふくしま/P3 art and environment/養清堂画廊/コバヤシ画廊/株式会社風土/ミズマアートギャラリー/西村画廊/アートコートギャラリー/KENJIYANOBE Archive ProjectI.TOONDigiCon6 ASIA/大野一雄舞踏研究所/株式会社YY ARTS/ブロンズ新社/ITO ATELIERWhitestone Gallery/殻々工房/宗像窯志賀高原ロマン美術館/ナオ ナカムラ/柿崎順一花事務所/プラス環境芸術研究所/鈴木一史/谷川渥/大場美和/水口翔太/佐々木亜希子/古田晃司/嶺隼樹/和合亮一/野島健太郎/三木学/高橋紀成/今井令雄/赤城修司/樫村俊智/佐藤晃一/山口裕美/川延安直/デザイン・ディレクター 馬場立治


〔 助成 〕

令和4年度福島県地域創生総合支援事業/花王芸術・科学財団/朝日新聞文化財団





















   







Fukushima Biennale 2022 

Shirakawa Art FUGETSU

"Borderless"


Mask the Border#1  JUNICHI KAKIZAKI  2022
Photography by Joji Okamoto
© JUNICHI KAKIZAKI HANA OFFICEPEALab. Courtesy of naonakamura



JUNICHI KAKIZAKI Exhibition| 

Mask the Border | 


Shirakawa Performing Arts Theatre Hall  

Cominess  -  Exhibition Corner | 

1-17 Aizumachi, Shirakawa City, Fukushima 961-0075


September 10 Sat - October 9 Sun 2022  

*Closed on Tuesdays     Admission free

Open hours 9:00 am - 10:00 pm

Preview September 8th Thu, 9th Fri

 *The artist will be in the gallery only on the 8th Thu

 


Organizer |  Shirakawa Art FUGETSU Executive Committee 

Co-sponsor | Shirakawa City    Shirakawa City Board of Education    National University Corporation   Fukushima University   Research Institutefor Regional Creation through Art

 

──────────────────────────────────────────────────




An installation of land art works on the theme of Fukushima's natural monument "Isolepis crassiuscula natural habitat of Kaneyama" will be exhibited with printed photos and video.


《Ephemeral Life》 JUNICHI KAKIZAKI  2022
Photography by Joji Okamoto
© JUNICHI KAKIZAKI HANA OFFICEPEALab. Courtesy of naonakamura

 



  Junichi Kakizaki selects plants such as flowers and trees as art materials and constructs a new environment with nature and the earth as a support. Installations using earthwork are part of the art style located in land art and environmental art, and the artist presents the striking beauty, strength and fragility of ife by adding self-expression to natural objects.  Fudo-shimizu, where Isolepis crassiuscula grows wild, the installation stage was the flora nurtured by the clear stream that gushes out from the depression surrounded by the cedar forest of tall trees, and the spring itself where Isolepis crassiuscula grows naturally.  By using white film materials in a space that gives the impression of being in a deep forest, we created an ambiguous border in this natural world.  The shape that traces the course of the white elephant stream is Line, and it is also Mask that covers the surface of the water where Isolepis crassiuscula inhabits.  The creatively arranged beauty forms are points that act as singular points of the place, while also having a wide impact on the surrounding space. 


 The installation in this project was developed at the Isolepis crassiuscula habitat located in Omotego Kaneyama, Shirakawa City.  "Isolepis crassiuscula'' is a perennial aquatic plant classified in the genus Isolepis crassiuscula of the Cyperaceae family, and was named by the botanist Tomitaro Makino (1862-1957) in 1903 after the name of "Byakkotai'' rice field. In addition, Isolepis crassiuscula is a rare species that retains remnants of the Ice Age, and since this place is the only natural habitat of Isolepis crassiuscula in Japan, it has been registered as a natural monument designated by Fukushima Prefecture as the "Kaneyama Isolepis crassiuscula natural habitat". , which remains protected to this day.


 Giving top priority to the vegetation and environmental protection of the nature reserve, the installation was completed on-site in just one day and was closed to the public.  At the Shirakawa Performing Arts Theater Hall Cominess, it will be presented in the form of photographs and videos that emphasize the visual arts while also encapsulating the values ​​of the record.



   Context by Kazufumi Suzuki   Curator of Shiga Kogen Roman Museum


  


────────────────────────


Curator | Kazufumi Suzuki   Curator of Shiga Kogen Roman Museum


Photographer | Joji Okamoto 

Printing Director | Katsumi Kumakura 

Video Editor  |  Natsumi Hosono 

Recorder and Location Cordinator |  Jun Suzuki

Production Assistant  |  TrAnh


Audio Sound Technician   |    Hiroto Goto

Public Relations Administrator   |    Fumiya Sasaki


───────────────────────────


Cooperation| 

Ministry of Land, Infrastructure, Transport and Tourism |   Fukushima Prefecture |  Fukushima Prefectural Boardof Education |  Shirakawa City Cultural Promotion Division |  Shirakawa City Cultural Property Division | Shirakawa City Regional Revitalization Cooperation Corps Art Promotion |  Shirakawa Performing Arts Theatre Hall Cominess | NPO Culture Network |

 

OKAMOTO JOJI / LIONPHOTOSTUDIOTOKYO Inc. |

YAMADA PHOTO RROCESS CO.,LTD  |


──────────────────────


JUNICHI KAKIZAKI List of exhibited works

Work number, Title, Year of production, Form /Material / Size (Standard type)

 

 No.1Mask the Border#1  2022

Photographic print / Solgraph, Pictorico graphic arts Poster photo paper, Aluminum composite board / 1000 x 1414 x 30 mm

