こんにちは!本日は4年マネージャーのエミリーが担当します。

 

本日は東京アクアティクスセンターにて間カレ3日目が行われました。以下結果をご報告させていただきます。

 

男子400Fr

笠原颯太郎(4) 4:12.65★予選第5位★2部決勝進出★

野田周平(3) 4:23.33★予選第12位★

 

男子400Fr2部決勝 笠原颯太郎(4) 4:05.32★Best★東大記録更新★2部決勝第3位★

 

男子100Ba

前田英俊(4) 1:00.87★予選第9位★

益子裕太(3) 1:00.01★予選第5位★2部決勝進出★

水野吉晴(1) 58.26★Best★歴代第3位★予選第2位★2部決勝進出★

 

男子100Ba2部決勝

益子裕太(3) 58.55★2部決勝第5位★

水野吉晴(1) 57.78★Best★歴代第2位★2部決勝第3位★

 

男子200IM

佐々木翔(3) 2:10.47★予選第2位★2部決勝進出★

中西祥旗(2) 2:12.19★予選第7位★2部決勝進出★

高倉聡一郎(1) 2:31.32★Best★

 

男子200IM2部決勝

佐々木翔(3) 2:10.98★2部決勝第5位★

中西祥旗(2) 2:11.20★2部決勝第6位★

 

男子4×100MR2部タイム決勝

3:48.68★Best★歴代第2位★2部タイム決勝第1位★

益子裕太(3) 58.47

松本恭太郎(3) 1:01.06

中西祥旗(2) 56.06

佐々木翔(3) 53.09

 

女子400Fr

西村和花(1) 5:02.55★初Best★歴代第5位★予選第8位★2部決勝進出★

 

女子400Fr2部決勝

西村和花(1) 5:04.37★2部決勝第8位★

 

女子4×100MR2部タイム決勝

4:41.97★Best★歴代第4位★2部タイム決勝第2位★

小野七晴(2) 1:08.68

小野﨑歩(4) 1:24.37

藤倉璃保(4) 1:03.60

秡川典子(4) 1:05.32 

 

本日は洲鎌総監督、OB1年目の克さん、村治さん、岩佐さん、稔矢さん、OB2年目の新保さん、結城さん、井出さんH18卒の深谷さんにお越しいただきました。暑い中お越しくださりありがとうございました!選手の皆さんお疲れ様でした!!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

本日のブログはラストブログです。正直同期のような素晴らしいブログは書けないと思いますが最後まで読んでもらえたら嬉しいです!

 

 

 

 

 

マネージャー、そして留学生なんで何について書けばいいのかすごく迷いました。そこでこの一年間留学してた期間を振り返ろうと思いました。水泳と関係なくて申し訳ありません。

 

 

 

 

 

留学が決まる

留学が決まったのは2年の秋でした。一年生の頃は医学部に所属していて、留学をする時間もないし、正直興味もなかったです。色々あって、情報学部・心理学部に変わり、時間も出来、留学という選択肢に気づきました。周りに留学に行った友達やクラブの先輩方はみんな「後悔はしない」、「新しい事に挑戦しろ」、と押してくれました。

 

では、なぜ日本?とよく聞かれますが、その頃ははっきりとした答えはなかったです。ただ、日本と台湾のハーフとして、もう少し親が育った国のことをもっと知りたかった気持ちはありました。中国語は話せないため台湾は無理と思い、消去法で日本と決めました。今になって将来日本に住みたいと言っていますが、当時は一番行きやすい国を選んだ感じです。

 

なぜ東大?日本と決めたら次に決めなくてはいけなかったのはどの大学に行くかでした。オプションは多く、自分は早稲田と東大で悩みました。早稲田は外国・英語コミュ二ティーが大きく、受けられる授業も多くて、留学生の人数も東大より何倍も大きかったです。周りにも早稲田に留学した友達がいて、すごく押していました。しかし、自分は早稲田に行っちゃうと、絶対に日本語が上達しない自信がありました。なぜなら、絶対に留学生としか関わらないで、英語しか話さなくなるからです。弱いですね。それで、私のカウンセラーは東大を勧めました。ワシントン大からは3人しかいけなくて、入るのは難しいと言われましたが、日本語を上達させたいのならいいオプションではあると言われました。東大はどういう大学なのかは知らなくて、とにかくすごいとこで、すごい人がいるとは聞いていました。せっかく一年も行くのなら日本語を頑張りたいと思い、東大にしました。

