http://developer.android.com/sdk/installing.html
$リアルタイムCGの基礎+Android

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Installing the SDK
SDKのインストール

This page describes how to install the Android SDK and set up your development environment for the first time.
このページは、AndroidSDKのインストールと、初めて使う開発環境へのセットアップの方法をを説明します。

If you encounter any problems during installation, see the Troubleshooting section at the bottom of this page.
もしインストール中に問題が発生した場合、このページの下のトラブルシューティングセクションを見てください。

Updating?
更新の場合

If you already have an Android SDK, use the Android SDK and AVD Manager tool to install updated tools and new Android platforms into your existing environment.
もし、既にAndroidSDKをお持ちの場合、AndroidSDKを使いAVDマネージャーツールでアップデートされたツールをインストールし、新しいAndroidプラットフォームを既存の環境に作ってください。

For information about how to do that, see Adding SDK Components.
その方法ついての情報は、『SDKコンポーネントの追加』(Adding SDK Components)を見てください。

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Step 1. Preparing Your Development Computer
ステップ 1. 開発用コンピュータの準備

Before getting started with the Android SDK, take a moment to confirm that your development computer meets the System Requirements.
AndroidSDKを使用を開始する前に、開発用コンピュータの『システム要件』(System Requirements)を満たしているか確認してください。

In particular, you might need to install the JDK, if you don't have it already.
特殊な場合、JDKをまだ持っていなかった場合、JDKをインストールする必要があるかもしれません。

If you will be developing in Eclipse with the Android Development Tools (ADT) Plugin—the recommended path if you are new to Android—make sure that you have a suitable version of Eclipse installed on your computer as described in the System Requirements document.
もし、EclipseでAndroid Development Tools(ADT)プラグイン—Androidを新たに使う場合に推奨される方法—で開発するつもりなら、『システム要件』(System Requirements)のドキュメントにある説明したようにインストールされているEclipseが適したバージョンであるか、確認してください。

If you need to install Eclipse, you can download it from this location:
もし、Eclipseをインストールする必要があるのなら、この場所からダウンロードできます:

http://www.eclipse.org/downloads/

The "Eclipse Classic" version is recommended.
"Eclipse Classic"バージョンを推奨します。

Otherwise, a Java or RCP version of Eclipse is recommended.
別の方法では、EclipseのJavaもしくはRCP版を推奨します。

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Step 2. Downloading the SDK Starter Package
ステップ 2. SDKスターターパッケージのダウンロード

The SDK starter package is not a full development environment—it includes only the core SDK Tools, which you can use to download the rest of the SDK components (such as the latest Android platform).
SDKスターターパッケージは完全な開発環境ではありません—コアSDKだけがインストールされます。それでSDKコンポーネントの残り(最新Androidプラットフォーム等)をダウンロードして使うことができます。

If you haven't already, get the latest version of the SDK starter package from the SDK download page.
もし、まだ持っていなければ、最新版のSDKスターターパッケージを『SDKダウンロードページ』(SDK download page)から取得してください。

If you downloaded a .zip or .tgz package (instead of the SDK installer), unpack it to a safe location on your machine.
もしダウンロードしたのが.zipか.tgzパッケージ(SDKインストーラーでは無く)なら、適当な場所で解凍してください。

By default, the SDK files are unpacked into a directory named android-sdk-`machine-platform`.
なにもしなければ、SDKファイルは"android-sdk-`プラットフォーム名`"と名づけられたディレクトリに解凍されます。

If you downloaded the Windows installer (.exe file), run it now and it will check whether the proper Java SE Development Kit (JDK) is installed (installing it, if necessary), then install the SDK Tools into a default location (which you can modify).
もし、Windowsインストーラ(.exe ファイル)をダウンロードした場合、実行すると、それは適切なJava SE Development Kit(JDK)がインストールされているかどうか確認し(必要ならインストールしてください)。デフォルト位置(変更できます)へSDKツールをインストールします。

Make a note of the name and location of the SDK directory on your system—you will need to refer to the SDK directory later, when setting up the ADT plugin and when using the SDK tools from the command line.
システムのSDKディレクトリの位置を決め、名前を書きとめてください。—後でSDKディレクトリを参照する必要が出てきます、それはADTプラグインを設定する時、SDKツールをコマンドラインから使う時などです。