 No.2Mask the Border#2  2022

Photographic print / Solgraph, Pictorico graphic arts Poster photo paper, Aluminum composite board / 1000 x 1414 x 30 mm

 No.3Mask the Border#3  2022

Photographic print / Solgraph, Pictorico graphic arts Poster photo paper, Aluminum composite board / 1000 x 1414 x 30 mm

 No.4Mask the Border#4  2022

Photographic print / Solgraph, Pictoricographic arts Poster photo paper, Aluminum composite board / 1000 x 1414 x 30 mm

 No.5 Ephemeral Life 2022

Video / USB memory, Digital videodata / 1920 x 1080 pixel  Full high definition, MPEG-4/AVSC, NTSC,  3 min 40 sec

 No.6 Borderline 2022

Three-dimensional, Installation / PE film (LLDPE linear low-density polyethylene), Wooden round bar, Steel stand,Adhesive / 910 x 3600 x 300 mm   2 pieces

 

 

──────────────────────

Junichi Kakizaki | 

Photography by Joji Okamoto  © JUNICHI KAKIZAKI HANA OFFICEPEALab.

   



Profile

Land and Environmental artist

1971 Born in Nagano prefecture.  He studied basic modeling and horticultural science, and used plants such as flowers, leaves, fruits, and tree branches, fungi such as mushrooms and lichens, and natural materials such as stones and soil as main materials or themes, such as land and environmental art and floral art. And publishes it both domestically and internationally through media such as photographs and videos.



Recent Major Exhibitions

2008   "CRADLE - For The Land Art''  De Bleek - Doetinchem, Holland

2011   "PETITS MONSTRES DES FLEURS DE PARIS''  Galerie les  26 chaises, Paris, France

2014   "Ikebana and Contemporary Plant Art"  Linneanum / The Botanical Garden - Orangery, Uppsala, Sweden

2017   "TREE"  Sapporo Art Park Museum, Sapporo, Japan /
"AFTERLIGHT"   Haglund Skola, Armunge, Sweden  (-2022)

2019   "METAPHOR | Metaphorical Nature"  Alps Azumino National Government Park - Multipurpose Hall, Nagano, Japan

2020   "PETITS MONSTRES DES FLEURS DE PARIS Ⅱ''   Galerie les 26 chaises, Paris, France

2022   "Ψ Garden - Φ Dream"   Next to Hojo Komuten, Higashi-Mukojima, Tokyo, Japan



─────────────────────────────

Exhibition venue

Shirakawa Performing Arts Theatre Hall  Cominess

Photography by TrAnh


───────────────────────







Fukushima Biennale 2022

Shirakawa Art FUGETSU
"Borderless"

 


Management |


 Organizer

Shirakawa Art FUGETSU Executive Committee

 Co-Organizer 

Shirakawa City / Shirakawa City Board of Education / National University Corporation  Fukushima University  Institute for Regional Creation through Art

 Cooperation 

Fukushima Prefecture / Fukushima Prefectural Board of Education / Fukushima Minpo / Fukushima Minyu Shimbun / Asahi Shimbun Fukushima Bureau / Mainichi Shimbun Fukushima Branch / Yomiuri Shimbun Tokyo Head Office Fukushima Branch / Kahoku Shimpo / Fukushima Living Shimbun / NHK Fukushima Broadcasting station / Fukushima TV / Fukushima Chuo TV / Fukushima Broadcasting / TV-U Fukushima / Radio Fukushima / Fukushima FM / Shirakawa Performing Arts Theater Hall Cominess  Designated Manager NPO Culture Network

 Sponsor 

Shirakawa Daruma Sohonpo Watanabe Daruma Store / Sagawa Daruma Factory

 Support 

Fujita Education Promotion Foundation / Shirakawa Orthodox Church / NPO Shirakawa Historic Community Development Forum / SCCI Shirakawa Chamber of Commerce and Industry / YEG Shirakawa Young Entrepreneurs Group  / Shirakawa Tourism & Products Association / JCI Shirakawa Junior Chamber International / NPO Corporate Culture Network / Nanko Kyoeikai / Honcho Neighborhood Association / Nakamachi Neighborhood Association / Tenjincho Neighborhood Association / Honmachi Ginza Association / Shirakawa City Chuo Shopping District Promotion Association / Tenjincho Kyoeikai / Future Preparation Office / Dallyzer Planning / Shirakawa City Federation of Cultural Organizations / Rakuichi Shirakawa Co., Ltd. / Obori Soma Ware Ankeriyagama / SHOZO SHIRAKAWA / LampCafe / NPO Nanko Forest Park Guides Association / Tourism Guide Shirakawa / Taiyosha Co., Ltd. / Rodan Norink / Fukushima Color Printing / Nakamuragumi Co., Ltd. / Shirakawa High School Art Club / Shirakawa Asahi High School Art Club / Shirakawa Chuo Junior High School Art Club / Shirakawa Daiichi Elementary School / Fukushima University / Kyoto University of the Arts Ultra Factory / Tokyo National Museum / Fukushima Prefectural Museum / Fukushima Prefectural Museum of Art / Tokyo University of the Arts / Tama Art University / Musashino Art University / Saitama University / Meisei University / University of Aizu Junior College / Koriyama Women's University / Fukushima Gakuin University / Yunnan University / Maebashi Literary Museum / Nihonmatsu Kamikawasaki Japanese Paper Museum / Tandem Co., Ltd. / Friends Association / Henri no Kai / Media Stream Co., Ltd. Video / CIA Co., Ltd. / Doorside Co., Ltd. / Michi Kogei / Endo Screen / Higuchi Transport / Monthly Art / Monthly City Information Fukushima / P3 art and environment / Yoseido Gallery / Kobayashi Gallery / Fudo Co., Ltd. / Mizuma Art Gallery / Nishimura Gallery / ARTCOURT Gallery / KENJIYANOBE Archive Project / I.TOON / DigiCon6 ASIA / Kazuo Ohno Dance Studio / YY ARTS Co., Ltd. / Bronze Shinsha / ITO ATELIER / Whitestone Gallery / Karagara Koubou / Munakata Kiln / Shiga Kogen Roman Museum / naonakamura / JUNICHI KA HANA OFFICE / PLUS Environmental Art  Laboratory (+PEALab.) / Kazufumi Suzuki / Atsushi Tanigawa / Miwa Ohba / Shota Mizuguchi / Akiko Sasaki / Koji Furuta / Junki Mine / Ryoichi Wago / Kentaro Nojima / Manabu Miki / Kinari Takahashi / Norio Imai / Shuji Akagi / Toshitomo Kashimura / Sato Koichi / Hiromi Yamaguchi / Yasunao Kawanobe / Design Director - Ritsuharu Baba