 

 

 

 

 

アメリカから日本に

出発した日めちゃくちゃ泣いたのを覚えてます。犬と離れたくなく、空港まで車に乗せ、ドライブ中ずっと泣いていました。空港まで送ってくれた友達たちと別れる時も泣きすぎて、一緒に日本に行く母と妹にバカにされました。フライト中は一年間アメリカを離れるという実感がまだなく、ただ緊張と楽しみでいっぱいでした。一番初めに苦労したのは電車でした。初めて新宿に行った時は駅で迷って友達との待ち合わせに30分遅れました。それから一週間くらい電車を避け、移動手段はすべて歩きにしました。今は慣れましたが、まだ結構駅で迷って電車に乗り遅れたり、間違って別方向に行っちゃうのがあります。次に苦労したの人混みでした。前回のブログにも書きましたが、地元は結構田舎です。そのため人が多いのは苦手で、渋谷や新宿周辺は本当に苦手でした。今ではその人混みが落ち着くと思うほど慣れました。

 

 

 

 

 

インターンとクラス

日本には秋学期が始まる少し前に来て日本の会社でインターンしました。毎日が大変すぎました。上司との初対面でタメ口で話したり、最終プレゼンの日本語が全部Deepl翻訳されてたのがバレたりめちゃくちゃでした。チームとの楽しいはずであるランチも自分にとっては日本語検定試験のリスニング練習にしか感じなかったです。それでもとってもいい経験でしたし、いいことをたくさん学べました。東大で受けた授業も敬語で苦戦しました。私はほぼ母としか日本語を話したことがなくて敬語を使う機会が無く、周りの学生はみんな日本教室から日本語を勉強していたため、敬語は出来ていました。そのためクラスでのプレゼンは大の苦手で、プレゼンの前日は敬語の練習をひたすらしていました。正直クラスより日本人の人と会話している方が日本語が上達したと思います、、

 

 

 

 

 

バレーボール

前からずっとやってみたかったことはバレーボールでした。ワシントン大にもあるんですが、初心者が入れる雰囲気ではなかったので諦めていました。東大に来る前に調べておいたバレーサークルはいくつかあり、自分はそのうちの二つに入部しました。入部したての頃の練習はすごく楽しくて、腕が真っ赤になっても楽しいという気持ちの方が強く、練習後も友達と遊び続けました。球技は前から苦手でしたがなぜかバレーは苦手ではなかったです。泳いでた頃に感じてた楽しさが他のスポーツでも感じられることに気づいてすごく嬉しかったです。段々スキルが上がるにつれゲームにも参加するようになって、ますます楽しさが増えました。チームスポーツていうのもあり、ポイントを取れた時の達成感がまた水泳でベストが出たときの達成感とは異なって、ここに来てやってみて本当に良かったと思います。

 

 

 

 

 

旅行

一番留学中にやりたかった事はやっぱり旅行でした。正直自分はアメリカにいた頃はそんなに旅行が好きでは無かったため、遊ぶとなったら近場の場所に行くか、友達の家に行くかの二択でした。ここに来てから新しい事をしたい、新しい所を見たいという気持ちが強くなって、たくさん旅行してきました。韓国やタイにも行きましたが、正直日本での国内旅行が一番楽しかったです。特に長野は自然がとても綺麗で自分の中でのお気に入りです。旅行といっても、東京区内での遊びもめっちゃ楽しみました。こんなに近くのとこで色々楽しいことが出来るのが嬉しすぎて日本の事がすごく好きになりました。

 

 

 

 

ホームシック対処法

Aセメが始まり、色々なサークルに行ってみたり、友達が増えて新しいことばっかで毎日が楽しかったです。しかしたまにすごくホームシックになったりもしました。もうすぐで留学に行く歩(4)や後輩で留学を考えている人はいると思うので、自分がやったホームシックの対処法をいくつか教えたいと思います。

・ジャーナリングをする。思っていること、悩んでいる事を全て書き出して言語化することでだいぶスッキリすると思います。また、留学して良かった事、感謝している事などを書くといいと思います。

・新しい趣味を見つける。気晴らしにもなるし、留学中でも何かしらの目標を立ててそれに向けて頑張る気持ちは大事だと思います。

・母国と似ている場所を見つける。自分はホームシックになりそうな時はとにかく山、または自然が多い公園に行くと落ち着くことがわかりました。母国の料理を食べることや、母語を話せるコミュニティーを見つけるのも大事だと思います。