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Step 3. Installing the ADT Plugin for Eclipse
ステップ 3. Eclipse用のADTプラグインのインストール

Android offers a custom plugin for the Eclipse IDE, called Android Development Tools (ADT), that is designed to give you a powerful, integrated environment in which to build Android applications.
AndroidはEclipseIDE用のカスタムプラグインを提供しています。Android Development Tolls(ADT)と呼ばれます。それはAndroidアプリケーションを構築する強力な統合環境を与えるように設計されています。

It extends the capabilites of Eclipse to let you quickly set up new Android projects, create an application UI, debug your applications using the Android SDK tools, and even export signed (or unsigned) APKs in order to distribute your application.
新しいAndroidプロジェクトを迅速にセットアップできるようにEclipseの能力を拡張します、アプリケーションUIの作成、AndroidSDKツールをつかったアプリケーションのデバッグ、そして、アプリケーションを配信するために署名され(もしくはされていない)たAPKのエキスポート。

In general, developing in Eclipse with ADT is a highly recommended approach and is the fastest way to get started with Android.
一般的には、ADTを伴うEclipseでの開発は高く推奨されるているアプローチで、Android開発を開始するのに最も早い方法です。

If you'd like to use ADT for developing Android applications, install it now.
もし、Androidアプリケーションの開発にADTを使いたいのなら、ここをインストールしてください。

Read Installing the ADT Plugin for step-by-step installation instructions, then return here to continue the last step in setting up your Android SDK.
段階的インストール手順が書かれた『ADTプラグインのインストール』(Installing the ADT Plugin)を読んでください。そしてここに戻りAnddroidSDKセッティングの最後のステップを継続してください。

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Step 4. Adding Platforms and Other Components
ステップ 4. プラットフォームとその他のコンポーネントの追加

The last step in setting up your SDK is using the Android SDK and AVD Manager (a tool included in the SDK starter package) to download essential SDK components into your development environment.
SDK設定の最後のステップは、開発環境に、AndroidADKと重要なSDKコンポーネントをダウンロードするためのAVDマネージャー(SDKスターターパッケージを含まれるツール)の使い方です。

The SDK uses a modular structure that separates the major parts of the SDK—Android platform versions, add-ons, tools, samples, and documentation—into a set of separately installable components.
SDKは、個別にインストール可能なコンポーネントセットとして、SDKの主要部品—Androidプラットフォームバージョン、アドオン、ツール、サンプル、そしてドキュメント—に分割された、モジュラー構造を使用しています。

The SDK starter package, which you've already downloaded, includes only a single component: the latest version of the SDK Tools.
ダウンロードされているSDKスターターパッケージは、単一コンポーネントだけが組み込まれています:最新版のSDKツール

To develop an Android application, you also need to download at least one Android platform and the associated platform tools.
Androidアプリケーションの開発には、更に少なくとも一つのAndroidプラットフォームと関連したプラットフォームツールのダウンロードを必要とします。

You can add other components and platforms as well, which is highly recommended.
他のコンポーネントやプラットフォームを更に追加することができます。それは高く推奨されています。

If you used the Windows installer, when you complete the installation wizard, it will launch the Android SDK and AVD Manager with a default set of platforms and other components selected for you to install.
もし、Windowsインストーラーをつかったなら、インストールウィザードが終了した際、AndroidSDKとSVDマネージャが、既定のプラットフォーム設定とインストールするために選択されたほかのコンポーネントを伴って、実行されます。

Simply click Install to accept the recommended set of components and install them.
単純に、『Install』をクリックし、推奨されたコンポーネントの設定を受け入れ、それらをインストールしてください。

You can then skip to Step 5, but we recommend you first read the section about the Available Components to better understand the components available from the Android SDK and AVD Manager.
ステップ5はスキップできます、しかし最初に『利用可能なコンポーネント』(Available Components)セクションを読むことをお勧めしています。それはAndroidSDKとSVDマネージャから入手できるコンポーネントを理解するのに良いでしょう。

You can launch the Android SDK and AVD Manager in one of the following ways:
次のいずれかの方法で、AndroidSDKとAVDマネージャを起動できます:

・From within Eclipse, select Window > Android SDK and AVD Manager.
・Eclipseから、Window > Android SDK and AVD Managerを選択してください。

