Gustave Caillebotte
Les Orangers, 1878
Museum of Fine Arts, Houston
昨日の続きです。。
答えは。。ドガ、なんです。
“彼は残念な性格の持ち主”= he has such an
unsatisfactory character. と書かれてあります。
“unsatisfactory”か~?
キツイなぁ。。私の中でカイユボットはナイスガイ
なんだけど。。そのような彼がドガのことを”unsatisfactory”
と批判するだなんて!
とはいえ、手紙には内輪のゴタゴタを心配する
カイユボットの気持ちが表れていますね。“我々の
展覧会はどうなるのだろうか。私は続けるべきだと思う。
そして唯一芸術的な方向性を重視して行うべき。。
それをぶち壊し(?!)にしたドガは我々の仲間内に
不和を持ち込みました。“
印象派のグループ(及び、印象派展)に芸術的方向性
が違っていても、どんどんと新しいアーティストを誘って
しまうドガ。。それに対し、カイユボットは今までこの
ムーヴメントに貢献をしてきたアーティストを中心に
構成されるべきと思っているのでしょう。
ドガの批判(=悪口!)は続きます。。
Degas spends his time haranguing at the Nouvelle-
Athenes or in society. He would do much better to
paint a little more. That he is a hundred times right in
what he says, that he talks with infinite wit and good
sense about painting, no one doubts (and isn’t that
the outstanding part of his reputation?)
No, he has gone sour. He doesn’t hold the prominent
place that he ought to according to his talent and,
although he will never admit it, he bears the whole
world a grudge..
He has almost a persecution complex. Doesn’t he want
to convince people that Renoir has Machiavellian
ideas? One could put together a whole volume of what
he said against Manet, Monet and you…
次回へ続きます!