・友達と家族と電話をいっぱいする。

・スポンジボブ、ドラえもんを見る。なぜか見てると落ち着くのが分かりました。

 

 

 

 

 

マネージャーになる

東大に水泳部があるのを知ったのはたまたま駒場で勉強をしていた時にフライヤーをもらった時です。フライヤー誰が配ってたのか知りたいです。すごく気になります。フライヤーにはマネージャーを募集しているのがわかって、東大の水泳部はどんな感じか、そして水泳にまた触れたいという気持ちで見学に行きました。

 

見学に行った日はすごく印象に残ってます。まず練習している場所自体に驚きました。そして人数。思ってた以上の人数で、選手も早い人ばっかで驚きました。その日は心友花(3)と初めて話して、すごく話しやすくて、この人がいれば日本語話せそう!と思いました。持田(3)とはそこで初めて英語で話して、水泳部には英語が話せる人がいるってことにすごく安心しました。その後のみんなとのご飯も楽しく、入部したいと思ったのはその日からです。

 

入部したのは11月の終わり頃で、初めは名前を覚えるのに必死でした。アメリカでは必ず下の名前で呼ぶので、日本での上と下、両方覚えるのに時間がかかりました。またアメリカにはマネージャーというのがなく、マネージャーが何をするのか、また何をすればいいのかがよく分からないで入部しちゃいました。

 

しかし、だんだんと練習や大会に慣れてきて、選手や他のマネージャーとも仲良くなってきてマネージャーという役が大好きになりました。こんな身近にすごいレースを見ることが出来たり、選手の成長を一緒にみれたり、遠征でみんなと話せたり、楽しいことばっかで、マネージャーになって良かったと何度も思いました。

 

 

 

In English now… 

私はブログを書く時はまず英語で全部書きだします。そして自分で(Deeplで)日本語に翻訳してます。しかし語彙力の無さで言いたいことがうまく言えず、毎回色々削ってからブログを上げてます。ここの先は絶対に削りたくないので、言い訳にはなりますが、英語で書いていただきます。大変申し訳ありません。日本語もっと勉強します。

 

 

 

 

 

まずは同期へ

 

To Riho - My first impression of you was that you were extremely devoted to swimming. And I can confidently say that that impression hasn’t changed since I’ve gotten to know you better. Watching you swim during practice and during races makes me realize how much you want to succeed in your swimming career and I’ve noticed that that drive has motivated the grades below us. Seeing you cheer on other swimmers and help others to have more confidence in themselves makes me wish I could’ve swam with you on the same team because I know for sure that I would have been able to push myself harder if I was given the opportunity to swim on the same team as you. I hope you know how much influence you have on the team and I know that you will succeed in the future. Thank you. 

 

To Noriko - Although I only have known you for about 2 months I feel as though I’ve known you for much longer. Before you came back from Australia I was already hearing many great things about you from other swimmers and Miyuka and that made me so excited to finally be able to meet you. You have an energy that is so contagious and you make everyone around you feel as though they are appreciated and seen. I felt the same way when I met you and I can tell how much you truly care about everyone on this team. Your drive to make everyone feel included is really admirable and I hope I can be more like you. Seeing you stay after practice is over to polish your technique really inspires me to continue to grow and I’m sure others feel the same. The only negative thing I have to say about you is the fact that I can’t hangout with you for longer. Thank you. 

 

To Ryotaro - I think being captain is a position that holds so much weight, as the captain is often the face of the team. Seeing you lead this team makes me realize time and time again how amazing of a team this is and how amazing of a person you are. Your ability to balance your responsibility for such a role with swimming and college is extremely impressive and to not complain at all about it is really insane. I can tell that you not only care deeply for the swimmers but also for the managers as well. I’ve never felt uncomfortable bringing up a problem with you or sharing any concerns I have as I know you’ll listen. Watching you come into practice on Sundays shows me how committed you are to swimming and to improving your skills and I know that where you are now is thanks to the consistent work you put in over years. I am so grateful to have met you, thank you. 

 

To Sotaro - I am going to be completely honest, my first impression of you was that you were very intimidating. However, as I got to know you better, I now realize that you are extremely kind and caring of the people around you. I remember how every time I made a mistake while timing during practice you would always be understanding and kind. I understand how frustrating it would be to have your swimming disrupted due to a mistake on the managers end, but you would never show such frustration. Your stoic commitment to swimming and to improving is so inspiring and I hope you know how many people look up to you as a role model. I feel extremely lucky to be have been able to have gotten the chance the watch your races and I’ll be cheering you on from America. Thank you. 