・On Windows, double-click the SDK Manager.exe file at the root of the Android SDK directory.
・Windowsでは、AndroidSDKディレクトリのルートにある、SDK Manager.exeファイルをダブルクリックしてください。

・On Mac or Linux, open a terminal and navigate to the tools/ directory in the Android SDK, then execute:
・MacもしくはLinuxでは、端末を開き、Android SDKにあるtools/ディレクトリに移動してから、実行します。

--
android
--

To download components, use the graphical UI of the Android SDK and AVD Manager to browse the SDK repository and select new or updated components (see figure 1).
コンポーネントをダウンロードするには、AndroidSDKとAVDマネージャのグラフィカルUIを使い、SDKレポジトリを表示し、新規もしくはコンポーネントの更新を選択(図1参照)してください。

The Android SDK and AVD Manager installs the selected components in your SDK environment.
AndroidSDKとAVDマネージャは選択されたコンポーネントをSDK環境にインストールします。

For information about which components you should download, see Recommended Components.
ダウンロードするべきコンポーネントについての情報は、『推奨されるコンポーネント』(Recommended Components)を参照してください。

$リアルタイムCGの基礎+Android


Figure 1. The Android SDK and AVD Manager's Available Packages panel, which shows the SDK components that are available for you to download into your environment.
図1. AndroidSDKとAVDマネージャの利用可能な派ケージウィンドウ、利用可能なSDKコンポーネントが表示されます。


Available Components
利用可能なコンポーネント

By default, there are two repositories of components for your SDK: Android Repository and Third party Add-ons.
既定設定では、SDKには二つのコンポーネントのリポジトリが存在します:AndroidレポジトリとThird party Add-onsレポジトリ。

The Android Repository offers these types of components:
Androidレポジトリは以下のコンポーネントタイプを提供します:

・SDK Tools — Contains tools for debugging and testing your application and other utility tools. These tools are installed with the Android SDK starter package and receive periodic updates. You can access these tools in the `sdk`/tools/ directory of your SDK. To learn more about them, see SDK Tools in the developer guide.

・SDK ツール — アプリケーションをデバッグやテストするツール、また他のユーティリティツールが含まれます。それらのツールはAndroidSDKスターターパッケージによりインストールされ、また定期的な更新を受け取ります。それらのツールは、SDKの`sdk`/tools/ディレクトリからアクセスできます。それらのツールについてより学ぶには、デベロッパーガイドのSDK Toolsを参照してください。

・SDK Platform-tools — Contains platform-dependent tools for developing and debugging your application. These tools support the latest features of the Android platform and are typically updated only when a new platform becomes available. You can access these tools in the `sdk`/platform-tools/ directory. To learn more about them, see Platform Tools in the developer guide.

・SDK プラットフォームツール —アプリケーションの開発デバッグをするためのプラットフォーム開発ツールが含まれます。それらのツールはAndroidプラットフォームの最新機能をサポートし、新しいプラットフォームが利用可能になった時に典型的に更新されます。それらのツールは、`sdk`/platform-tools/ディレクトリからアクセスできます。それらのツールについてより学ぶには、デベロッパーガイドのPlatform Toolsを参照してください。

・Android platforms — An SDK platform is available for every production Android platform deployable to Android-powered devices. Each SDK platform component includes a fully compliant Android library, system image, sample code, and emulator skins. To learn more about a specific platform, see the list of platforms that appears under the section "Downloadable SDK Components" on the left part of this page.

・Androidプラットフォーム — SDKプラットフォームは、Android搭載デバイスに展開できるAndroidプラットフォームの、全ての製品で利用可能です。それぞれのSDKプラットフォームコンポーネントは完全に準拠したAndroidライブラリ、システムイメージ、サンプルコード、そしてエミュレータスキンなどを含みます。

・USB Driver for Windows (Windows only) — Contains driver files that you can install on your Windows computer, so that you can run and debug your applications on an actual device. You do not need the USB driver unless you plan to debug your application on an actual Android-powered device. If you develop on Mac OS X or Linux, you do not need a special driver to debug your application on an Android-powered device. See Using Hardware Devices for more information about developing on a real device.

