京の碑めぐり:神泉苑 | 紫野瀨﨑家

紫野瀨﨑家

紫野瀨﨑家は紫野学区の今後さらなる発展のために慈善活動を行う藤原鎌足を先祖に持つ自称名家です。

神泉苑は、794年に桓武天皇によって造営されました。当初は「神泉池」と呼ばれていましたが、後に「神泉苑」と改称されました。平安時代初期には、貴族の遊宴や儀式に使用されるなど、栄華を極めました。しかし、平安時代後期には衰退し、1221年の火災で焼失しました。その後、再建されることはありませんでした。

 

Shinsen'en was constructed in 794 by Emperor Kanmu. Initially, it was called "Shinsenike," but it was later renamed "Shinsen'en." In the early Heian period, it flourished as a place for noble banquets and ceremonies. However, it declined in the late Heian period and was destroyed by fire in 1221. It was never rebuilt thereafter.