 

To Sosuke - You are genuinely one of the funniest people I’ve met here and every time I saw you at practice I knew that it was going to be fun. When I first joined the team, you were one of the people who would make an effort to come and talk to me and get to know me and I hope you know how much I really appreciated that. I feel like I can go to you anytime for help or to just talk and I know that many people on the team feel the same way. Your laugh is so contagious and I can tell that you really love this team and this sport. One thing that does worry me is how much you forget stuff but I know that you’ll be (hopefully) fine. You make everyone around you feel so comfortable and even if you might be going through a rough time or when you swim a race that didn’t turn out well, you never show that and I think that shows how strong you are. Have fun and swim hard, thank you. 

 

To Sho-chan - The first thought I had when I met you was “This person truly loves to swim”. I think it’s rare to meet someone that truly loves what they do but I noticed that with you. Time and time again you continuously proved this, and at the training camp I really was shocked at how much you put yourself through to improve. You deserve everything you have right now and more and I know that you’ll end this season with a satisfying end. Even though you love swimming so much, seeing you joke around during practice and making us managers laugh also made me realize how much you care about others as well. I wish for the best for you and I hope you have an amazing end to your swimming career. Thank you. 

 

To Shin-chan - I’m not quite sure how to put this into words but you have such a calming energy to you. Whenever I talk to you, I don’t feel nervous at all and ever since the day I met you I could tell that you were super nice. Even if you might be having a rough time during practice, you never let that impact the people around you and you always push through the hardest of practices. I love how sure you are of yourself and the things you like and I think that that definitely rubs off on the people around you. I always thought you were an amazing example of how someone that is a part of a team should act because of how organized you are with your responsibilities and ensuring that everyone is held to the same standard. I probably have seen you swim the 400 IM over 15 times but every single time I’m amazed that you put yourself through that. Good luck on the rest of the season and thank you. 

 

To KING - I’m relying on you to translate my messages to everyone else because I know I definitely can’t. Thanks in advance! Anyways, I’m so glad I was able to meet you and I’m so glad that you’re a native speaker that (hopefully?) understands the jokes I make in English. Watching you swim for purely just enjoyment is so refreshing to see and entertaining. Even though I barely saw you at practice, the times that you did come were really fun and I really respect the idgaf attitude you sometimes have. Thank you for upholding the correct way to put up a middle finger, it really makes me happy to see American culture being appreciated. But on a more serious note, I really wish I was able to get to know you better and I really do have so much fun talking to you about America and swimming in America because I didn’t think I could when I joined this team. Thanks for being here and I hope you have a blast. 

 

To Bayashi - I know English isn’t your favorite subject so I apologize for having to write this in English. My impression of you is that you are always smiling and always laughing and I love that so much. I think everyone knows how gentle and caring you are to other swimmers and managers and I hope you know how much people appreciate that. Watching you swim your last race and talk in your interview was the first time I saw you in a more serious mood and it made me realize how much swimming meant to you. I could already tell during practice how much effort you put into this sport, but seeing you swim your last race was more impactful than anything. Thank you for coming in to help out with manager tasks and I hope you are satisfied with your swimming career. Good luck and thank you. 

 

To Hase - I remember the first meet I went to as the only manager and I was so nervous that I wouldn’t be able to talk to any of the swimmers. I’m not sure if you remember but you talked to me and I instantly felt less nervous. You are really kind and caring of both the people in our grade and the people in the grades below us and I realized that when I talked to you at that swim meet. Even during practice you always respond to managers when we count down and I really appreciate that. Same with shin-chan, you always swim the 400 IM and every time I’m just shocked that you would do that to yourself. Watching you get a best time is so satisfying knowing the work you put into practice. Finish your swim career strong and I hope you have an end to the season that is satisfying to you. Thank you. 