・Windows用USBドライバー(Windows版のみ) — Windowsマシンにインストールできるドライバーファイルを含みます、それは実際のデバイス上でアプリケーションの実行やデバッグができます。実際のアンドロイド搭載デバイス上での、アプリケーションのデバッグ計画がなければUSBドライバーは必要ありません。もし、Mac OS XやLinuxで開発する場合、アンドロイド搭載デバイスでのアプリケーションのデバッグには特別なドライバーは必要ありません。本物のデバイス上での開発についての詳細についてはUsing Hardware Devicesを参照してください。

・Samples — Contains the sample code and apps available for each Android development platform. If you are just getting started with Android development, make sure to download the samples to your SDK.

・サンプル — それぞれのAndroid開発プラットフォームには利用可能なサンプルコードとアプリが含まれます。もし、Androidでの開発を開始するだけなら、SDKがダウンロードされているか確認してください。

・Documentation — Contains a local copy of the latest multiversion documentation for the Android framework API.

・ドキュメント — AndroidフレームワークAPIには最新のマルチバージョンのドキュメントのローカルコピーが含まれます。

The Third party Add-ons provide components that allow you to create a development environment using a specific Android external library (such as the Google Maps library) or a customized (but fully compliant) Android system image.
サードパーティアドオンは特定のAndroid外部ライブラリ(Google Mapsライブラリ等)や、カスタマイズされた (しかし完全に準拠した) Androidシステム画像を利用した、開発環境を作成できるようにするコンポーネントを提供します。

You can add additional Add-on repositories by clicking Add Add-on Site.
『Add Add-on Site』をクリックすることで、レポジトリにアドオンを追加することができます。


Recommended Components
推奨されるコンポーネント

The SDK repository contains a range of components that you can download.
SDKレポジトリはダウンロードできるコンポーネントの範囲を含みます。

Use the table below to determine which components you need, based on whether you want to set up a basic, recommended, or full development environment:
あなたが希望する、基本、推奨、もしくは完全な開発環境のセットアップに基づいて、どのコンポーネントが必要か判断するために下記の表を使ってください。


Environment
  SDK Component
    Comments
Basic
基本

  SDK Tools
  SDKツール

If you've just installed the SDK starter package, then you already have the latest version of this component. The SDK Tools component is required to develop an Android application. Make sure you keep this up to date.

もし、SDKスターターパッケージをインストールしただけなら、あなたは既に最新版のコンポーネントを持っています。SDKツールコンポーネントはAndroidアプリケーション開発をするために必要です。現在までに、この状態が保たれているか確認してください。

  SDK Platform-tools
  SDKプラットフォームツール

This includes more tools that are required for application development. These tools are platform-dependent and typically update only when a new SDK platform is made available, in order to support new features in the platform. These tools are always backward compatible with older platforms, but you must be sure that you have the latest version of these tools when you install a new SDK platform.

これで含まれる多くのツールはアプリケーション開発で必要です。これらのツールはプラットフォーム依存し、そのプラットフォームでの新機能のサポートが提供され、新しいSDKプラットフォームが利用可能になった時に典型的な更新のみされます。これらのツールは常に古いプラットフォームとの下位互換性がありますが、新しいSDKプラットフォームをインストールするときに、これらのツールの最新版を確実に持っていないといけません。

  SDK platform
  SDKプラットフォーム

You need to download at least one platform into your environment, so that you will be able to compile your application and set up an Android Virtual Device (AVD) to run it on (in the emulator). To start with, just download the latest version of the platform. Later, if you plan to publish your application, you will want to download other platforms as well, so that you can test your application on the full range of Android platform versions that your application supports.

少なくとも一つのプラットフォームを環境にダウンロードする必要があります、そうすることで、アプリケーションをコンパイルしたり、Andrdoid仮想デバイス(AVD)を(エミュレーター上で)走らせることができるようになります。手始めに、プラットフォームの最新版のダウンロードだけしてみてください。その後、もしアプリケーションを配布する予定なら、更に他のプラットフォームをダウンロードをしたくなります、そうすることで、アプリケーションをサポートする全範囲のAndroidプラットフォームバージョンで、あなたのアプリケーションをテストすることができます。

  +
Recommended(plus Basic)
推奨(+基本)

  Documentation
  ドキュメント

The Documentation component is useful because it lets you work offline and also look up API reference information from inside Eclipse.ドキュメントコンポーネントは、オフラインで仕事をしても、Eclipseの中からAPIリファレンス情報の検索ができるため、便利です。