 Grant 

2020 Fukushima Regional Revitalization Comprehensive Support Project / Kao Foundation for Arts and Sciences / Asahi Shimbun Cultural Foundation





















  













Garden of Ψ - Dream of Φ



 



Garden of Ψ - Dream of Φ



Junichi Kakizaki will participate in and exhibit at the exhibition "Garden of Ψ · Dream of Φ" in Higashimukojima, Tokyo.  This exhibition is planned by Ayako Mino and supervised by Shigakogen Roman Museum Curator Kazufumi Suzuki, and is a homage exhibition commemorating the 100th anniversary of the birth of Yutaka Matsuzawa, a leading figure in conceptual art. It will start at 19:19 on March 19, 2022 and will disappear at 19:19 on March 19. Junichi Kakizaki will exhibit 22 works including new and unpublished works in this exhibition. In addition, Hiroyuki Oki will screen a video work "001001: Yutaka Matsuzawa + Kazuo Ohno Collaboration" that records the performances of Yutaka Matsuzawa, Kazuo Ohno, and Yoshito Ohno at Hasedera Temple in Nagano City in 2000.





Junichi Kakizaki 《voluptuous trap》 2010
 Installation, photo Photo: Junichi Kakizaki  
@Linderudkollen Skiarena, Oslo
 Copyright © ️ JUNICHI KAKIZAKI HANA OFFICE + PEALab. All Rights Reserved.
 
 
 
 
Statement
 
In 1964, there was an artist named Yutaka Matsuzawa who established the conceptual art after receiving the revelation "Erase the objects". What does "erase the object" mean? We think what Matsuzawa was saying was that even if the material "things" disappeared, they still exist, and that is the truth. Therefore, it can be said that Matsuzawa, who died in 2006, still exists in a quantum manner.
2022 is the 100th anniversary of Matsuzawa's birth, and in this milestone year, how can Yutaka Matsuzawa and her currently alive Tists communicate with each other through the exhibition? We hope that this exhibition can be developed as a place to put it into practice.
                                           
 Ayako Mino
 
 
 
 
──────────────────
Exhibition info
 
Title: Garden of Ψ - Dream of Φ
Period: March 19th (Sat) - March 27th (Sun), 2022
Venue: Next to Hojo Komuten
Higashi-Mukojima, Sumida-ku, Tokyo
Open hours: 12: 00-19: 00 (Starts at 19:19 PM on March 19th)
Open every day during the opening period
Free entrance
URL:

 

 


Artists:
Riki Akahoshi 
Shu Isaka + Benjamin Efrati 
Hiroyuki Oki 
Junichi Kakizaki 
Haruka Saito 
Sung Nam HAN 
Yoshiya Hirayama 
Yutaka Matsuzawa 
Ayako Mino
 


Planning: Ayako Mino
Supervise: Kazufumi Suzuki 
(Curator of Shigakogen Roman Museum) 
 
Cooperation: 
Hojo Komuten Co., Ltd.
ANOMALY
MUJIN-TO Production
naonakamura
+PEALab. 
Alexandre Talva 
Mio Hanaoka
 
Grant: Asahi Shimbun Cultural Foundation
Support: MATSUZAWA Yutaka Psi ROOM Foundation
 
 
Junichi Kakizaki《Inside and outside of Lilim's head》2005
  Photography, Sculpture  Photo: Junichi Kakizaki
@Moderna Dansteatern - MDT, Stockholm
©JUNICHI KAKIZAKI HANA OFFICE +PEALab.
 
  
 
JunichiKakizaki《Traces of someone of wind》2010
Photogjraphy, Installation  Photo: Junichi Kakizaki
@Rønningen folkehøgskole, Oslo
©JUNICHI KAKIZAKI HANA OFFICE +PEALab.
 
  
 
Junichi Kakizaki《Mr. O》 2010
Photography, Sculpture  Photo: Joji Okamoto
@Gjerdrums, Oslo
©JUNICHI KAKIZAKI HANA OFFICE +PEALab.
 
