To Like/ To Appreciateの違い

 

何かを好むこと=to likeは、その価値を理解すること=to appreciate とは別物。主観と客観を区別した上で作品鑑賞することを勧めますし、エデュケーターの方にはそれを生徒さんに促してほしい。アメリカの大学の美術教育ではアート専攻、実技系もヒストリーや理論系もまずはこのArt Appreciation のコースを受けることになります。アートの見方、批評の仕方を学びます。今私が教えている美大の一年生向けのクラスでは美術の基礎英語を教えながらart appreciation も入れるようにしています。

 

Like / AppreciateBeing able to differentiate between “to like” and “to appreciate” could be one of the most important things when working towards being tolerant. Just because you do not like something doesn’t mean you cannot appreciate it. =Just because someone is different and you do not feel comfortable being with them doesn’t mean you cannot accept them.


When you look at a work of art, you want to learn how to “appreciate” it. If you’re teaching art or if you are a museum guide, you want your audience to understand the reason why a work is highly recognized in the history of art, although some may personally dislike it.


It’s important for art educators to be objective rather than subjective. Although I have to confess that I am actually “both” in my classes. I would never mention an “opinion” that would be unfair to the dead artist but if I love the work.. it becomes difficult not to lavish praise it!

 

********************************

 

■宮本由紀 は東京を拠点とするアート・エデュケーターです。リベラルアーツ的に学ぶ美術教育を推進しています。『リベラルアーツに長けた人には人間的な魅力があります。つまり、「寛容力」があり、何事においてもバランス感覚を持ち、フェアプレイヤーであり、精神的に自立していて、「自分軸」を持っているのです。「寛容力」のある人とは、大きな枠で物事を捉えられる人であり、自分の小さな枠から出て多様性を受け入れ、グローバルに多視点で考えられる人のことです。このような人物を創り上げるリベラルアーツ的(=横断的に学ぶ)美術教育を目指しています。このサイトがエデュケーターの方、及び美術を勉強されている方にお役に立てれば幸いです。』

 

Yuki Miyamoto is an Art History lecturer, English through Art educator based in Tokyo. Her concept comes from educator, John Dewey “Education is not a preparation for Life, Education is Life itself.” Her vision is to encourage tolerance, perspective, diversity, empathy, through a Liberal Arts education with a focus on Art History.  

 

Yuki has been teaching art history to adults through Art Alliance (Tokyo) for the past 15 years. She currently lectures at Art Universities in Japan and acts as an “English through Art” consultant for schools aiming to transform their curriculum into art-based classes.

 

 

https://www.facebook.com/yukimiyamotoarteducator/