  Samples
  サンプル

The Samples components give you source code that you can use to learn about Android, load as a project and run, or reuse in your own app. Note that multiple samples components are available — one for each Android platform version. When you are choosing a samples component to download, select the one whose API Level matches the API Level of the Android platform that you plan to use.
サンプルコンポーネントは、、プロジェクトを読み込んで実行したりAndroidについて学習したり、またはあなた独自のアプリで再利用できる、ソースコードを提供します。複数のサンプルコンポーネントが利用可能なことに注意してください— 各Androidプラットフォームバージョンに対して一つ。サンプルコンポーネントを選択してダウンロードした際、利用プランのアンドロイドプラットフォームのAPIレベルに一致したAPIレベルを選択してください。

  Usb Driver
  USBドライバー

The Usb Driver component is needed only if you are developing on Windows and have an Android-powered device on which you want to install your application for debugging and testing. For Mac OS X and Linux platforms, no special driver is needed.
USBドライバーコンポーネントは、Windows上で開発している場合のみ必要となり、デバッグやテスト用にアプリケーションのインストールを望んだAndroid搭載デバイスを持っています。Mac OS XとLinuxプラットフォームの場合は、特別なドライバーは必要とされていません。

  +  
Full(plus Recommended)
完全(+推奨)

  Google APIs
  GoogleAPI

The Google APIs add-on gives your application access to the Maps external library, which makes it easy to display and manipulate Maps data in your application.
GoogleAPIのアドオンは、アプリケーション内でマップデータを簡単に表示およびを操作するマップ外部ライブラリへのアプリケーションアクセスを提供します。

  Additional SDK Platforms
  追加のSDKプラットフォーム

If you plan to publish your application, you will want to download additional platforms corresponding to the Android platform versions on which you want the application to run. The recommended approach is to compile your application against the lowest version you want to support, but test it against higher versions that you intend the application to run on. You can test your applications on different platforms by running in an Android Virtual Device (AVD) on the Android emulator.

もし、アプリケーションを配布を予定する場合、あなたがアプリケーションを実行したいバージョンのAndroidプラットフォームに一致した追加のプラットフォームをダウンロードしたくなるでしょう。推奨されるアプローチは、アプリケーションのコンパイルは、サポートを望む最も低いアージョンに対して行いますが、そのテストは、アプリケーションの実行予定の上位バージョンに対して行います。Androidエミュレータ上のAndroid仮想デバイス(AVD)で実行することにより、異なるプラットフォーム上で、アプリケーションをテストすることができます。

Once you've installed at least the basic configuration of SDK components, you're ready to start developing Android apps.
一度SDKコンポーネントの少なくとも基本的な構成でインストールを終えると、Androidアプリの開発をスタートする準備が整います。

The next section describes the contents of the Android SDK to familiarize you with the components you've just installed.
次のセクションでは、インストールだけされたコンポーネントに慣れるためにAndroid SDKの内容が説明されています。

For more information about using the Android SDK and AVD Manager, see the Adding SDK Components document.
AndroidSDKとAVDマネージャの使い方についての詳細は、Adding SDK Componentsドキュメントを参考にしてください。

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Step 5. Exploring the SDK (Optional)
Step 5. SDKの探索(オプション)

Once you've installed the SDK and downloaded the platforms, documentation, and add-ons that you need, we suggest that you open the SDK directory and take a look at what's inside.
一度インストールした、SDKとダウンロードしたプラットフォーム、ドキュメント、そしてアドオンは必要なものです、SDKディレクトリをひらいたり何が中にはいっているのか見てみたりすることを提案します。

The table below describes the full SDK directory contents, with components installed.
以下の表は、コンポーネントがインストールされた全てのSDKディレクトリ内容です。

=====
Name
Description

--
add-ons/

Contains add-ons to the Android SDK development environment, which let you develop against external libraries that are available on some devices.

いくつかのデバイス上で利用可能な、外部ライブラリに対して開発できる、AndroidSDK開発環境へのアドオンが含まれます。

--
docs/

A full set of documentation in HTML format, including the Developer's Guide, API Reference, and other information. To read the documentation, load the file offline.html in a web browser.
開発者ガイド、APIリファレンス、およびその他の情報を含む、HTMLフォーマットのドキュメントフルセット。ドキュメントを読むには、offline.htmlファイルをウェブブラウザーに読み込んでください。

--
platform-tools/

Contains platform-dependent development tools that may be updated with each platform release. The platform tools include the Android Debug Bridge (adb) as well as other tools that you don't typically use directly. These tools are separate from the development tools in the tools/ directory because these tools may be updated in order to support new features in the latest Android platform.