 
 
 

Junichi Kakizaki Exhibited 22 works

Exhibition by installation
〈Homage to Yutaka Matsuzawa〉
① 《your breasts》 2022  
Sculpture, Installation  *New work
② 《The cut surface of breasts watching dead》 2022
Sculpture, Installation  *New work
➂ 《moribund swan》 2022  
Sculpture, Installation  *New work

④ 《MY OWN DEATH - Mail art from Matsumoto Art Center》 2022  Paper, Printing, Mail art  *New work

Exhibition by digital monitor
⑤ 《voluptuous trap》 2010  
Photograph, Installation  Photo: Junichi Kakizaki
⑥ 《Inside and outside of Lilim's head》 2005  Photograph,  Sculpture  *Unpublished work
Photo: Junichi Kakizaki
⑦ 《Traces of someone of wind》 2010  
Photograph, Installation  Photo: Junichi Kakizaki
⑧ 《Almunge's bird's nest》 2005  
Photograph, Sculpture, Installation  Photo: Junichi Kakizaki
⑨ 《Haro》 2010  
Photograph, Installation  Photo: Junichi Kakizaki
⑩ 《Humleblomster in anthill》#1  2010  
Photograph,  Installation  Photo: Junichi Kakizaki
⑪ 《Humleblomster in anthill》#2  2010  
Photograph, Installation  Photo: Junichi Kakizaki
⑫ 《Wandering Spirit》A  2010  
Photograph, Installation  Photo: Junichi Kakizaki
⑬ 《Wandering Spirit》B  2010  
Photograph, Installation  Photo: Junichi Kakizaki
⑭ 《Shampoohat Betty Boop》 2010  
Photograph, Sculpture  Photo: Joji Okamoto
⑮ 《Noname》 2010  
Photograph,  Sculpture  Photo: Joji Okamoto
⑯ 《Portrait of old Mr. Kazuo Ohno》 2010  Photograph, Sculpture  Photo: Joji Okamoto
⑰ 《Nirvana of Kazuo Ohno》 2010  
Photograph, Sculpture  Photo: Joji Okamoto
⑱ 《Those who observe the end of Mr. O》 2010  Photograph, Sculpture  Photo: Joji Okamoto
⑲ 《Last vomit》 2010  
Photograph, Sculpture  Photo: Joji Okamoto
⑳ 《Mr. O》 2010  
Photograph, Sculpture  Photo: Joji Okamoto
㉑ 《Metaphor for The Monolith, Vigeland installation》 #2  2010  
Photograph, Installation  Photo: Joji Okamoto
㉒ 《Metaphor for The Monolith, Vigeland installation》 #1  2010  
Photograph, Installation  Photo: Joji Okamoto
 





Opening 
Talk event "Egg of Ω"

Date and time: March 19 (Sat), 2022 19:19 -
Venue: Next to Hojo Komuten

Guest: 
Yasutaka Hayashi (Chim ↑ Pom)
Roger McDonald (AIT) * Online
Shinya Watanabe (Independent Curator)
Moderator: Kazufumi Suzuki (Shigakogen Roman Museum)
 
Artists: 
Riki Akahoshi
Shu Isaka
Hiroyuki Oki
Junichi Kakizaki
Sung Nam HAN
Yoshiya Hirayama
Ayako Mino
 
Observer: Everyone who gathered at the venue
 
Yasutaka Hayashi  from  Chim↑Pom 
Courtesy of the ANOMALY and MUJIN-TO Production
 Photo: Memi Kakizaki
 
  
 
Roger McDonald (AIT) 
*Online
 
 
  
 
                                                     Shinya Watanabe
Indipendent curator

 

 
 
*Anyone can participate (limited to the first 50 people).  *On the day of the event, as a measure against corona, admission will be restricted flexibly so that visitors will not be crowded. Also, be sure to wear a mask and disinfect your fingers.
 
 
 
 

 
Yutaka Matsuzawa 《Psi Corpse from The Whole Works》 1964 
Paper, printing  Private collection
 
 
 
Sung Nam HAN 《onna》 2021  Planar installation
 
 
 
 

Hiroyuki Oki 《20220214》 2022   Drawing

 
  
  
 
Hiroyuki Oki 《001001 : Yutaka Matsuzawa + Kazuo Ohno collaboration》 2001  Video  @Hasedera Temple, Nagano
 
 
   
 
Yoshiya Hirayama 《random gift》 2021  Installation
 
 
 
 
Haruka Saito 《The shape of the shadow is a mountain》 2017
Video installation
 
 
 
Ayako Mino 《Mound/Vessel》 2012  Installation
 
  
 
 
Riki Akahoshi 《Unveiling》 2020  Farmer Okirakuya-Stay Project
 
 
 
 
Shu Isaka 《The Sprite*Thunder》 2021  3DCG
 
   
 
 
Benjamin Efrati 《GNOZO show》 2012 -   Online talk show
 
 
 
  
 
 
Cooperating:
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 


Ψの庭 Φの夢




東京東向島での展覧会「Ψの庭・Φの夢」に 柿崎順一が参画・出展します。この展覧会は三野綾子が企画、長野県山ノ内町立志賀高原ロマン美術館
学芸員の鈴木一史がスーパーバイズするもので、概念美術の第一人者である松澤宥の生誕100年を記念するオマージュ展です。松澤宥と9人の現代アーティスト達による9組のグループショウです。20223191919分より開始され191919分に消滅します。柿崎順一はこの展覧会に新作・未発表作を含む22作品を出品します。また、大木裕之は2000年 長野市の長谷寺で行われた松澤宥と大野一雄、大野慶人による公演の様子を記録したビデオ作品
001001 : 松澤宥+大野一雄コラボレーション》を上映します。




 



 
東京東向島での展覧会「Ψの庭・Φの夢」に 柿崎順一が参画・出展します。この展覧会は三野綾子が企画、長野県山ノ内町立志賀高原ロマン美術館 学芸員の鈴木一史がスーパーバイズするもので、概念美術の第一人者である松澤宥の生誕100年を記念するオマージュ展です。松澤宥と9人の現代アーティスト達による9組のグループショウです。2022年3月19日19時19分より開始され19日19時19分に消滅します。柿崎順一はこの展覧会に新作・未発表作を含む22作品を出品します。また、大木裕之は2000年 長野市の長谷寺で行われた松澤宥と大野一雄、大野慶人による公演の様子を記録したビデオ作品《001001 : 松澤宥+大野一雄コラボレーション》を上映します。
 
 

柿崎順一 《voluptuous trap l 官能的な罠》 2010

インスタレーション、写真 Photo: Junichi Kakizaki
@Linderudkollen Skiarena, Oslo
 ©️ JUNICHI KAKIZAKI HANA OFFICE +PEALab.
 
