CRM at Tokyo Immmigration Bureau


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一昔前までの入国管理局は、私にとって一番イヤな場所でした。特に、大手町の古い合同庁舎内にあった時代、狭いし、待ち時間が長いし、冷房は効かないし、トイレがマジで日本一汚くて、そして何よりも職員の対応が最悪でした。
In the past, the Immigration Bureau was the one place in Japan I disliked most. Especially when it was located in one of the old government buildings in Ohte-machi, it was small, the waiting times were long, the air conditioning was insufficient, and it truly had the dirtiest rest rooms in Japan. To top it off, the attitude of the employees was horrible.



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http://girlschannel.net/topics/133941/

職員はいつも「お前たちはなんで日本に来てるんだ?!」という顔をしていました。不機嫌な対応をされれば、こちらも不機嫌になりますから、「たまには『いらっしゃいませ』くらい言ってみたらどうなんだ?!」と思ったことが何度もありました。ついでに言えば、駐車場も狭かったです。

They all looked like they were thinking “Why in the world have you come to Japan!?” If you get unpleasant service, it puts you in a bad mood, too. Many times I thought “What if you were to say ‘Welcome to Japan!’ once in a while.” While I’m on this topic, let me say the parking lot was totally insufficient, too.


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さて、ここから先は東京入国管理局についての話ですが、品川沖の埋立て地に新しい庁舎ができました。まず、建物がきれいだし、冷房は効くし、エスカレーターもあって、子供の遊び場まであって、広くて職員も多いから待ち時間はそれほど長くないし、一階には食事ができるコンビニもあって、そして何よりも職員の対応が昔とは完全に違います。
The rest of this posting describes the Tokyo Immigration Bureau. A few years ago, a new building was built on reclaimed land in Shinagawa. First of all, the building is beautiful, the air conditioning is sufficient, it has escalators, there is even a place for children to play while waiting, it is spacious, there are enough employees so that the waiting time is not too long, and there is a convenience store on the first floor where you can eat lunch, but most of all the service of the employees is completely different.



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東京入国管理局は、いつの間にか全く様変わりをしていました! 今では、職員は絶えず笑顔で対応しています。不気味なくらいです。来庁する外国人が興奮していても、たとえ逆立ちしながら叫んだとしても、きっと職員は常に微笑んでいて、冷静に対応してくれます。
Sometime when I wasn’t paying attention, the whole Tokyo Immigration Bureau did a total makeover. Now, the employees always smile. It’s almost eerie. If a foreigner visiting the bureau gets upset, or even if he stands on his head and screams, the employees never stop smiling and handle the situation calmly and professionally.



私は感銘を受けています。万が一、自分が少しイライラしていても、そのような対応であれば落ち着きますからね。いつも通っている目黒区役所や目黒税務署も、対応は一応親切ですが、現在の東京入国管理局とは比較になりません。
I am totally impressed. Even if I get a little impatient, it helps me stay calm when I get that kind of service. Of course the Meguro Ward Office and the Meguro Tax Office, which I use regularly, give good service, but it cannot compare in any way with the service at the Tokyo Immigration Bureau.



これこそいわゆるCRM(Customer Relations Management)だと思います。いつ、どこで、誰が、職員にそのような訓練をしてくれたのか知りませんが、絶対に日本に対する外国人のイメージアップになっているはずです。だって、ある意味では日本の入り口なので、日本についての第一印象を与える場所でもあります。
This is so-called CRM (Customer Relations Management). I don’t know when, or by whom, or where these employees got their training, but I’m certain that this leads to an improved image of Japan for foreigners. After all, in some respects this is the “entrance” to Japan, and it is the place where people get their first impression of Japan.



昨日のコメントの中に、手続きが「面倒くさそう」という発言がありましたが、少しくらい面倒くさくても、対応が良ければ我慢できますからね。実は昔と比べて、手続きはかなり緩和されたり省略されたりしています。
In the comments on yesterday’s posting, some people noted the procedures can be a lot of trouble, and sometimes they are, but it’s easy to be patient if the service is good. The procedures have actually been simplified and relaxed quite a bit compared with before.



ところで、初めて新庁舎に行ったとき、私は入口を間違えました。正面玄関がすぐに分からなかったので、やむを得ず、建物の横にあった鉄のドアを開けて中に入りました。そこの雰囲気は違いましたね。冷たくて、厳しく、張り詰めた空気でした。よく見たら、そこはオーバーステイや、その他のルール違反をした外国人を扱う場所でした。すぐに「ちがう!」と察知し、そこから出て正面入り口を探しました。あの場所には二度と入りたくありません!
However, the first time I went to the new bureau building, I couldn’t find the main entrance and went in the wrong entrance. I opened a steel door on the side of the building and went in. The atmosphere was entirely different. It was cold, harsh, and tense. Upon checking, I realized that this was the place where they handle people who have overstayed their visa or committed other violations. I caught on immediately, left that room, and finally found the main entrance. I never want to go in there again



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長々と褒めていますが、唯一残っている問題があるとすれば、駐車場です。品川駅からバスに乗っていくような場所ですが、駐車場が狭くて全く空きませんし、近所に有料駐車場があまりありません。周囲の道は広いので、せめてパーキングメーターでも設置すればいいのにといつも思います。まあ、わざわざ車で行く私の、勝手な言い分なのかもしれません。
I have gone on and on praising this place, but there is just one problem: the parking. It’s in a place where you need to take a bus from Shinagawa Station, but the parking lot is small and never has any empty spaces, and there are very few public parking lots in the area (usually none). Since the streets are quite wide, I wish they would at least install some parking meters on the street. On the other hand, these are high class worries brought about because I insist on driving instead of using public transportation, so it’s hard to get too emotional about this issue.


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