プラットフォーム依存の開発ツールが含まれ、それは各プラットフォームのリリースで更新されます。プラットフォームツールは、通常は使用しないその他のツールと同様に、Android Debug Bridge(ADB)が含まれています。これらのツールは、最新Androidプラットフォームで新機能をサポートするために更新される可能性があるため、これらのツールは、/toolsディレクトリにある開発ツールから分離されています。

--
platforms/

Contains a set of Android platform versions that you can develop applications against, each in a separate directory.

各分離されたディレクトリに対してアプリケーションを開発することができる、Androidプラットフォームバージョンのセットが含まれています。

--
platforms/‘platform‘/

Platform version directory, for example "android-11". All platform version directories contain a similar set of files and subdirectory structure. Each platform directory also includes the Android library (android.jar) that is used to compile applications against the platform version.

プラットフォームバージョンディレクトリ、たとえば "android-11"。全てのプラットフォームバージョンのディレクトリが、階層構造が類似したファイルセットとして含まれます。各プラットフォームディレクトリもまた、プラットフォームバージョンに対してアプリケーションをコンパイルするために使用されている、Androidライブラリ(android.jar)が含まれています。

--
samples/

Sample code and apps that are specific to platform version.

サンプルコードとプラットフォームバージョンに固有のアプリ。

--
tools/

Contains the set of development and profiling tools that are platform-independent, such as the emulator, the Android SDK and AVD Manager, ddms, hierarchyviewer and more. The tools in this directory may be updated at any time using the Android SDK and AVD Manager and are independent of platform releases.

開発セットと、エミュレータ、AndridSDK及びAVDマネージャ、DDMS、階層ビューワ、他など、プラットフォーム依存のプロファイリングツールを含みます。このディレクトリにあるツールは、AndroidSDK及びAVDマネージャを利用していつでも更新される可能性があり、プラットフォームリリースから独立しています。

--
SDK Readme.txt

A file that explains how to perform the initial setup of your SDK, including how to launch the Android SDK and AVD Manager tool on all platforms.

全てのプラットフォーム上でのAndroidSDK及びAVDマネージャーツールの起動方法が含まれる、SDKの初期セットアップの実行の仕方の説明ファイル。

--
SDK Manager.exe

Windows SDK only. A shortcut that launches the Android SDK and AVD Manager tool, which you use to add components to your SDK.

WindowsSDKのみ。SDKにコンポーネントの追加するのに使う、AndroidSDK及びAVDマネージャーツールを実行するショートカット

=====

Optionally, you might want to add the location of the SDK's tools/ and platform-tools to your PATH environment variable, to provide easy access to the tools.

必要に応じて、ツールに簡単にアクセスを提供するために、PATH環境変数に、SDKの tools/やプラットフォームツールの位置を追加することが可能になっています。

How to update your PATH
PATHの更新の仕方について

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Next Steps
次のステップ

Once you have completed installation, you are ready to begin developing applications. Here are a few ways you can get started:
一度インストールが完了し、アプリケーションの開発準備ができています。ここに開始できる僅かな方法があります:

Set up the Hello World application
『Hello World』アプリケーションのセットアップ

If you have just installed the SDK for the first time, go to the Hello World tutorial. The tutorial takes you step-by-step through the process of setting up your first Android project, including setting up an Android Virtual Device (AVD) on which to run the application.

もし、最初にインストールされただけのSDKをもっていれば、『Hello world tutorial』に行ってください。チュートリアルは、Android仮想デバイス(AVD)上で、アプリケーションで実行させるセッティングをが含まれた、最初のAndroidプロジェクトを段階的にセッティングするプロセスになっている。

Following the Hello World tutorial is an essential first step in getting started with Android development.
Hello World tutorialに従うことは、Android 開発を始めるのに必要不可欠な最初の一歩です。

Learn about Android
Androidについての学習

Take a look at the Dev Guide and the types of information it provides.
Read an introduction to Android as a platform in What is Android?
Learn about the Android framework and how applications run on it in Application Fundamentals.
Take a look at the Android framework API specification in the Reference tab.