 
 
ステイトメント
 
1964年に「オブジェを消せ」という啓示を受け、概念芸術を打ち立てた松澤宥というアーティストがいた。「オブジェを消せ」とは、一体どういう意味であろうか。 松澤の言わんとしていたこととは、物質的な“もの“ が消滅したとしても存在するもの、それこそが真実であるということであったように思う。ということは、2006年にこの世を去った松澤は今も量子的に存在していると言えるだろう。
2022年は松澤の生誕100周年という記念の年であり、この節目の年に松澤宥と今現在生存しているアー ティストたちが展覧会を通して、いかにコミュニケーションを取り合えるのか。本展覧会ではその実践の場として展開できれば、と考えている。
 
                   ─ 三野綾子
 
 
──────────────────
展覧会概要
 
タイトル:Ψの庭 ・ Φの夢
会期:2022年3月19日(土)‒ 3月27日(日) 
会場:東向島 北條工務店となり
住所:東京都墨田区東向島3-22-10
アクセス:東向島駅より徒歩9分、曳舟駅より徒歩9分
開館時間:12:00〜19:00(19日は19:19〜)
開期中無休
入場無料

 

 

 

参加アーティスト:
赤星利樹
伊阪柊+Benjamin Efrati
大木裕之
柿崎順一
齋藤春佳
韓成南
平山好哉
松澤宥
三野綾子
 


企画: 三野綾子
企画協力: 鈴木一史 
(志賀高原ロマン美術館 学芸員)
 
協力:
株式会社 北條工務店
ANOMALY
無人島プロダクション
ナオ ナカムラ
+PEALab.
アレクサンドル・タルバ
花岡美緒
 
助成: 公益財団法人 朝日新聞文化財団
後援: 一般財団法人 松澤宥プサイの部屋
 
 
柿崎順一  《Inside and outside of Lilim's head | リリムの頭の中側と外側》  2005
写真、彫刻 Photo: Junichi Kakizaki
@Moderna Dansteatern - MDT, Stockholm
©JUNICHI KAKIZAKI HANA OFFICE +PEALab.
 
 
 
柿崎順一 《Traces of someone of wind l 誰かの風の痕跡》 2010
写真、インスタレーション Photo: Junichi Kakizak
@Rønningen folkehøgskole, Oslo
©JUNICHI KAKIZAKI HANA OFFICE +PEALab.

 
  
 
 柿崎順一 《Mr.O l O氏》  2010
写真、彫刻 Photo: Joji Okamoto
@Gjerdrums, Oslo
©JUNICHI KAKIZAKI HANA OFFICE +PEALab.
 
 
 


柿崎順一 出展作品 22点

インスタレーションによる展示
〈松澤宥へのオマージュ〉
①《your breasts | あなたの両の乳房》 2022年 
  彫刻、インスタレーション ※新作
②《The cut surface of breasts watching dead | 死に見せ乳房の切断面》 2022年 
  彫刻、インスタレーション ※新作
➂《moribund swan | 死に詰める白鳥》 2022年
  彫刻、インスタレーション ※新作

④《MY OWN DEATH - Mail art from Matsumoto Art Center | 私の死 松澤宥─マツモトアートセンターからのメールアート》2022年 
  紙、印刷、メールアート ※新作

デジタルモニターによる展示
⑤《voluptuous trap l 官能的な罠》2010年 
  写真、インスタレーション Photo: Junichi Kakizaki
⑥《Inside and outside of Lilim's head | リリムの頭の中側と外側》2005年 ※未発表作
  写真、彫刻 Photo: Junichi Kakizaki
⑦ 《Traces of someone of wind l 誰かの風の痕跡》2010年 
  写真、インスタレーション Photo: Junichi Kakizaki
⑧《Almunge's bird's nest l アルムンゲの鳥の巣》 2005年 
  写真、彫刻、インスタレーション Photo: Junichi Kakizaki
⑨《Haro l ハロ》 2010年 
  写真、インスタレーション Photo: Junichi Kakizaki
⑩《Humleblomster in anthill l 蟻塚にホップの花を挿す》#1 2010年 
  写真、インスタレーション Photo: Junichi Kakizaki
⑪《Humleblomster in anthill l 蟻塚にホップの花を挿す》#2 2010年 
  写真、インスタレーション Photo: Junichi Kakizaki
⑫《Wandering Spirit l 霊の彷徨》A 2010年 
  写真 、インスタレーション Photo: Junichi Kakizaki
⑬《Wandering Spirit l 霊の彷徨》B 2010年 
  写真、インスタレーション Photo: Junichi Kakizaki
⑭《Shampoohat Betty Boop l シャンプーハット ベティー・ブープ》 2010年 
  写真、彫刻 Photo: Joji Okamoto
⑮《Noname l ノーネーム》2010年 
  写真、彫刻 Photo: Joji Okamoto
⑯《Portrait of old Mr. Kazuo Ohno l 大野一雄翁の肖像》 2010年 
  写真、彫刻 Photo: Joji Okamoto
⑰ 《Nirvana of Kazuo Ohno l 大野一雄涅槃図》 2010年 
  写真、彫刻 Photo: Joji Okamoto
⑱ 《Those who observe the end of Mr. O l O氏の臨終を看取る者達》 2010年 
  写真、彫刻 Photo: Joji Okamoto
⑲ 《Last vomit l 最後の嘔吐物》 2010年 
  写真、彫刻 Photo: Joji Okamoto
⑳ 《Mr.O l O氏》 2010年 
  写真、彫刻 Photo: Joji Okamoto
㉑ 《Metaphor for The Monolith, Vigeland installation l モノリス、ヴィーゲランインスタレーションのメタファー》#2   2010年 
  写真、インスタレーション Photo: Joji Okamoto
㉒ 《Metaphor for The Monolith, Vigeland installation l モノリス、ヴィーゲランインスタレーションのメタファー》#1 2010年
  写真、インスタレーション Photo: Joji Okamoto
 