 

To Ayumi - I don’t want this to be too long so I’ll try to keep it short but I am so so happy and grateful I was able to meet you here. I only have words of gratitude to say to you as I don’t think I would have had such a good experience on this team if I didn’t meet you. Thank you so much for reaching out to me when I first joined the team to get to know me and I appreciate you so much for becoming my first friend on the team. You made coming to practice so much fun and so much easier and I enjoyed getting to know you so much. Even though you might not think this about yourself I think you are one of the strongest people I’ve met and one of the most committed to their goals. Watching you continuously try to improve not only your swimming but also yourself as a whole is really inspiring and I hope you know how much I look up to you. Especially in the past few months I can tell how much you work to improve your breaststroke by asking people like Kokomi and Kaho and it makes me so happy to see you working so hard. Hanging out with you outside of swim was always so much fun and I can tell how much you care about the people on the team and your friends. Even with my broken Japanese you never made me feel insecure or embarrassed to try to talk in Japanese and I feel so comfortable around you and I know you have the same impact on others. I wish you the bestest of luck in France and I’ll always be cheering you on! Finish your swim career strong and don’t beat yourself up if you don’t get the results you wanted because you already have succeeded. Thank you so much. 

 

 

 

 

 

マネージャーへ

4年生なのに毎回毎回後輩マネージャーに助けられていました。舞子ちゃんは特に仕事が出来て、いつでも手伝ってくれる、頼れる後輩でした。大会の時はいつも焦ってしまう自分がいるのに対して、舞子はいつも落ち着いて全部出来てしまう人で尊敬しています。きこりんも同じように全部出来ちゃう人で、今では広報の方の仕事が増えているようなのに全然文句なくするとこを見て見習わなきゃと思いました。きこりんとは英語でも話せて本当に頼れますし、すごく面白いし、優しいし、もっと帰る前に遊びたかったです。チーフマネの心友花には本当におせわになりました。もっとたくさん英語で伝えたい気持ちは山々ですが頑張って日本語で伝えます。心友花とは見学の日からとても優しい人だと思っていたし、誰よりも選手思いだと思います。中々こんなにも人の事を思って行動を取れる人はいないと思います。こんな人がマネージャーをやってくれると思ったら選手はすごくラッキーだと思います。最初の頃は何回もミスを犯して、周りに迷惑をかけましたが、それでも心友花はいつも優しく、丁寧に教えてくれました。本当にありがとうね。練習や大会の時もすごく楽しいのに外で遊びに出かける時はいつもより楽しくて一緒にマネージャー出来たのが本当に本当に嬉しいです。かずひとくんたちももう完璧にマネージャーの仕事をこなしているし、多分私より全然出来ていると思います笑。みんなこれからも頑張って!!

 

 

 

 

 

後輩へ

後輩には色々と助けられた事があります。だいすけみたいに積極的に話しかけてくれた人たちや、もうほぼ先輩のような立派な後輩たちばっかに出会えて本当に嬉しいし感謝しています。選手でもない、そして四年間もいなかった私が言うのはどうかと思いますが今後に向けてのアドバイスを伝えたいと思います。

 

Trying new things is never a bad thing. 新しい事に挑戦した事は絶対に後悔はしない。ここ一年間で一番に思ったことはこれです。失敗や新しいことに挑戦して辛い思いはたくさんしてきましたが、今では挑戦したことに対して一つも後悔していないです。ですから、大学ではいっぱい新しい事に挑戦して、失敗して、学んでください!

 

Get comfortable with being uncomfortable. これはどう翻訳すればいいのかよく分からないのでDeeplさんに聞きます。「不快に感じることに慣れろ」。ん〜多分ちょっと違うので英語上手な人に聞いて見てください。とにかく辛い事は慣れるしかないという翻訳になると思います。これは当時クラブチームで泳いでいた頃にコーチに言われた言葉です。泳いでた頃は練習はもちろん、練習後の筋トレがきつすぎてサボってた時期がありました。辛い、痛いが嫌すぎて逃げてました。それがコーチにバレて、こう言われました。すごく自分のなかでは影響が大きくて、その後すごく力になって、練習もレースも全力を出し切れたと思います。タイムが伸びない時や、みんなは結果を残せているのに自分だけついて行けてないと思う時期は絶対にくると思います。そういう時こそこれを思い出して欲しいです。

 

 

 

 

 

最後に

この部活に入部して、みんなと出会えて本当に感謝しています。毎日朝早く来て、泳いで、それを毎週続けている事は本当にすごいと思っていますし、尊敬しています。短い間でしたがすごく楽しかったし、たくさんのいい思い出を作れてすごく嬉しいです。みんなの成長を期待しています。いつまた日本に来れるかは分かりませんが、戻って来たらまた会いましょう!!アメリカから応援しています!!!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

では

Be One