開発ガイドと提供される情報の種類をみてみよう。
Androidとはなにか?の中のプラットフォームとしてのAndroidに対する紹介を読んでください。
Androidフレームワークと、どんなアプリケーションがApplication Fundamentals上で実行できるか学習してください。
Raferenceタブの中のAndroidフレームワークAPI仕様書を確認してください


Explore the development tools
開発ツールの探索

Get an overview of the development tools that are available to you.
Read the Introduction to Android application development.
Read Using Hardware Devices to learn how to set up an Android-powered device so you can run and test your application.

利用可能な開発ツールの概要を紹介します。
Androidアプリケーション開発の概要を読んでください。
アプリケーションの実行またはテストができるAndroid搭載デバイスのセットアップの仕方を学習するために、Hardware Devicesの使い方を読んでください。

Follow the Notepad tutorial
Notepadチュートリアルに従ってください

The Notepad Tutorial shows you how to build a full Android application and provides helpful commentary on the Android system and API. The Notepad tutorial helps you bring together the important design and architectural concepts in a moderately complex application.

Notepad Tutorialは、全Androidアプリケーションのビルドの仕方を披露し、Androidシステム及びAPIでの役立つ解説が用意されています。Notepadチュートリアルは、適度な複合アプリケーションのにおいて、重要なデザインと構築コンセプトを結集することを助けます。

Following the Notepad tutorial is an excellent second step in getting started with Android development.
Notepadチュートリアルに従えば、Addroid開発を始めるに当たって、すばらしい第二のステップになるでしょう。

Explore some code
いくつかのコードの探索

The Android SDK includes sample code and applications for each platform version. You can browse the samples in the Resources tab or download them into your SDK using the Android SDK and AVD Manager. Once you've downloaded the samples, you'll find them in `sdk`/samples/`platform`/.

AndroidSDKには、各プラットフォーム版のサンプルコードとアプリケーソンが含まれて居ます。
Resourceタブのなかでサンプルをブラウズまたは、AndroidSDK及びAVDマネージャをつかってSDKにダウンロードすることができます。
一度ダウンロードされたサンプルを、`sdk`/samples/`platform/で見つけることができます。

Visit the Android developer groups
Android開発者グループにお越しください。

Take a look at the Community pages to see a list of Android developers groups. In particular, you might want to look at the Android Developers group to get a sense for what the Android developer community is like.

Android 開発者グループのリストをコミュニティページから見てください。具体的には、Android開発者コミュニティが何を空きかという知恵を得るためのAndroid開発者グループを見てみたいかもしれません。

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Troubleshooting

Ubuntu Linux Notes

If you need help installing and configuring Java on your development machine, you might find these resources helpful:
https://help.ubuntu.com/community/Java
https://help.ubuntu.com/community/JavaInstallation
Here are the steps to install Java and Eclipse, prior to installing the Android SDK and ADT Plugin.
If you are running a 64-bit distribution on your development machine, you need to install the ia32-libs package using apt-get::

apt-get install ia32-libs

Next, install Java:

apt-get install sun-java6-jdk

The Ubuntu package manager does not currently offer an Eclipse 3.3 version for download, so we recommend that you download Eclipse from eclipse.org (http://www.eclipse.org/ downloads/). A Java or RCP version of Eclipse is recommended.
Follow the steps given in previous sections to install the SDK and the ADT plugin.

Other Linux Notes

If JDK is already installed on your development computer, please take a moment to make sure that it meets the version requirements listed in the System Requirements. In particular, note that some Linux distributions may include JDK 1.4 or Gnu Compiler for Java, both of which are not supported for Android development.

