0403-01 
本日、約20年ぶりに普天間基地の中に入りました。前回はTBSのサンデーモーニングという番組の取材でしたが、実際に停まっているヘリの近くまで行って撮影しました。そのとき迫力はありましたが、ヘリがちょっと「古い」という印象でした。その前に行ったのは、さらに20年前の1975年だったので、考えてみれば、私はこの基地の行方を40年見ています。
Today I went on Marine Corps Air Station Futenma for the first time in about 20 years. The previous time was for a segment which was broadcast on TBS Sunday Morning, and we actually filmed the helicopters on the tarmac. The helicopters were impressive, but they seemed kind of old to me. The time when I went to Futenma before that was another 20 years earlier in 1975, so when you think about it, I have been watching the developments on this base for 40 years.

0403-02 

今日見たのは最新鋭機のオスプレイでした。近くで見ると本当に大きいですね。以前のCH-46型と比べると、人員の輸送力が大幅に増えて(24人)、航続距離は4倍、飛行速度も2倍、離着陸時の騒音は軽減されています。空中給油ができるので、燃料補給の度にわざわざ基地に戻らずに済み、近隣への迷惑がその分小さくなっています。今日は幸いにして基地反対の活動家はいませんでした。
Today we saw the newest Osprey aircraft. Compared with the previous CH-46 helicopters, the personnel carrying capacity is significantly greater (24 passengers), they can fly four times as far, their cruising speed is double, and the noise associated with takeoff and landing is been greatly reduced. In addition, they are capable of mid-air refueling, which means that they don’t have to return to the base to refuel each time, thereby reducing the burden on the surrounding area. Fortunately, we saw no anti-base activists.

0403-03 

その後、普天間の移動先として予定されている辺野古を見てきましたが、それについては後日報告いたします。
After that, we went to see Henoko, the site to which Futenma Base is slated to be relocated. I will report on that in a later posting.

0403-04 

さて、皆さんにクイズを出します。現在、普天間基地に継続配備されている航空機は何機あると思いますか? 答えは明日掲載します。
Here is a quiz: How many aircraft are permanently based at Futenma? I will give the answer in my posting tomorrow.