 オープニング企画
トークイベント「Ωの卵」

日時:2022年3月19日(土)19時19分〜
​会場:東向島 北條工務店となり
 
ゲスト:
林靖高 (Chim↑Pom)  
ロジャー・マクドナルド (AIT)  ※オンライン
渡辺真也 (インディペンデントキュレーター)
​モデレーター:鈴木一史 (志賀高原ロマン美術館)
 
アーティスト:
赤星利樹
伊阪柊
大木裕之
柿崎順一
韓成南
平山好哉
三野綾子
 
オブザーバー:会場にお集まりいただいた全ての皆様
 
林靖高 from Chim↑Pom
Courtesy of the ANOMALY and MUJIN-TO Production
Photo: Memi Kakizai
 

  

 
ロジャー・マクドナルド (AIT) 
※オンライン参加

 

 
 
 

渡辺真也 (インディペンデントキュレーター)

 
 
 
※トークイベントはどなたでもご参加いただけます (先着50名様限定)。※当日はコロナ対策の為、入場者が密集しないよう臨機応変な入場制限を行います。また、必ずマスク着用と手指の消毒をお願いします。
 
 
 
 

 松澤宥 《プサイの死体遺体》 1964 紙、印刷 個人蔵
 
 
 
 
韓成南 《onna》 2021 平面インスタレーション
 
 
 
大木裕之 《20220214》 2022 ドローイング
 
 
 
大木裕之 《001001 : 松澤宥+大野一雄コラボレーション》 2001
 ビデオ @長谷寺、長野市
 
 
平山好哉 《random gift》 2021 インスタレーション
 
 
 
齋藤春佳 《影の形が山》 2017 映像インスタレーション
 
 
 
三野綾子 《Mound/Vessel》 2012 インスタレーション
 
 
 
赤星利樹 《お披露目会》 2020 農家 おきらくや - 滞在プロジェクト
 
 
 
伊阪柊 《The Sprite 雷*霊》 2021 立体、3DCG
 
 
 
Benjamin Efrati 《GNOZO show》 2012 -  オンライントークショー
 
 
 
 
 
 
協力各位:
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Chim↑Pom from Smappa!Group : Happy Spring                                                                                               In collaboration         with Junichi Kakizaki                                      




The retrospective exhibition "Chim ↑ Pom: Happy Spring" at Mori Art Museum starts on Friday February 18, 2022, Junichi Kakizaki will be exhibiting two works of "Radiation-Exposed Flowers Harmony" photograph and "Radiation-Exposed Flowers Harmony" sculpture, which I co-produced with Chim ↑ Pom in 2011. Please see the passage of time for 10 years since then.


 
Build-Burger  2018
Mixed media (3 layers of concrete floors cropped from “Ningen Restaurant,” various furniture and objects from each floor of the building)
400 x 360 x 280 cm (left), 186 x 170 x 155 cm (right)
In cooperation with Ningen Restaurant, Smappa! Group, Koto Hiroya
Private collection (left)
Courtesy: ANOMALY, Tokyo
Installation view: Grand Open - Marvelous Liberation -, ANOMALY, Tokyo, 2018
Photo: Morita Kenji
 
 
 


Period
2022.2.18 [Fri] - 5.29 [Sun]
Open every day
 
Open Hours
10:00-22:00 (Last Admission: 21:30)
* 10:00-17:00 on Tuesdays (Last Admission: 16:30)
* Open until 22:00 on Tuesday, May 3, 2022 (Last Admission: 21:30)
 
Venue
Mori Art Museum (53F, Roppongi Hills Mori Tower) et al.
 
Admission
[Weekdays]
Adults 1,800 yen (1,600 yen)
Students (University/Highschool) 1,200 yen (1,100 yen)
Children (Age 4 through Junior High School Students) 600 yen (500 yen)
Seniors (Ages 65 and over) 1,500 yen (1,300 yen)
 
[Saturdays, Sundays and Holidays]
Adults 2,000 yen (1,800 yen)
Students (University/Highschool) 1,300 yen (1,200 yen)
Children (Age 4 through Junior High School Students) 700 yen (600 yen)
Seniors (Ages 65 and over) 1,700 yen (1,500 yen)
 
* ( ) = Admission when purchased online.
 