リアルタイムCGの基礎-specularmap-tex

スペキュラーマップテクスチャ(specular-map-texture)

スペキュラー反射率をピクセル単位で変化するためのマップ。


実際に適応すると以下のようになる。
リアルタイムCGの基礎-specularmap-on

スペキュラーマップを使うと、

反射光(スペキュラー光)の

度合いをテクセル単位に設定できるようになる。



上の写真だと

錆びの酷い部分は反射しないようになっている。



反射率が一律だと

ベース絵がつぶれてしまうが

スペキュラーマップを使うと

ベース絵をつぶさず、

高いコントラスト表現が出来る。



以下はバンプマップと組み合わせたもの

リアルタイムCGの基礎-specularmap-tex2


リアルタイムCGの基礎-bumpmap+specular



スペキュラーライティング(specular-lighting)


スペキュラライティングは、

鏡のように光が物体表面で反射して

物体の色にかかわらず直接目に飛び込んでくる光。



ランバートライトと違って

物体や光源がとまったままでも、

視線が移動すると、

スペキュラーによる白い部分も変化する。



質感や立体感を出すのに

非常に効果的。

リアルタイムCGの基礎-bumpmap+texture

ノーマルマップ+テクスチャ



ノーマルマップでピクセル毎の法泉の向きが求まる。



法泉ベクトルと光源ベクトルとの内積( Nx*Lx + Ny*Ly + Nz*Lz )

をとればランバートライトモデルによる

ピクセル単位の明るさが求まる。



最後に明るさをテクスチャカラーを掛け合わせれば

テクスチャ付きのライティングが出来る。

リアルタイムCGの基礎-normalmap


ノーマルマップ(normal-map)

ノーマル(normal)というのは、法泉という意味。

通常ポリゴンは頂点毎に法泉ベクトルをもち
陰影計算をします。

ピクセル毎の法泉(ノーマル)をテクスチャ化することで
ピクセル単位に凹凸データを持たせるのがノーマルマッピングです。

テクスチャカラーRGBを、
法線ベクトルの向きXYZに当てはめています。

通常、-1.0~1.0⇒0~255の値に変換してテクスチャ化します。

座標系は、OpenGLなら
X軸方向が赤(R)で、
Y軸方向が緑(G)で、
Z軸方向が青(B)
という組み合わせが一般的です。

Z方向(奥行き)は手前しかいらないので、
倍の解像度になります。
なので、大抵のノーマルマップは青みがかった色をしています。


実際にポリゴンに適応すると・・

リアルタイムCGの基礎-bumpmap


2ポリゴン(三角形ポリゴン二枚)ですが、
ピクセル単位に光源計算されるので
立体的に見えます。(写真左)

しかし、
実際には平坦なので
横からみると
やはり厚みは見えなくなります。(写真右)





リアルタイムCGの基礎-Fbo

オフスクリーンレンダリング(off-screen-rendering)

非表示(off)の画面(screen)に描画(rendering)すると言う技術。

描画した画像はテクスチャとして扱える。



写真の例の場合は

二つのシーンをフレームバッファオブジェクト(frame-buffer-object)上で

レンダリングしテクスチャしておき、

表示されるフレームバッファ上で

二枚のテクスチャとして描画している。


リアルタイムCGの基礎-Refract


屈折(refract)

ガラスなどで光が屈折する現象。

環境マップと実装方法は似ていて
物体表面側に反射するのではなく
物体内部側に反射(=屈折)するように指定してやる。


写真は一回だけの屈折しか発生しないが
それらしく見える。

実際には物体に光が入る時と出る時で最低でも二回。
全反射がが起こると理屈上無限回の屈折が起こりうる。



リアルタイムCGの基礎-cubemap

キューブマップテクスチャ(cube-map-texture)

通常はテクスチャは2D(u,v)で持つが、
2Dテクスチャを6枚使って
立方体状にくみ上げることで
3D空間(u,v,w)でサンプリングできるようにしたもの。

極座標が発生しないのでどの方向からでも見ることができる。
また、レンダリング画像を環境マップとして使用する(動的環境マップ)
際にも相性がいい。


リアルタイムCGの基礎-ReflectMipmap


環境マップにもミップマップフィルタを掛けることが出来ます。

環境マップでは物体の大きさにかかわらず、
より広範囲のテクスチャがサンプリングされるので、
速度面、画質面の両方において
ミップマップの効果がより発揮されます。





リアルタイムCGの基礎-environment-map

環境マップ(environment-map)

光源計算の代わりに、テクスチャを使って写り込みを再現する技術。

普通のテクスチャの貼り付けと違って、

視点が変わると見え方も変わる。

スペキュラ(specular)だと、

視線ベクトルの反射ベクトルを求め、

反射ベクトルと光源との内積で色を計算するが

環境マップの場合だと、

反射ベクトルからテクスチャ座標を求め色を取り出す。