 

 

Gold Experience  2012
Tarpaulin balloon, mixed media
650 x 800 x 600 cm
Courtesy: ANOMALY and MUJIN-TO Production, Tokyo
Installation view: Chim↑Pom, PARCO Museum, Tokyo, 2012
 
 


The "Chim ↑ Pom: Happy Spring" is a truly rich and unusual exhibition, and I am proud of being an exhibitor. Junichi Kakizaki is exhibiting only two works, but I would like everyone to take a look at the entire exhibition, follow in the footsteps of Chim ↑ Pom, deepen their understanding, and experience its grandeur.
 


“A Drunk Pandemic”  2019-2020
Private collection
Commissioned and produced by Manchester International Festival and Contact, 2019
Curated by Contact Young Curators
Courtesy: ANOMALY and MUJIN-TO Production, Tokyo
Photo: Michael Pollard
 
 
 



Junichi Kakizaki co-production 2 works:

① 《Radiation-Exposed Flowers Harmony》2011/2022
Chim ↑ Pom with Junichi Kakizaki
Sculpture (Ikebana), mixed media
W163 x H103 x D79
Courtesy: ANOMALY and MUJIN-TO Production, Tokyo

➁ 《Radiation-Exposed Flowers Harmony》Documentation photo  2011
Chim ↑ Pom with Junichi Kakizaki
Photograph, color print
Photo: Kei Miyajima
Courtesy: ANOMALY and MUJIN-TO Production, Tokyo

Radiation-Exposed Flowers Harmony  2011
Chim↑Pom, In collaboration with Junichi Kakizaki
Plants, other   Sculpture, Mixed media
Courtesy: ANOMALY and MUJIN-TO Production, Tokyo
Installation view: "Real Times" Exhibition, MUJIN-TO Production, Tokyo 2011
Photo: Miyajima Kei
© Chim↑Pom / Junichi Kakizaki
 
 



 
URL:
 
U.S.A. Visitor Center (from the project "The other side")  2017
Giclee print
66 x 100 cm
Collection: Miyanomori Museum of Art, Sapporo
Courtesy: ANOMALY and MUJIN-TO Production, Tokyo
Photo: Matsuda Osamu
 
 
 

 
About the Exhibition
 

Street  2017-2018 
On-site installation   Dimensions variable
Courtesy: ANOMALY and MUJIN-TO Production, Tokyo
Installation view: Asian Art Biennial 2017, National Taiwan Museum
of Fine Arts, Taichung, 2017-2018
Photo: Maeda Yuki
 
 
May, 2020, Tokyo (Hey-rasshai) - Drawing a Blueprint -  2020
Cyanotype print, gelatin, canvas, iron frame
175.5 x 352.3 x 4.5 cm
Takahashi Ryutaro Collection, Tokyo
Courtesy: ANOMALY and MUJIN-TO Production, Tokyo
Production view: Shinjuku, Tokyo
 
 
 
 
Don’t Follow the Wind  2015-
Courtesy: Don’t Follow the Wind Committee
 
 
 
 
Making the Sky of Hiroshima "PIKA!"  2009
Lambda print, video
66.7 x 100 cm (photo), 5 min. 35 sec. (video)
Courtesy: ANOMALY and MUJIN-TO Production, Tokyo
Photo: Cactus Nakao
 
 
 
LEVEL 7 feat. “Myth of Tomorrow”  2011
Acrylic on paper, PVC panel, video and others
84 x 200 cm (painting), 6 min. 35 sec. (video)
Courtesy: ANOMALY and MUJIN-TO Production, Tokyo
 
 


SPEECH (from the project “Thank You Celeb Project I’m BOKAN” )  2007
Video
1 min. 53 sec.
Courtesy: ANOMALY and MUJIN-TO Production, Tokyo



Crowdfunding for New Art Project Crying Museum:

“Crying Museum” illustration/referential image




Chim↑Pom 
@Köln
Courtesy: ANOMALY and MUJIN-TO Production
Photo: Seiha Yamaguchi
 
 
 
 
 URL:

 

 

 
 
 
 
 
 
 

Chim↑Pom展:ハッピースプリング                               Chim↑Pom from Smappa!Group                                                                                            In collaboration with Junichi Kakizaki                                     


 
2022年2月18日(金)より森美術館にて開催されるChim↑Pomの大型回顧展「Chim↑Pom展:ハッピースプリング」に柿崎順一は、2011年 Chim↑Pomと共同制作した《被曝花ハーモニー》写真作品と《被曝花ハーモニー》彫刻作品の2作品で参加出展します。あれから10年、時の経過をご覧ください。

 
《ビルバーガー》 2018年
ミクストメディア(にんげんレストランのビルから切り出された3階分のフロアの床、各階の残留物)
400×360×280 cm(左)、186×170×155 cm(右)
素材提供:にんげんレストラン、Smappa! Group、古藤寛也
個人蔵(左)
Courtesy: ANOMALY(東京)
展示風景:「グランドオープン」ANOMALY(東京)2018年
撮影: 森田兼次
 
 

 
会期
2022.2.18(金)~ 5.29(日)
会期中無休
 
開館時間
10:00~22:00(最終入館 21:30)
※火曜日のみ17:00まで(最終入館 16:30)
※ただし5月3日(火・祝)は22:00まで(最終入館 21:30)
 
会場
森美術館(六本木ヒルズ森タワー53階)ほか

 

 
料金
[平日]
一般 1,800円(1,600円)
学生(高校・大学生)1,200円(1,100円)
子供(4歳~中学生)600円(500円)
シニア(65歳以上)1,500円(1,300円)
 
[土・日・休日]
一般 2,000円(1,800円)
学生(高校・大学生)1,300円(1,200円)
子供(4歳~中学生)700円(600円)
シニア(65歳以上)1,700円(1,500円)
 
※専用オンラインサイトでチケットを購入すると( )内の料金が適用されます。

 

 
《ゴールド・エクスペリエンス》 2012年
ターボリン製バルーン、ミクストメディア
650×800×600 cm
Courtesy: ANOMALY and MUJIN-TO Production(東京)
展示風景:「Chim↑Pom展」パルコミュージアム(東京)2012年
 

 
「Chim↑Pom展:ハッピースプリング」は、本当に濃厚で類稀な展覧会になっていると、一出展者でありながら自負します。柿崎順一はニ作品のみの出展ですが、皆様には展覧会全体を是非ご覧いただき、Chim↑Pomのこれまでの足跡を辿ると共に、理解を深め、その壮大さをご体感いただきたいと思います。
 
 

《酔いどれパンデミック》 2019-2020年
個人蔵
委託制作:Manchester International Festival and Contact, 2019
企画:Contact Young Curators
Courtesy: ANOMALY and MUJIN-TO Production(東京)
撮影:Michael Pollard
 
 
 




柿崎順一共同制作2点:
 
① 《被曝花ハーモニー》2011/2022年 
Chim↑Pom with 柿崎順一
彫刻 (いけばな)、ミクストメディア
W163 × H103 × D79
Courtesy: ANOMALY and MUJIN-TO Production, Tokyo

➁ 《被曝花ハーモニー》記録写真  2011年
Chim↑Pom with 柿崎順一
写真、カラープリント
撮影: 宮島径
Courtesy: ANOMALY and MUJIN-TO Production, Tokyo
 
《被曝花ハーモニー》 2011年 
Chim↑Pom, In collaboration with Junichi Kakizaki
植物、ほか 彫刻 (いけばな)、ミクストメディア
Courtesy: ANOMALY and MUJIN-TO Production(東京)
展示風景: Chim↑Pom展 「REAL TIMES」 無人島プロダクション  (東京)  2011年
撮影: 宮島径
© Chim↑Pom / Junichi Kakizaki
 




 
URL:

 

《USAビジターセンター》(「ジ・アザ―・サイド」プロジェクトより)2017年
ジークレープリント
66×100 cm
所蔵:札幌宮の森美術館
Courtesy: ANOMALY and MUJIN-TO Production(東京)
撮影:松田 修
 
 
 
 

開催概要
 
タイトル
Chim↑Pom展:ハッビースプリング
 
 

《道》 2017-2018年
オンサイト・インスタレーション
サイズ可変
Courtesy: ANOMALY and MUJIN-TO Production(東京)
展示風景:「アジア・アート・ビエンナーレ2017」国立台湾美術館(台中)2017-2018年
撮影:前田ユキ
 
 
 
《May, 2020, Tokyo(へいらっしゃい)―青写真を描く―》 2020年
サイアノタイププリント、ゼラチン、キャンバス、鉄フレーム
175.5×352.3×4.5 cm
所蔵:高橋龍太郎コレクション(東京)
Courtesy: ANOMALY and MUJIN-TO Production(東京)
制作風景:東京、新宿
 
 
 
 
 
「Don’t Follow the Wind」 2015年-
Courtesy: Don’t Follow the Wind Committee
 
 
 
 
《ヒロシマの空をピカッとさせる》  2009年
ラムダプリント、ビデオ
写真:66.7×100 cm、ビデオ:5分35秒
Courtesy: ANOMALY and MUJIN-TO Production(東京)
撮影:Cactus Nakao
 
 
《LEVEL 7 feat.『明日の神話』》 2011年
アクリル絵具、紙、塩化ビニール板、ビデオ、ほか
絵画:84×200 cm、ビデオ:6分35秒
所蔵:岡本太郎記念館(東京)
Courtesy: ANOMALY and MUJIN-TO Production(東京)
 

《スピーチ》(「サンキューセレブプロジェクト アイムボカン」より) 2007年
ビデオ
1分53秒
Courtesy: ANOMALY and MUJIN-TO Production(東京)



《くらいんぐみゅーじあむ》事前予約受付中

アートプロジェクト《くらいんぐみゅーじあむ》では、展覧会場内に託児所を開設します。子育て中の方はぜひ《くらいんぐみゅーじあむ》を利用して、展覧会を鑑賞しませんか。専用ウェブサイトから事前に予約をしてください。

《くらいんぐみゅーじあむ》イメージ

新作アートプロジェクト《くらいんぐみゅーじあむ》で、クラウドファンディングを実施
注目のリターンはオリジナルの「ぬり絵」、コンテストも開催

展覧会場に託児所を開設する新作のアートプロジェクト《くらいんぐみゅーじあむ》では、託児所の運営資金の調達を目的としたクラウドファンディングを実施します。子育て世代がなかなか気軽に美術館に足を運べない当世日本の社会事情に想を得た本プロジェクトですが、ご支援いただく金額によって、託児所を運営できる日数が決まります。目標金額は400万円とし、ストレッチゴールを設定します。支援金額は1,000円から33万円(税込)まで6コースで、リターンもさまざま。なかでも注目のリターンは、Chim↑Pom作のオリジナルぬり絵(各コース共通)。提供されるぬり絵データで、思い思いにぬり絵を楽しむのみならず、本プロジェクトの関連イベントとして実施する「ぬり絵コンテスト」に応募することができます。Chim↑Pomのほか、会田誠、東村アキコ、河村康輔が審査員として受賞作品を決定します。


Chim↑Pom 
@Köln
Courtesy: ANOMALY and MUJIN-TO Production
撮影:山口聖巴
 
 
 
 
 URL: